Kostnader bokföring - hur blir det bäst?

34
Hej

Maken och jag äger ett AB. Maken arbetar heltid och tar ut lön. Jag gör bokföringen, deklaration osv. För detta jobb har jag hittills inte tagit ut lön, då jag har en annan anställning också. Funderar nu på att sluta den andra anställningen och tar tacksamt emot goda råd kring följande fråga. Ska jag ta ut lön? eller kan det vara idé att starta ytterligare en firma, typ bokföringsfirma, som fakturerar vårt etablerade bolag och ta lönen ifrån nystartade bolaget? Eller krånglar jag bara till det?
1073
139
Jag tycker att du bara krånglar till det, jag ser inte vad vinsten skulle vara i att en ägare startar en ny firma bara för att sköta bokföringen åt en befintlig firma.
1073
139
Vinsten skulle väl vara om du bildar ett nytt AB som fakturerar det befintliga bolaget och i det nya bolaget tar utdelning istället för lön.[br][br]Detta förutsatt att utdelningstaket är nått i det befintliga bolaget. Men det medför kostnader och frågan är om det skäliga beloppet för bokföringstjänsten uppväger det hela.
34
Tack för era synpunkter! Intressant att få andras kloka insikter.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.