Senaste inläggen

tips på fastighetsförsäkringar (kommersiell)

God middag allesammans!

Jag vet att man skall gå till olika försäkringsbolag och fråga om offerter. Men innan jag ger mig ut i den djungel så tänkte jag rådgöra med er, på så vis underlätta sökandet avsevärt. Så vad säger ni , billiga försäkringsbolag??

Marknadsvärdet på fastigheten ligger på 6-7milj.

MVH

Kategori: Inköp

Feedback på Drömfynd!

Hej!

Har en webbutik som jag startade i början av december. Har ganska så bra trafik men väldigt få som handlar?!

Har nu även butik på tradera där det handlas mera.

Konstruktiv feedback vore toppen!

Kategori: Feedback

Avdrag på deklarationen (student)

Hej!

Jag är en student som med min kompis äger ett handelsbolag som håller på med sin deklaration.

Vi gick i förlust detta året (vårt första år) med ca 40 000:-  .
Dvs. skatteavdrag på inkomst på 20 000 vardera.

Men vi är studenter och har bara skattat på det lilla deltidsjobb vi gjort en ca. 5000 var.

Hur kan vi gör...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Kostnader bokföring - hur blir det bäst?

Hej

Maken och jag äger ett AB. Maken arbetar heltid och tar ut lön. Jag gör bokföringen, deklaration osv. För detta jobb har jag hittills inte tagit ut lön, då jag har en annan anställning också. Funderar nu på att sluta den andra anställningen och tar tacksamt emot goda råd kring följande fråga. Ska jag ta ut lön? eller kan det vara idé att...

Sänkt moms på restaurang och catering

Finansdepartementet har tagit emot ett delbetänkande från utredningen om sänkt moms på vissa tjänster.

I delbetänkandet föreslås att momsen på restaurang- och cateringtjänster ska sänkas från dagens 25 till 12 procent, dvs. ner till den nivå som i dag gäller för bland annat livsmedel. Sänkningen omfattar inte spritdrycker, vin och starköl.

Kategori: Nyheter

Konstruktiv kritik av Monsieur.se tack!

Hej,
önskar få konstruktiv kritik av www.monsieur.se... design, SEO, utbud...ja allt =)

mvh
Fredrik

Kategori: Feedback

Byte från Enskild Firma till AB

Hej!

Vad ska jag tänka på det som t.ex. process att byta från EF till AB. Vad finns de nackdelar och fördelar? Jag vill undersöka saker som ska ingå min affärsplan - vision om framtiden alltså.

Vad som krävs? 50 tkr insättning till AB men mer nåt annat?

...

...

Bokföring - Avskrivningar

Undrar om någon kan hjälpa mig med en uppgift jag har fått? har suttit här i timmar och försökt lösa den utan några framsteg....

Jag ska göra bokslut i tablå åt ett företag för räkenskapsåret 090101-091231.

Här är uppgiften:

Maskiner

Företagets maskiner har anskaffats enligt följande:

Maskin                   ...

Hur mycket skatt på denna låga summa

Hjälper en polare med hans nystartade företag. Vinsten tros ligga på runt 140 000 till 220 000 kr för år 1. Hur mycket blir det kvar efter skatt på detta och hur räknar man?

Webbshop förslag o kostnad vid start?

Hej!
Jag ser att det finns ett annat inlägg som tar upp liknade fråga, men det är lite annorlunda från dom dock, för jag har lite andra frågeställningar.

Jag vill gärna ta emot olika all tänkbara tips och förslag.

Jag ska starta en internetbaserad webbshop inom mode för killar och män. Jag försökte reda på att ha bra lösningar oc...

Kategori: E-handel

Billigaste emballagen -> kartong eller plastpåser

Jag kommer att sälja kläder från min E-handel inom kort, men jag har en del av funderingar där emballagen. Jag ska jobba hemifrån och ska hålla på det i 6-10 månader därefter det flyttas till varulagret. Jag är ute efter BILLIGAST och LÄTTHANERING med dom.

Kartong:
Problem är att det är så skymmnande och tar mkt plats i hemmet. De tar mkt...

Kategori: E-handel

Skatteregler köp av bolag och aktieutdelning

När man köper ett bolag får man väl inte dra av det på skatten?

Minns jag rätt att aktieutdelningar har lägre skatt än att ta ut samma som lön, skillnader är sociala avgifter?

Webbdesigner sökes

Hej!

Jag kommer starta ett företag inom en relativt snar framtid (antagligen inom 3 månader) och försöker nu hitta olika personer och företag att samarbeta med.

Därför undrar jag om det finns någon här som är bra på webbdesign. Jag kommer köpa ett webbhotell och behöver hjälp med allting som har med hemsidan att göra, eftersom jag int...

Kategori: Söker/eftersöker

Vinstfördeling enligt bolagsavtal?

Hej.

Det är så att jag och min kmpis har ett handelsbolag( ägoandelar 49 resp. 51%), under vårt första år skulle det, pga av olika skäl, bara vara jag som höll på med företaget och därför skulle jag få 90% av vinst/förlust och han 10%. Detta har vi skrivit i ett bolagsavtal.

Dock undrar jag hur detta tas av mydnigheterna. Ska man ri...

Bokföringsfrågor

Hej!

Har två frågor angående bokföring.

Vi har köpt ett ljustält (fototält för produktbilder) och undrar hur man bokför denna.

Dessutom undrar jag om, och hur i så fall, man bokför årets resultat.

Tacksam för all hjälp!

MVH

Lagervärde som kapital vid AB bildande?

Jag har drivit min enskilda firma i 3 månader och det har gått över min förväntan och jag ska nu bilda AB. Gällande de 50tkr i kapital som krävs har jag hört att det även går med lagervärdet - stämmer det? Och isåfall är det inköpsvärdet eller säljvärdet till mina kunder som gäller?
Tack för bra forum!

Lån till aktiebolag

Jag ska starta ett företag som kommer ha ett litet aktiekapital på 50 000 kr. Företaget ska arbeta med mjukvaruutveckling. För det första året krävs finansiering till löner, lokalkostnader samt inköp av utrustning. Uppskattningsvis 500 000 kr behövs till detta.

Låt säga att jag skulle beviljas ett lån på 500 000 kr. Då kommer ju bolaget ha e...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Sälja olivolja till importföretag

Behöver hjäälp!

Håller på och startar företag, ska sälja olivolja till återförsäljare i Sverige.
Min man producerar olivolja i Italien där den säljs i liten kvantitet.

Nu har vi fått kontakt med en importör av livsmedel som är intresserad av att köpa oljan av det italienska företaget (som även är producent av olivoljan) och importe...

Kategori: Off Topic

garanti eller inte

Hej

vi har då ett problem.
Vi har börjad bygga en tillbyggnad hos en kund nu vill kunden att vi ska sluta men vi är inte färdig. Hur ser det ut med garanti som vi måste ge? Måste vi ta över garanti trots att vi är inte färdig och kunden fortsätter med tillbyggnad?

Tack för svar

bobbi

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik