Hur mycket skatt på denna låga summa

64
Hjälper en polare med hans nystartade företag. Vinsten tros ligga på runt 140 000 till 220 000 kr för år 1. Hur mycket blir det kvar efter skatt på detta och hur räknar man?
2066
22
Vilken företagsform? Om det inte är AB har det till stor del att göra med hans övriga ekonomi.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
64
Enskild firma, tanken är ingen övrig inkomst det året.
2066
22
Flera faktorer, ta en titt på http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2011/prelskut11ink1.html
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
64
Okej, den sidan var inte särskilt användarvänligt. Det jag vill veta är om det är 50% eller närmare 30% på så låga summor.[br][br]Måste ju finns ett enkelt sätt att räkna på utan en massa krafs. Förutsatt då att inga andra inkomst finns, eller bidrag för den delen.
2360
49
Llite drygt hälften försvinner utav vinsten. Har du nogatänkt igenom alla avdrag du har möjlighet till.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2066
22
[quote author=Per link=topic=8760.msg38932#msg38932 date=1300281964][br]Måste ju finns ett enkelt sätt att räkna på utan en massa krafs. Förutsatt då att inga andra inkomst finns, eller bidrag för den delen. [br][/quote][br][br]Enkelt svar: nej.[br]Längre svar: Du kan göra en uppskattning, men för att få en rättvisande bild är det faktiskt inte så komplicerat att fylla i beloppen i den där mallen. Jag hade räknat med att betala ca 50% i skatter, när jag fyllt i några olika varianter på ort och summor hamnar jag runt 45-52% i skatt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
18
Finns en smidig beräkningssnurra på verksamt.se.
64
Tack för tipset johnalder. [br][br]Efter lite letande på ännu en dåligt strukturerad sajt hittade jag fram till:[br]http://www.verksamt.se/portal/web/guest/driva/anvandbara-verktyg/rakna-ut/din-skatt[br][br]Matade in 150 000 kr där men fick fram lite underliga belopp:[br]Belopp efter skatter: 54 200 kr[br]Din vinst: 92 000 kr[br](enskild firma)[br][br]Hur tänkte de här?[br][br]EDIT, Jonathan:  Ok, då spelar det alltså mindre roll hur mycket man tjänar? 45-52% är ju standard även för högre summor vad jag vet. Gäller inte t.ex jobbskatteavdraget för oss företagare? [br]
1165
15
Du missar att det skall betalas sociala avgifter också, det är därför skatten springer iväg. En vanlig anställd ser ju inte de dryga 30% som arbetsgivaren får betala på bruttolönen, men som företagare syns det.
1324
4
verksam.se är ju ganska dålig enligt min åsikt. Tycker nog skatteverkets variant är bättre. Dock måste man förstå skatteverkets variant. [br][br][br]Vad du måste fylla i hos skatteverket är givetvis huvudet med ditt födelseår och din kommunalskatt. [br]Sedan kan du hoppa ner till det gröna fältet. Och där fyller du i fält 100. [br]Men för att du skall kunna göra det riktigt krävs först att du vet din planerade vinst (exkl moms vilket man alltid räknar med i företagande), Och dessutom måste man veta schablonavdraget vilket är beroende av din egenavgifts storlek. Normalt brukar jag numer räkna schablonen till 23% för oss vuxna. Och 14% för dom som har lägre egenavgift (yngre än 26 år) [br][br]Så låt säga att kompisen är 30 år och har en vinst i firman på 140 000. + 33% kommunalskatt (inkl begravning och ev kyrka)[br]Drar man bort 23% från 140 000 blir det 107 800:- [br]Så den summan åker in i fält 100. [br]Det blir 47200:- i skatt. Så han har 140 000 minus 47200 = 92800:- kvar att köpa blodpudding för.  Eftersom detta är en så låg lön blir det ju ganska långt från dom 50% som nämnts tidigare. [br][br]Hans
64
Tack Hans, var exakt det här jag letade efter. Kunde bara inte förstå hur en låg städlön kunde ha mycket lägre skatt även med sociala avgifter än samma summa för företagare.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.