Restskatt, skattekonto

6
Hej!
Vet att jag kommer få lite restskatt från 2010, har en liten fråga angående de.

Kommer skatteverket ta av alla pengar som finns på mitt skattekonto, eller kommer dom bara ta av dom pengarna som betalades in 2010?

Till exempel:
Om jag betalade in 10 000kr i skatt 2010
och har betalat in 5000kr i skatt 2011.
Sen visar det sig att jag från 2010 kommer få restskatt på 3000kr, kommer dom då helt enkelt dra 13 000kr  från skattekontot, så jag får en restskatt på 2000kr 2012?
Eller kommer dom ta 10 000kr från skattekontot, sen skicka mig en faktura på 3000kr, fastän att det faktiskt finns 15 000kr sammanlagt på skattekontot?

Någon som förstår hur jag menar/tänker?

Tacksam för svar!
1073
139
Skatteverket drar normalt pengar från ett skattekonto det datum när skattebetalningen förfaller. Vilket år pengarna är inbetalade har ingen betydelse.[br][br]Sen är det så att man kan bli uppmanad att betala skatt man är skyldig, men den betalningen ska då ske till skattekontot så att skatteverket kan dra pengarna därifrån.[br][br][br][br][br]
6
Med andra ord drar dom pengarna från 2011 också om jag förstår dig rätt?[br]Det betyder alltså att man kan betala 2010 års skatteskuld med 2011 års skattepengar?[br][br]Då borde man ju med andra ord kunna hålla på så i alla oändlighet, ända tills året då man ska lägga ner firman, right?[br]Inget att rekommendera såklart, men undrar mest hur de funkar.[br][br]Tack-.
1073
139
Teoretiskt kan man väl hålla på så i all oändlighet.[br][br]Har man en verksamhet är det dock så att f-skatt ska betalas löpande under året och det godkänns nog inte att man år efter år uppger att förväntat resultat från verksamheten ska vara 0 om det senare vid deklarationen visar sig att så inte är fallet.
6
Okej, tack för ett bra svar![br][br]Nej de förstår jag också :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.