Senaste inläggen

Kunder som ej betalar - vända mig till kronofogden?

Hej allihop!
Nu har jag fått mina första kunder som rent ut skitit i att betala fakturor och inte heller svarar på några mail!
Det har nu gått över en månad och jag ska vända mig någonstans om hjälp att dra in pengarna.

Undrar nu hur NI gör? Vilken företag är bra att använda sig utav när det gäller att driva in pengar?

Det är tr...

Kategori: Allmänt

Bokföra lagrets schablonavdrag?

Hej!
När jag gör schablonavdrag på 3% på mitt lager i bokslutsunderlaget till förenklat årsbokslut....ska jag bokföra det i mitt bokföringsprogram så dessa siffror stämmer överrens med deklarationens? Hur isf?

Mia

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Förenklat årsbokslut - Resultatrapport - kostnader

Hej!
Jag sitter med mitt förenklade årsbokslut för enskild firma och har två frågor.

Jag har köpt in varor kontinuerligt genom hela år 2010 och tagit ut en del av dem lite då och då som demo. Detta har jag skrivit upp på en lista och sedan bokförde jag det, allt sammanlagt, den 31/12 på konto demo 5900D och förändring av lager 4900K. I r...

Fraktkostnader inom EU?

Finns så klart inte ett svar på frågan, men på en höft mellan tummen och pekfingret. Vad kostar det att frakta paket/pallar inom EU?

För att konkretisera frågan tar jag ett litet exempel:
1paket 23,5kg skall från en lagerbyggnad i Budapest skall till en svensk industri i Borlänge.

Tänker mig kontinuerliga transporter 1gång per veck...

Kategori: Företagande över gränserna

Starta "hobbyföretag" !?

Hej !

Jag har tänkt att ta hem lite produkter till kompisar och ha lite hemma som lagershop och sälja över nätet. Även ställa upp på lite mässor. Alltså är det inget stort företag.
Mina polare att skriva upp allt dom vill ha inför året, och sedan beställer jag i mängd. Det händer alltså inte många gånger per år jag kommer ta beställingar...

Kategori: Affärsplanen

Bokföring i efterhand

Hej,

Jag har fått i uppgift att hjälpa en vän till mig med dennes bokföring, vilket jag gladeligen tog på mig. Nu visar det sig dock att det var betydligt mer komplicerat än jag trodde. Nedan kommer lite bakgrundsinfo ang. företaget.

Företaget är ett relativt nystartat AB och använder sig av fakturametoden. Bolaget gör affärer både in...

Lönebidrag

Hej!

Denna frågan är säkert inte ny men jag hittar den inte någonstans. Jag har nyligen startat ett nytt företag och sedan ca 5 månader har jag haft min butik öppen. Min fundering är om det är möjligt att få hjälp med min lön från ex. arbetsförmedlingen även om jag inte går från arbetslöshet till nyföretagande. Egentligen borde det finnas nå...

Kan företaget betala fortkörningsböter?

Är det tillåtet att företaget betalar en anställds fortkörningsböter när förseelsen skett med företagsbil och på tjänsteresa? I så fall avdragsgillt eller icke för företaget?

Ersättning för privat utrustning som används i firman

Hej allihop!

Jag står i begrepp att trycka på startknappen och krypa igång en egen verksamhet (enskild firma). Jag tänkte köra den egenfinansierat via annat deltidsarbete under etableringsfasen och se hur det utvecklas.

Jag har all utrustning som jag behöver för att kunna leverera tjänsterna. MEN jag tänkte inte lyfta in dem som inven...

Hur bokförs lönen í AB?

Hej, ska nu efter 6 månader ta ut min första lön i mitt Aktiebolag. Vet ej hur mycket det kommer att bli men hur ska man tänka? Vill gärna ha ut 10000 kr efter skatt. OCH hur bokför man detta?

Tacksam för hjälp

Flash24.se ink.sida och webstarmedia.se

[center]------ SÄLJER SOM PRIVATPERSON ------[/center]

Namnet www.flash24.se är till salu och vid riktigt snabb affär så ingår även namnet webstarmedia.se. Det som ingår är namnen och hemsidan till www.flash24.se<...

Kategori: Till salu

Hjälp med bokslut!

Tja!

Jag är ny på forumet 😃 har använt forumet tidigare för att hitta svar på bokföringsfrågor, men nu har jag två frågor som jag inte kan hitta svaren på :'( därför har jag startat en ny tråd med hopp om att någon vänlig själ där ute kanske kan hjälpa mig 😃

Jag har gjort ett helt års bokföring (Jan-Dec) åt en enskild firma oc...

www.volluma.se för tjockare hår

Hej jag heter Sam och driver volluma.se.
Skulle vilja veta lite synpunkter om hemsidan, skulle va roligt o höra vad ni tycker, alltid roligt o höra vad andra tycker.

När det gäller produkten volluma så är det fantastiskt produkt som gör håret tjockare på några sekunder, det innehåller hårfibrer som fäster på ditt hår.

mvh sam

Kategori: Feedback

kvittens och fakuror

Hej

Jag säljer behandlingar och då skriver jag kvitto genom kvittensblock. Jag har precis startat min verksamhet. Nu skulle jag fakturera en kund istället och valde att börja om på 1. Min fråga är om jag gjort rätt eller trasslat till det för mig? Fakturanummret blir 1 men på kvittona jag skrivit ut till kunder har jag fortsatt på samma siff...

Komplett certifierad datorkassa med pekskärm från 22 995 kr

Nu har vi fått in en ny datorkassa med pekskärm från 22 995 kr.
Gå in på www.kassaonline.se för vidare information och beställning.

Vänlig hälsning
Henrick - KassaOnline.se

Kategori: Till salu

Tips om jobb hemifrån!

Jag vill tipsa er alla om ett arbete som ni kan göra hemifrån som översättare!

Inte så dumt...
-----------------------------------------------------------------

ISO Translations söker översättare som vill arbeta hemifrån.

Vi söker omgående översättare, för alla språkkombinationer och som vill arbeta hemifrån.
Vi söker dig...

Kategori: Söker/eftersöker

Hur bokföra kassa som inte är min?

Hej,

trodde att jag hade koll... men tydligen inte. Har en enskild firma, inget särskilt firmakonto utan sköter allt via min vanliga bank.

Min fråga: Har idag tagit emot pengar för företagets räkning som omedelbart ska sättas in på deras konto. Har tagit emot kontanter. Återförsäljare men varorna är aldrig mina, så momsen borde inte k...

Köpvilkor för företag

Hej! Jag driver en webshop på nätet och har en del återförsäljare. Bör man ha speciella köpvilkor för  företag? Är lite osäker om det är något ytligare jag bör nämna än vilkoren för privatpersoner.

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hjälp mig !

Hej !
Jag har fått en prislista på de produkter jag ska köpa in, men jag förstår inte !

Det står såhär:    "Trade price"  "Selling Price"  "Retail price"
                          €10                  €13              €20

Jag förstår inte riktigt!
Vilket är det som är inköpspris för mig ?
Vilket är det priset jag sk...

Feedback på min sida

Hej.

Jag har skrivit om min sida tidigare. Både av marknadsförings syfte men också för att jag vill ha feedback, då tips och idéer ifrån andra kan vara till stor hjälp.

Sidan har legat uppe i 2 veckor och vi har fått bra respons. Det köps och säljs redan för fullt på sidan.
Vi har även blivit omskrivna i en av dom största it blogga...

Kategori: Feedback