Bokföring - Avskrivningar

Tråden är låst och det går inte att kommentera i den.
4
Undrar om någon kan hjälpa mig med en uppgift jag har fått? har suttit här i timmar och försökt lösa den utan några framsteg....

Jag ska göra bokslut i tablå åt ett företag för räkenskapsåret 090101-091231.

Här är uppgiften:

Maskiner

Företagets maskiner har anskaffats enligt följande:


Maskin                                  Inköpsår                            Anskaffningsvärde
C                                          2008                                        3 000
B                                          2006                                        2 300
A                                          2005                                        1 900


a) Under år 2009 har maskinen A sålts för 1 000. Försäljningen, d v s betalningen, är redan bokförd. Maskin A, med tillhörande avskrivning, har dock ej rensats bort ur bokföringen. Detta skall nu göras i bokslutet. Under år 2009 har även en maskin köpts in, D, för 3 500.

b) Företaget tillämpar årlig avskrivning enligt plan med 10 procent på sina maskiner. Utöver detta skall maximal avskrivning enligt lag göras.

Jag vet inte om det är viktigt att ni vet det här, men ackumulerade överavskrivningar på maskiner är 2050 (TKR) och ackumulerade överavskrivningar på inventarier 480

Tack på förhand  🙂
2066
22
Tror ingen vill lösa din uppgift rakt av åt dig. Däremot är det mycket lättare att få hjälp med specifika frågor. Vad är det du har problem med?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
4
Äh jag förstod nog att ingen hade lust å lösa den åt mig. Men jag har fixat uppgiften nu  :D jag raderar posten.