Senaste inläggen

Problem vid avstämning av bg!

Jag brukar få så bra svar här så jag frågar en till fråga  😃 Håller på att stämma av ett bg-konto inför bokslutet, det diffade på 99 kr och jag hittade felet, jag hade bokfört en inbetalning som skulle ske den 30/12 a 99 kr men det drogs inte från kontot förrän den 3/1, hur ska jag rätta till detta för att det ska stämma i bokslutet?

Har sp...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Skatteuträkning åt "fel" håll

Hej
Jag har en EF.
Denna månaden behöver jag göra ett eget uttag på 1000kr.
Vad ska jag lägga undan i skatt på detta?
Tips på sida som gör en enkel omräkning uppskattas.

Driva webshop privat...

Jag driver en webshop internationellt den är hostad utomlands. Har inget lager och inga kostnader eller utgifter alls. Jag betalar bara hostingen fast det gör jag privat. Kunderna köper varor som sedan automatiskt går vidare från fabrik/grossist. Därmed skickas varan till kund utan att jag ens behöver ta i den. Inga räkningar, utlägg eller liknande...

Kategori: Allmänt

Köpa ett företag

Jag funderar på att köpa ett företag men har lite problem då jag tittar på hur det gått för dom.

Företaget drivs idag som handelsbolag och har två ägare. Jag har fått ta del av både resultat och balansrapport för år 2010 och även tidigare.

Resultatet på sista raden för år 2010 visar en vinst på 700 000kr
Men om jag sedan tittar på...

Starta företag i Sverige eller utomlands?

Hej! Jag ska skriva ett repotage i skolan om skillnaden mellan att starta eget företag i Sverige eller utomlands! Någon som vet för- och nack-delar med att starta företag i Sverige vs. utomlands?  🙂

Kategori: Affärsidéer

Affiliateverksamhet och fakturametoden

Hallå!

Jag är ny här på forumet och jag hoppas någon kan hjälpa mig med mina första frågor🙂

Jag driver ett handelsbolag tillsammans med två andra och vi tjänar pengar
genom affiliateverksamhet. Eftersom vi är ett handelsbolag så antar jag att
vi måste bokföra enligt fakturametoden? Vi utfärdar inga fakutorar utan vi
får beta...

Moms två gånger om?

Hej företagare!

Jag skall importera en vara från Kina där jag bland annat betalar 25% moms när varan kommer över svenska gränsen. Jag skall sedan sälja varan vidare till butik där jag gör ett påslag från inköpspriset.

Skall man då betala 25% moms av kostnaden man säljer vidare till butik? Alltså kommer jag betala moms två gånger?
...

Marknadsundersökning

Jag vill utöka mitt sortiment till LED belysning för hem och trädgård. Jag vill inte köpa in onödiga mängder av sånt som inte säljs, hur kan jag ta reda på vad för typ av produkter som går att sälja?

Kategori: Inköp

Aktieägartillskott eller skuldebrev?

Hej!

Om man vill sätta in pengar i ett Aktiebolag, kan man välja på att göra ett aktieägartillskott eller ett skuldebrev. Fördelen med skuldebrevet som jag förstår det är att ränta utgår på utlånade beloppet.

Vad bör man välja och vad är det för för-/nackdelar?

(Revisorn föreslår skuldebrev, men känner inte full tillit till...

Här finns skatteprogram för att räkna ut skatter, lön osv vid bokslut.

Hej,

Jag driver egen firma och har tagit fram ett program som jag använder vid bokslut för att kunna räkna ut alla skatter osv "baklänges". Har inte hittat något sådant program tidigare så jag tänkte dela med mig av det 🙂

T.ex. kan man mata in hur mycket man har plockat ut i handen och få fram alla skatter man ska betala in och vilke...

Bokföringsfråga

Jag behöver lite hjälp då jag inte vet hur jag ska bokföra detta!

Jag har lånat pengar av min sambo för en affärside som jag betalar tillbaka på.

Fakturan betalades direkt från det kontot.

Nu när jag får in pengar i mitt företag så sätter jag över pengarna till det kontot som pengarna lånades ifrån.

Men min fråga är nu.....

Försäkring Bokföring på 2 år

Hej!

Jag har upptäckt på ett försäkringsbrev som jag fick i juni 2010 som skulle vara betald i juli 2010 täcker 1/7-2010 till 30/6-2011.

Leverantörsfakturan är bokförd när den inkom i juni 2010 på D: 7583 K: 2441

Denna faktura/försäkringsbrev ska väl på något sätt ändras så att kostnaden hamnar på rätt år. Alltså halva kostnade...

Partner sökes till stort projekt!

Hej

Jag söker sammarbetspartners antingen med egen F-skatt eller för bolagsbildning. Har idag varit i kontakt med flertalet personer som
sagts sig varit intresserade men sen inte kunnat de som krävts och
då blivit borttagna från projektet.

Det handlar om 7 färdiga koncept som kräver det lilla extra för att
lansera med dunder...

Kategori: Söker/eftersöker

Bokföra egen insättning

Jag är ny både här och inom bokföring.
Till att börja med vill jag bokföra min egna insättning i vårat handelsbolag.
Jag personligen har satt in 5000 från mitt egna konto till Företagets konto.
Hur registrerar jag detta lättast. Jag använder mig utav Fortnox bokföringsprogram.

Sedan har jag även betalat Några fakturor ur egen fi...

Vilket år ska köpet bokföras på?

Hej!

Jag hoppas att det finns några vänliga själar därute som kan hjälpa mig med följande bokföringsfråga. Det är mitt första år med enskild firma ...

Den 23/12 2010 köpte jag en dator på nätet. Pengarna "frystes" på mitt konto.
Den 28/12 2010 fick jag kvitto från företaget där det står att allt är betalt och klart.

MEN på...

Bokföra kostnadsersättning vid återbetalning?

För några veckor sedan råkade jag göra en felutbetalning till en leverantör men betalningen skulle till en annan. Jag ringde min leverantör och de sa att deras bank skulle sköta återbetalningen.

Idag såg jag att det kommit in en återbetalning, men inte på hela beloppet. Banken hade dragit av 50 kr som kostnadsersättning. Min fråga är nu hur...

En möjlighet

Hej

Jag heter khyber, 21år gammal och bor i Stockholm. Jag har skapat hemsidan www.challengemaker.com. den blev klar igår.
Jag vill att ni går in på hemsidan och noggrann går genom alla kategorier, fliken vanliga frågor och affärsiden. efteråt om ni tycker att hemsidan har potentialen att bli stor och vill växa tillsammans med mig så kan...

Kategori: Affärsidéer

Bokslut och årsredovisningsprogram

Hej

Jag söker ett program för årsredovisning och bokslut-bilagor-skatt som är så
lättjobbat som möjligt samt prisvärt.

Jobbar i Edison bokföring.

Tack på förhand

Slutskatt/Restskatt Fyllnadsbetalning

Hej!

Jag har enskild firma.

Jag fick 2010 restskatt att betala in till skattekontot på X kr för att fylla upp skattekontot för 2009. Pengarna betalades ut 2010 i mars från företagets plusgiro.

Hur bokförs detta? Vilket år? Vilka konton?

Tacksam för svar såklart!
/Nille

Hosting av server

Hej,

Känner nån till ett ställe, där man ka få hostet sin egen webserver, utan att det kostar en miljard? Jag har själv server (1U rack). Det får gärna vara i Skåne

Mvh
Magnus

Kategori: Söker/eftersöker