Senaste inläggen

Uppfinn

Uppdrag granskning idag den 9/3-11 tog upp ett vanligt problem. Läkaren Ullman som jag träffade för ungefär 30 år sedan gjorde Ullmanstolen en mycket skön sådan, samt mycket annat blev blåst på pengar och hälsa av storbolag. Det är så storbolag blir än större och jag känner till ett antal och dess olika metoder. Därför alltid ett varnande finger ti...

Kategori: Off Topic

Webbdesigner

Jag söker en webbdesigner för framtällande
av enklare hemsida.

Maila mig för mer info.
sunefredrikohlson@gmail.com

Ha det gott! 🙂
// Fredrik Ohlson

Kategori: Söker/eftersöker

söker grossist av ljusstakar i glas

Hej, jag söker en grossist av ljusstakar i glas. Jag har fått frågan av kunder i min webshop. Jag har hittat grossister på Alibaba.com men då jag inte säljer i så stora volymer är det omöjligt för mig att ta hem ett parti på 2000 ljusstakar. Därför söker jag en grossist som kan tänka sig att leverera mindre partier i storleksordningen 50-100 st/bes...

Modeföretag

Söker en delägare till ett modeföretag.

Modeföretaget har ett eget varumärke inom Bikini,solglasögon och underkläder.
Vi säljer även andra varumärken genom vår marknadsplats.

Funnits sedan 2006
Kundstocken finns över 9000st registrerande kunder som har handlat.

Besökare per månad: 4000 - 8500st

Söker delägare helst...

Bokföra återbetalning från webbhotell

Hej,

Förra året (2010) betalade jag förskott för 12 månader hos ett svenskt webbhotell. Eftersom jag inte var nöjd med prestandan sa jag upp mitt konto i början av januari i år (2011) och webbhotellet har nu gjort en återbetalning på 350 kr till mitt bankkonto för den outnyttjade tiden jag hade betalt i förskott.

Hur bokför jag detta?...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Investering och andelar i Aktiebolag

Hej !
Jag funderar på att starta ett aktiebolag och undrar hur man kan styra ägarandelen. Låt säga att jag behöver investera 1 miljon i utrustning och har en investerare som är beredd att gå in med hälften av pengarna. Värdet hittills består av själva affärsidén och nerlagt arbete. Eftersom jag själv har tagit fram affärsiden och lagt ner allt a...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Momskrav

Hur långt i efterhand kan ett företag kräva in moms för en privatperson som ej debiterats? 🙁

Bokföra felaktig inbetalning

Hej,

Låt säga att jag skickat en faktura på 760 kronor, men kunden betalade enbart 660 kronor in på mitt plusgiro.

Hur bokför jag detta? Verifikationen säger ju 100 kr mer än jag fått.

1920 debet 660 kronor
xxxx ??

mvh Jörgen

Moms mellan EU länder

Hejsan!

Sitter utomlands och jobbar mot Sverige och skulle tanka upp lite krediter på min Skype telefon. Fick besked att jag ska betala 15% i moms på grund av att Skype ligger i Luxemburg.

Kan detta vara rätt? Som jag förstått det hela ska man inte betala moms mellan EU länder. Har jag fel?

MVH

R

Hur bokför jag inköp av bil?

Jag har köpt en bil till mitt AB för 74000 kr av en privatperson och betalt med pengar ur kassan. Hur bokför jag? Jag är osöker eftersom beloppet är över "förbrukningsinventarienivån", jag har endast gjort inköp för belopp under 10000 kr tidigare.

Hur gör jag nu (bilen inköpt 2011) och vad gör jag sen vid bokslut, dels för 2011 och dels för...

Ekonomisk förening, en hel del frågor och funderingar.

Hejsan!

Jag är ny här på forumet och hoppas kunna få svar på några frågor. 🙂

Vi är tre personer som kommer starta en ekonomisk förening. Från början var tanken att vi skulle starta ett handelsbolag men vi vill nu hellre starta en ekonomisk förening pga att vi som privatpersoner inte skulle bli lika utsatta om vi skulle dra på oss sku...

SAS, moms och bankgiroanslutning

hej!

1)Har köpt en jobbresa med SAS. Följande står i kvittot:
Fare: 1965kr
Taxes, Fees & charges: 616kr
Vat 6%: 155kr
Ticket amaount: 2736kr

Biljetten kostade dock 2861kr eftersom jag köpte avbokningsskydd för 125kr. Dessa 125kr står det dock inget om i kvittot. Hur går jag till väga för att bokföra detta?

Största misstaget med webshop?

Undrar om det är någon här som är erfaren med inom e-butik eller vet ungefär vad jag ska se upp när det kommer till det?
Jag håller på just nu leta efter en bra webshop koncept att driva men vill veta mer om hur det egentligen funkar och om det är några fällor jag ska undvika.
Tack  🙂

Kategori: Allmänt

Webbutik med smycken

raderat

Kategori: Till salu

Skatteplanering - hur ska jag använda min vinst på bästa sätt?

Hej!
Jag har precis startat AB med endast mig själv som anställd och med en förväntad vinst på ca 200 000 kr. För att gå rakt på sak: hur ska man bäst använda denna vinst för att få ner bolagsskatten? Man kan ju t ex pensionsspara (dock max 30% av vinsten eller nåt sånt) och därmed slippa skatta, men finns det nån annan sparform eller investerin...

Olika slags kostnader - hur dela upp i bokslutet?

Vilka kostnader är vad?

Har EF och förbereder förenklat årsbokslut.

När jag fyller i bokslutsunderlaget R5/R6/R7 ska man dela upp kostnaderna i två grupper;
Varor, material och tjänster.....och
Övriga externa kostnader

Gör jag rätt om jag tar kontoklass 4 på det förstnämnda och kontoklasserna 5, 6 och 7 på de övriga ext...

Söker partner att starta webshop med!

Hejsan! Ja som rubriken lyder så söker jag en person att starta min webshop med.
Du skall gärna ha tidigare kunskaper om att driva en webshop samt vara väldigt arbetsvillig... Inget får man gratis i livet. Inriktningen av webshoppen kommer vara modekläder samt accessoarer. Jag har i dagsläget pratat med en del grossister och leverantörer av kläd...

Kategori: Affärsidéer

Bokföra aktieutdelning

Jag har fått i uppgift av revisorn att aktieägarna ska få en utdelning på 60 tkr var ( 2 pers) den skatten 20 % ska jag lämna uppgift på till skattemyndigheten till nästa års inkomstdeklaration, som resp person får ta upp till beskattning i sin egen deklaration.. Nu har jag betalat ut pengarna från bankkontot alltså 1933 i kredit, men vad motkonter...

Lite feedback önskas

Jag skulle vilja få lite feedback på mitt lilla sidoprojekt http://www.smyckesasken.se

Tanken är att efterhand trappa ner min egen verksamhet och satsa på detta. Merparten av försäljningen sker genom homepartyn och på marknader men jag vill ändå ha en butik på nätet i fö...

Kategori: Feedback

Partner med kunskaper i att bygga upp dataprogram sökes!

Hej!
Jag planerar att starta upp ett företag till sommaren/hösten. Jag har en färdig idè men behöver en partner då jag inte själv har alla kunskaper för att bygga upp företaget.

Kortfattat så vill jag bygga upp en ny typ av virtuell träningsdagbok med olika funktioner som jag vet idag har en efterfrågan. Mitt problem är att jag inte sjä...