Senaste inläggen

Köpa ett vilande AB

Hej!

Jag är intresserad av att köpa ett vilande AB till en förhoppningsvis billigare peng om möjligt.

Finns det någon som gjort detta eller finns det någon som känner någon som gjort det och är villig att berätta lite kring hur den affären gick?

Det jag tänkt mig är att försöka hitta någon som har ett AB...

Kategori: Allmänt

tips om kompensationsmodell till redovisningskonsu

Hej alla, jag har nyligen startat en enskild firma som jag kör 100%. Jag vill lyfta alla så mkt pengar som möjligt för att amortera mitt villalån nu när räntorna drar iväg.

Jag betalar en redovisningskonsult ett fast belopp varje månad, men funderar på att föreslå att gå över till en modell där hon får en bonus baserad på hur kreativ...

Kategori: Off Topic

Exklusivitet inom EU?

Jag undrar om någon kan svara på frågor om vad som gäller om exklusivitet inom EU.
Jag köper produkter från ett företag i USA sedan ett par år tillbaka. Nu hävdar ett annat företag att det har exklusivitet i Norden på samma produkt och är återförsäljare av produkten.
Får man ha exklusivitet inom EU? Detta är ju ett marknadshinder anse...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Köper inkomstgenererade hemsidor.

Hej

Jag är Intresserad av att köpa inkomstgenererande siter inom olika segment.
Hör av dig via PM med vad du har, lite kort info runt den, omsättning, affärsmodell + prisförslag.

Pengar finns.

/ C

Kategori: Söker/eftersöker

Finansiera som omyndig?

Jag har en grym affärsidé som jag skulle vilja starta i ett aktiebolag. Det behövs ungefär ett par hundra tusen i startkapital, men jag har ingen aning om hur jag ska finansiera det. Jag vill verkligen satsa för jag vet att det är en bra idé, men jag är ganska ung (fyller 17) och har därför inte mycket kapital att gå in med samt att man måste väl v...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Föra över bil till enskild firma - hur funkar det?

Jag har under de första 18 månaderna med företaget använt min privata bil, vilket har fungerat hyfsat. Nu har vi dock köpt en ny bil som jag inte vill använda i min enskilda firma utan endast privat.

Eftersom vi inte har behov av två privatbilar vill jag föra över min gamla personbil till min enkilda firma. Eftersom den endast kommer...

Starta annonssida , hur göra?

Hej! :-D

Har fått en idé om att starta en annonssida, alltså INTE auktionssida utan bara annonser (typ blocket).
Men den ska vara nischad till ett visst område :cheer:

I alla fall...
Är det nån som vet lite hur man gör? :o
T.ex. vilken moms är det som gäller?
Finns det några speciella...

Kategori: E-handel

Bokföring av skattedeklaration av moms

Jag har startat en liten enskild firma som än så länge inte har några inkomster. Däremot har jag köpt in en del prylar m.m. jag behöver i firman.

Har lämnat in två skattedeklarationen då jag redovisar momsen kvartalsvis. Har förlängt räkenskaps år fram till december 2011.

Första kvartalet deklarerade jag den 2011-01-2...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Deklaration fråga om moms och kapital!

Sitter och sliter mitt hår över deklarationen. Min kompis som är revisor hävdar att 2009 års moms som var -7500 kr ska även med på 2010 års deklaration. Så att det då blir -5000 att bet in i moms för 2010 och sen totalt -12500 i momsskuld?
Kan detta verkligen stämma?

Jag tycker det känns mer logiskt att börja om från början f...

Söker finansiär/investerare/kapitalist för 8 månader

Min man och jag har hittat ett riktigt klipp när det gäller ett hus på bra adress med stort renoveringsbehov.
Vi har bra kontakter när det gäller bygg, och har gjort hela denna processen en gång redan, med vårt eget hus tillsammans med hantverkare.

Vårt behov är ca 5 000 000:-, och när huset säljs nästa vår, så ligger marknadsvärdet på de...

Namnförslag på firmanamn inom städbranchen?

Jag har en enskild firma sedan 1992 med namnet Snusboa i Valbo. Jag har nu lagt om innehållet i firman till städning och bortforsling av grovsopor. Min logga är en kvast över ett stort S. Jag skulle vilja använda den logga i ett nytt tilltalande firmanamn men behöver lite hjälp kreativitet när det gäller namnförslag på S så kunden förknippar det me...

Kategori: Affärsidéer

Feedback önskas på hemsida

Vi planerar att göra om vår hemsida litegrann.

Den handlar om husgrunder.
Vi vill visa mer hur våra produkter används i dess rätta miljöer. Dvs hur det kan se ut när våra produkter används. Mer riktiga byggbilder osv.

Har ni någon feedback vad som saknas - vi är supertacksamma för feedback.

Se här www.tjallden.se.

Tac...

Kategori: Feedback

Dela faktura med annat företag

Jag och en släkting har genom arv kommit att äga en lantbruksfastighet tillsammans. Det jag undrar är hur jag i min enskilda firma ska bokföra försäkringen som vi har tecknat för fastigheten.

Jag står som försäkringstagare och min släkting som "medförsäkrad". Fakturorna från försäkringsbolaget kommer till mig och jag betalar hela summan och...

Hyra ut datorer

Tror ni det lönar sig att hyra ut datorer? Vilka problem kan man råka på tror ni? Tror ni folk hyr datorer långa perioder, det kan väl inte vara så många som hyr en dator bara ett par dagar?

Kategori: Affärsidéer

Hyra ut maskiner

Tror ni det är många som vill hyra en högtryckstvätt, har funderat på att hyra ut olika städmaskiner i min städfirma, t ex skurmaskin, golvpolermaskin, sopmaskin och även elverk och tryckluftsaggregat, vad för maskiner tror ni folk hyr mest av? Vad för maskiner kan man hyra ut längre tider, har kommit på byggnadsställningar.

Återförsäljare sökes inom TM

Då vår uppdragsgivare vill öka intaget av kunder så söker vi nu efter nya hungriga TM-företag som vill jobba mot konsumentmarknaden. Företagen kan i det här fallet vara förhållandevis nya men med dokumenterad säljerfarenhet i ledningen.
Så är ni på jakt efter uppdrag för eftermiddagar och framför allt kvällstid så skicka ett PM med information o...

Kontaktlistor till callcenter/telemarketing

Vi har leads till callcenter/telemarketing företag.
Om du är intresserad av leads (eventuella kunder som era säljare kan ringa) så kan jag förse er med ett antal tusen sådana kontakter, med all nödvändig information som:

företagsnamn
orgnummer
antal år i branschen
antal anställda
löner
omsättning
telefonnummer (samt dera...

Kategori: Till salu

Glömt redovisa egna uttag i EF

Hejsan,
Jag har ett stort problem, har drivit Enskild Firma i 3 år nu, och första året
så hade jag dålig koll på bokföringen och redovisade inte några privata uttag alls.
Det ser alltså ut som min firma kontanta tillgångar som jag egentligen har tagit ut som "lön".

Hur går man tillväga för att korrigera detta, kan jag redovisa ett e...

skämta.se

Hej !

Kom över domänen skämta.se för lite sen.

En undran är, vad tror ni domänen kan vara värd ?

Och nån här som sitter på en bra idé för domänen ?

Kategori: Off Topic

IB Lager och moms

Hej!

Tacksam om någon vet hur jag skall göra i bokföringen!

Jag köpte en häst för ca 7 år sedan. Nu har jag bestämt mig för att ge mig in i avelsbranschen.

Jag startade min enskilda firma för cirka 1 månad sedan.

1. Hur bokför jag IB på lager för min häst? Vilket värde tar jag upp? Jag köpte hästen för 50 000 sek och id...