Problem vid avstämning av bg!

36
Jag brukar få så bra svar här så jag frågar en till fråga  😃 Håller på att stämma av ett bg-konto inför bokslutet, det diffade på 99 kr och jag hittade felet, jag hade bokfört en inbetalning som skulle ske den 30/12 a 99 kr men det drogs inte från kontot förrän den 3/1, hur ska jag rätta till detta för att det ska stämma i bokslutet?

Har spcs admninstration och jag kan inte ändra då jag redan journalfört utbetalningen så att säga.
632
3
Ett alternativ är att ignorera felet, eftersom det är så litet.[br]Bara att visa med en avstämning vad differensen avser.[br][br]Men ska man göra helt rätt så justerar man helt enkelt. Du kan ändra i journaler, men enklast är väl att göra en korrigering av detta i en separat verifikation.[br][br]Eftersom du skriver "[b]in[/b]betalning" men samtidigt "drogs från kontot" så förstår jag inte om det handlar om en leverantörsskuld som betalas eller en kundfordran. Men som sagt, korrigera 1930 och lägg diffen mot 1511 eller 2441, döp kontot till ej reskontraförda levskulder/kundfordringar.[br][br]På nya året, när in/utbetalningen sker så gör du bara samma sak, fast tvärtom gällande debet och kredit.
23
Korrigera verifikatet (eller upprätta ett nytt) och bokför det som en leveratörsskuld i stället för att du bokför den som ett uttag. [br][br]Sen på nästa år bokför du bort leverantörsskuleden när pengarna faktiskt drogs från ditt BG

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.