Senaste inläggen

Personal uthyrning!

Är ett nystartat företag inom svetsbranchen.
Har en fråga om timdebitering.

Ska man räkna in ev.dagliga resor i timdebiteringen eller tillkommer den utöver?

Hur brukar det gå till när man hyr ut personal?
Någon som är insatt i frågan?

Kategori: Allmänt

Vad gäller vid utdelning av bonuscheckar till kund

Vi har ett system där vi delar ut en bonuscheck (värde 50🙂 till våra kunder när de handlat för en viss summa. Vad gäller här, egentligen; Ska kunderna skriva på dem med sitt namn/telefonnr eller vad gäller?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Aktieöverlåtelse

Jag har för avsikt att "skänka" några procent av mitt AB till en vän. Kan jag använda en mall för aktieöverlåtelse och bara fylla i 0 kr på köpeskillingen? Något mer man ska tänka på?

Lagerbolag - bokföring

Hej,

jag har köpt ett lagerbolag - AB. Nu har jag av säljaren fått bokföringsmaterial i form av balansrapport, huvudbok och verifikationer. Det är ganska få. Det handlar bara om aktiekapital, insättning och uttag.

Nu har jag precis satt tänderna i att börja bokföra min verksamhet. Då undrar jag, ska jag bokföra från d...

Delägare i AB - vad händer vid giftermål?

Hejsan,

Jag är delägare i ett svenskt och ett utländkst aktiebolag, båda till en tredjedel av de totala aktierna.

Jag ska nu gifta mig i sommar och undrar om någon vet vad som händer med mitt ägande och om min blivande fru har rätt till delar av bolagen vid en ev skilsmässa? Bör jag skriva ett äktenskapsförord? Annat j...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Jag behöver din åsikt...

Jag vill starta en liten biverksamhet till mitt befintliga företag.

Det går ut på att jag tillverkar knappar/pins m.m med kundens eget motiv på.
Väldigt få produkter och det hela kan vara väldigt basic till en början så får vi se vart det leder.
Betalning sker via faktura till en början. Och skickas med Posten.
...

Kategori: E-handel

Uppdragsgivare till callcenter sökes

Hej
Jag håller på att starta upp ett callcenter.
Jag letar efter uppdragivare.
Utöver callcenter kan vi erbjuda stands med rutinerade säljare som står tex. i köpcentrum
Kontakt mig för mer info
Mvh Niklas

Kategori: Söker/eftersöker

Callcenter

Hej
Jag tog ett beslut med en god vän för ett tag sedan att vi ska starta upp ett callcenter.
Ideen finns och motivitaionen är på topp.
Men det jag behöver svar på är följande.
Hur får man tag i leads? alltså nummer att ringa?
Söker också efter bolag som vill ha oss som åf.

Hoppas jag kan få svar

Kategori: Affärsidéer

Vilka lagar gäller?

Hej, jag har en webbutik som säljer elektronik varor. Jag har en kund som köpte en vara från mig nyligen, och påstår att skyddsplasten var till hälften bortdragen och tillbakasatt vid leverans.

Vilket ej kan vara möjligt, då vi skickar dem som helt nya. Problemet är nu att kunden skickat tillbaka varan och kräver pengarna tillbaka p...

Privat bil och firma

Min fru har en enskild firma som börjar sakna kunder! Hon är rädd att hon kommer att gå under med firman! Hon har ingen lån på firman och ingen skulder men kommer till mig och säger att hon vill att vi ska skriva bilen över på mig så att om firman skulle gå under och få skulder då skulle dem inte ta den.
Jag på tala för henne att den är inge...

Samarbetspartner sökes!

Hej!

Tänkte att jag lägger ut en liten notis här för att se vad jag får för svar! håller på och ska dra igång ett nytt företag nu. och jag är ute efter en kompanjon! Du ska ha ett driv, vara engagerad, en ideéspruta. När jag startar upp detta kommer jag att köra järnet! så du ska ha tid, ork och lust att lägga ner på detta projekt, s...

Får man ha 1 st kund som man jobbar 100% för?

Jag skulle vilja starta eget som konsult, och jobba 100 % för ett specifikt företag som jag för diskussioner med. Är det lagligt? Eller råkar företaget illa ut om de har en person som jobbar 100 % men som inte är anställd?? Tacksam för feedback!

Hjälpa personer med funktionsnedsättning

Hej,

Mitt namn är Samuel Ågren och jag har under en tid jobbat som personlig assistent. Det var även i arbetet som jag fick fram en affärsidé som jag tror skulle kunna fungera dock skulle jag vilja ha lite feedback på idén.

Min idé grundar sig i att hjälpa personer med funktionsnedsättning med elektronik i hemmet. Jag...

Kategori: Affärsidéer

Registrera enskild firma

Hej.

Jag är i startfasen av en webbutik och enskild firma och håller nu på med att registrera företaget och med moms och f-skatt:s ansökan. Kanske bör tilläggas är att detta görs vid sidan av heltidsstudier

Eftersom att jag inte vet om ens jag kommer ha ett köp i butiken i år så vill jag heller inte betala någon prelim...

Lön upp till brytpunkten

Funderar på att i år ta ut lön exakt upp till övre brytpunkten på 545 200 kr. Två frågor:
1. Hur mycket för jag över till mig privat varje månad (enskild firma)?
2. Hur mycket belastar detta företaget så att säga, tillkommer någon skatt utöver dessa 545 000 jag måste betala? Är över 26.

Bokföra "gratisjobb" åt firman

Hallå,
är nystartad som företagare för första gången i livet och jagar uppdrag. Bolaget är ett AB och just nu är det mest utgifter, så pass att halva AK är förbrukat, d.v.s. enligt lagen dags för kontrollbalans.

Eftersom jag är enda ägaren och bolaget inte har några krediter spelar det ju mindre roll MEN har jobbat ganska myck...

Partner sökes till litet produktionsbolag

Hej,
Jag söker en samarbetspartner/säljande producent till mitt enmansföretag, Doom Films, för att kamma in nya filmprojekt. Jag producerar reklamfilmer, musikvideos, företagsfilmer, motion graphics, 3D grafik och visuall effects. Bland mina kunder finns: Warner, SVT, Nordisk Film, Riksteatern, Sound Pollution, Cleopatra Records, Universal...

Vad ska företaget heta?

Nu är det dags att låta kreativiteten flöda.
Företag nr 2 ligger i sin linda och nu behöver jag ett bra namn på min nya "baby".

Jag ska tillverka olika reklamknappar(pins), kylskåpsmagneter, fickspeglar m.m med tryck/logga för företag, föreningar etc.

Namn...? Någon...?

bokföra kontantkassa och bankkonto seperat??

Liten nystartad firma med mest kontanthantering. Kan jag i min förenklade bokföring bara ha ett konto ex 1910 som täcker alla pengar som
företaget har totalt, eller måste jag bokföra bankkontot och kontantkassan seperat?? Hur stort bokföringsbrott gör jag isåfall om jag inte gör det?

Tack på förhand

Hur gör jag? :S

Hej!

Jag funderar både på att starta upp ett förlag och ge ut böcker, samt jobba vid sidan av som serietecknare och illustratör. Jag kommer till en början starta upp mitt förlag ensam som en enskild firma, och bara ge ut en antologi första året.

Som serietecknare och illustratör vill jag ha möjligheten att ha f-skatts...