Senaste inläggen

Köpvilkor för företag

Hej! Jag driver en webshop på nätet och har en del återförsäljare. Bör man ha speciella köpvilkor för  företag? Är lite osäker om det är något ytligare jag bör nämna än vilkoren för privatpersoner.

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hjälp mig !

Hej !
Jag har fått en prislista på de produkter jag ska köpa in, men jag förstår inte !

Det står såhär:    "Trade price"  "Selling Price"  "Retail price"
                          €10                  €13              €20

Jag förstår inte riktigt!
Vilket är det som är inköpspris för mig ?
Vilket är det priset jag sk...

Kategori: Allmänt

Feedback på min sida

Hej.

Jag har skrivit om min sida tidigare. Både av marknadsförings syfte men också för att jag vill ha feedback, då tips och idéer ifrån andra kan vara till stor hjälp.

Sidan har legat uppe i 2 veckor och vi har fått bra respons. Det köps och säljs redan för fullt på sidan.
Vi har även blivit omskrivna i en av dom största it blogga...

Kategori: Feedback

CE Märkning och EC deklaration

Jag har hittat intressanta produkter från Kina som har 220Volt.
Vet då att det är viktigt att varan är CE märkt och har en EC deklaration.
Kan man på något sätt kontrollera att EC deklarationen inte är fake?
Som importör är man ansvarig att produkten uppfyller gällande EU-standard.

Större företag tror jag har någon typ av ankomstkon...

Kategori: Företagande över gränserna

Kund i Finland betalar ej, vad gör jag?

En kund i Finland köpte en vara mot postförskott, eftersom jag inte kunde skicka mot postförskott till utlandet skickades paketet som vanligt paket med faktura sänd i samma paket. Nu två månader senare är den ej betald o kunden besvarar inga mail.

Summan är 2000kr, finna det ngt att göra i o med att hon inte bor i Sverige?

Kategori: Allmänt

Lagar & Regler

Hej på er!

Jag en fråga angående lagar & regler som gäller vid användning av olika webshops lösningar på nätet.

Har kollat runt lite på olika forum, men har inte fått några konkreta svar på vad som gäller för att få driva en webshop. Vilka lagar är det som måste uppfyllas innan man väl publicerar sin websida?

Tacksam för alla...

Kategori: E-handel

Lönsam webshop säljes.

har 2 st webshoppar+4-5 bloggar inom potensområdet som jag behöver sälja(vill inte)behöver kapital till annat stort projekt.
Du jobbar med whitelabel/dropshipping så du har inga varor på lager, leverantören skickar direkt till kund, tar betalt, du får betalt 1 ggr i månaden 25-35%netto rakt i fickan.Drar in nu i fickan 5-7000kr i månaden.Du kan...

Kategori: Till salu

Lön m kostförmån

Hej. Finns det någon som vet hur jag bokför en lön med kostförmån och kostavdrag? Enl skattemyndigheten skall jag dessutom boka kostavdraget som en intäkt m moms.... Fick av Hotell o restaurangfacket veta att kostförmånen var 35 kr/dag, beskattningsbart, och kostavdraget är 41 kr dag. Hjälp!!
/Åsa

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Postförskott!

Hejsan!
Jag håller idag på att lansera min webbutik och jag tänkte ha postförskott som ett alternativ till betalning.
Det jag undrar är om det finns några tips på hur jag ska intregrera "postförskott" i min hemsida på ett så effektivt och enkelt sätt som möjligt?
Tack!
Dennis

Kategori: E-handel

skyltfönster

[color=red]Hej!

Har Du ett skyltfönster i Stockholm på lämplig adress och en verksamhet där intressanta bilder kunde bli en tillgång för Dig, ser jag fram emot att höra av Dig!Det handlar om fyra till fem fotografier i storleken 20x30 cm.

Mina bilder ser du bl.a. här http://olgaportrait.blogspot.com
[/color]

Kategori: Söker/eftersöker

Moms?

Vilken moms användes vid turistverksamhet där man skjutsar folk med häst, ren etc?

Lite fundering över lån!

Hej, jag har varit i kontakt med Almi om lån osv, dom tyckte min verksamhetside verkade intressant och ville ha lite mer på papper för att kunna göra något.
MEN, nu förra veckan fick jag hem ett brev från kronofogden att någon räkning inte varit betald, precis flyttat så har då förmodligen någon räkning varit seg.
så nu till min fråga, vad s...

Kategori: Off Topic

Bokföra inköpt bil

Hej!
Jag bokför en taxiverksamhet som är en enskild firma.
1 Oktober köptes en ny bil för 174505:-
Vid avhämtning betalades 52400kr kontant.
Det jag nu inte får ihop i min bokföring är hur jag ska bokföra de 122105kr
1240 bokför jag på Debit med 174505
2018 bokför jag på Kredit med 52400
Vilket konto skall jag bokföra 122105kr...

Anmäla f-skatt

Hej, jag vet inte när riktigt som jag kan starta men beroende på mitt första jobb måste jag vara med på det när det sker.
Jag pluggar, har Csn nu.
Beräknar nettoinsättning 120.000 beskattningsbart 20.000
överskott 50.000
Utgående moms 5000
Önskar uppskov med betalning av moms 3 mån
Arbetsgivare Csn??

Förklarar att beroende...

Lån på företaget.

Jag hade tänkt ta lån från en kompis till nystartad företaget, enskild firma.

Min fråga är; Betalar jag tillbaka lånet innan jag tar ut skattad lön?

Om jag gör vinst på 100 000 kr.
Ska jag skatte vinsten med 31% och ta ut lön. Sedan betala skulden från skattad lön?
Eller Betalar jag skulden direkt från 100 000 vinst innan jag sk...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Hantverkarhjälp till äldre, pensionärer

Hej!
Ber om ursäkt i förväg för ev. stavfel mm. mitt modersmål är italienska.

Min idé går ut på att erbjuda äldre och pensionärer (de är min målgrupp) som vill bo längre i sina hus lägenhet, underhålltjänster som: reparationer av olika slag,  snickeriarbeten, målning, snöskottning, trädgårdsskötsel, mm.

Mitt företag kommer att ski...

Kategori: Affärsidéer

E bokföring

Hej

Någon som har erfarenhet av Speedledger så enkelt som säljarna förklarar, vilken nivå bör man ha i förkunskaper i bokföring?

Sjukvårdförsäkring-sjukförsäkring

Hej
Någon som har erfarenhet av vad som gäller.
Tecknade men fick en massa klausuler, det och det gäller inte efter
försäkringsbolaget begärt kopior från husläkare.
Täppt i näsan, hes ganska vanliga symtom på vanlig förskylning mm

Behöver hjälp

Jag har precis ansökt om F-skatt för mitt företag.
Jag är hundinstruktör och håller i kurser och privatlektioner.
Jag trodde att jag hade bra koll på detta med skatter och moms men tror nu att jag är fel ute. Jag skulle uppskatta om någon har lust att vara snäll och förklara för mig ungefär hur det ser ut (jag vet att det varierar lite beroen...

Översikt av ekonomin

Hej,

Jag skapade detta excelark för min privatekonomi för några år sedan och har använt för att få en överblick av vad som ska betalas / vad som är betalt månad för månad.

Har nu för 2011 gjort lite småförbättringar och tänkte låta de som är intresserade ta del av det. Det går att använda för småföretag också men som sagt, det är ursp...