frågor om att starta AB

1
hej,

jag funderar på att starta ett AB och har ett par frågor;

vad kostar det konkret att starta ett AB (alltså initiella kostnader, och löpande årskostnader, för allt jag behöver).

firman kommer initialt inte dra in några pengar alls, och i utgifter kommer vara serverhyra etc, så utgifterna kommer också hålla sig inom gränser.
ungefär räcker, så att jag vet ungefär i vilken omfattning och vad för olika kostnader jag kan räkna med.
(behöver jag t.ex. revisor etc när företaget har minimala in/utgifter?)

vad kostar det att avveckla ett AB om jag vill det? vad händer med pengarna jag lagt in där då? vad händer med IP som ligger i firman om den avvecklas, kan jag personligen ta över källkod, domäner etc?
589
1
Vad det kostar första året går inte att säga, beror helt på din verksamhet. Det kostar lite att starta AB, däremot. Du behöver 50 000 i aktiekapital, men det är ju ingen kostnad. Har inte koll på exakt vad det kostar i avgifter att starta ett bolag, men några tusen blir det nog. Nej, du behöver inte revisor i ett litet Aktiebolag. Så länge du är under två av gränsvärdena 3 Mkr i omsättning, högst 3 anställda, balansomslutning (totala tillgångar) högst 1,5 Mkr så behöver du inte kvalificerad revisor. Avveckling: Man kan sälja bolaget eller man kan avveckla det. Avveckling (likvidering) tar tid, om man inte rensar bolaget och säljer det till t.ex. Standardbolag. De köper bolag för likvidation. Om det då finns t.ex. 100 tkr i eget kapital så kanske Standardbolag ger 85 tkr för bolaget. Då blir man av med bolaget snabbt. En likvidation tar lite tid (räkna med minst ett halvår).

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.