Eget kapital - ta ut eller stå kvar

6
Enskild firma:
Det här med eget kapital och s.k. räntefördelning som ska göras i deklarationen nu.  Hur ska jag göra med pengarna detta året?
Är det bra att låta dom vara kvar i egna firman eller ska jag ta ut så mycket som möjligt?
Kan någon förklara för- eller nackelar med det hela?
1073
139
Som i de flesta skattefrågor när det gäller enskild firma går det inte heller i den här att ge något svar utan att känna till alla detaljer (resultat, övriga inkomster, ålder, bostadsort...).[br][br]Ifall det lönar sig att låta pengarna stå kvar i firman eller inte är alltså beroende av en massa saker och svaret får man bara genom att gå in med alla parametrar.[br][br]Generellt kan väl sägas att positiv räntefördelning vid innestående kapital medför att resultatet i verksamheten och därmed personens skatt minskar, hur mycket är som sagt ovan beroende av en massa saker. Tar man ut pengarna kan man använda dem till något (bankkonto, amortera på privatlån eller investera) och det ger förhoppningsvis ett positivt flöde.[br][br]Som synes ingen enkel fråga.[br][br]
23
Jag har för mig att min revisor förklarade så här.[br][br]Driver du enskild firma och enbart betalar kommunalskatt på inkomsten (29-37%) lönar det sig oftast inte att räntefördela eftersom skatten via räntefördelning (30%=som skatten på kapitalinkomst) ändå blir högre än den TOTALA SKATTEN INKLUSIVE JOBBAVDRAG OSV för inkomst av tjänst. Det gäller alltså upp till brytpunkten för statlig skatt ca 33000/mån. Då ska man också komma ihåg att det gäller ALLA inkomster om du jobb bredvid din enskilda firma, tjänstebil eller andra saker som spelar in.[br][br]Låter lite konstigt men du kan tex gå in på Skatteverkets hemsida och kolla en lämplig skattetabell. Har du tex 33% "skatt" (kommunalskatt, kyrkoavgift osv) och tjänar 30000/mån så betalar du 7768 i skatt =7768/30000=25,9% total skatt. Det är alltså olika schablonavdrag, jobbskatteavdrag osv som gör att det blir så. [br][br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.