Senaste inläggen

Skatten - den ska väl betalas av mig privat?

Jag börjar betala skatt nu i maj och varje månad framåt. Men den skatten ska väl jag som privatperson betala? Eller?
Skatten betalar jag från affärskontot till skattekontot.

Undrar om det räcker att göra så här:
Konto Debet Kredit
1630 11000
2012 11000

Eller...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Schablonavdrag och Skatter

Hej alla glada!

Jag är ny här och håller precis på att starta upp en enskild firma. Jag planerar att arbeta som privat dagbarnvårdare.

Men nu behöver jag lite hjälp med tänkandet. Schblonavdraget? Vem är det som ska de se pengarna ?? Är det pengar som betalas till staten eller är det pengar som företaget får behålla....

Registrera för F-skatt & moms senare?

Jag har tänkt starta upp en enskild firma nu i maj. Själva företaget är baserat kring en hemsida som erbjuder gratis information men även säljer ett medlemskap till besökare.

Första tanken var att registrera företaget med skyddat namn och varumärke samt registrera mig för F-skattesedel och moms direkt. Men efter att ha tänkt efter li...

Kategori: Allmänt

Bokbyte.nu - bokbytartjänst till salu

Hej,

Jag har under en tid haft en bokbytartjänst på Internet som går ut på att man genom poäng ska kunna byta böcker med varandra. Det fungerar alltså som ett bokcommunity för bokälskare. Jag lade ner mycket tid på hemsidan och fick väldigt snabbt många nöjda användare. Tyvärr blev hemsidan för ett tag sedan attackerad och jag hade m...

Kategori: Till salu

Kontantmetoden - enskild firma?

Hej!

Startade en enskild firma för en tid sedan som i princip har varit vilande (har fakturerat några tusen).

När jag startade firman valde jag faktureringsmetoden eftersom min revisor rekommenderade det men nu har jag insett efter att jag har läst att kontantmetoden är enklare och passar mig mycket bätte.

bokföra räntefodran

Hej

På vårt AB's engagemangsbeskedet står det er räntefodran per 20110430 är 100 sek. Ska jag bokföra denna trots att den inte är utbetald? Om ja, hur bokför jag räntefodran?

Tacksam för hjälp!

Avgifter för anställda

Vad är det för avgifter man får betala om man anställer någon? Jag har ett städbolag. Hur räknas avgifterna ut? Jag har ev tänkt anställa någon som kan rycka in när jag har extra mycket jobb, får man betala så mycket avgifter att det inte lönar sig att ha någon anställd om de inte jobbar så ofta. Lönar det sig att ha anställda i ett städbolag?

När en ägare blir två - hur gör man?

Jag har kommit överrens med en vän om att vi i fortsättningen ska dela på det företag han nyligen startat upp. Vi har muntligt kommit överrens om hur mycket kapital och tid som jag investera i företaget.
Nu är vi dock osäkra på hur vi går vidare? Hur ändrar vi ägarskapet från en person till två? Vad för typ av kontrakt/avtal är det rekomend...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hur bokföra anställd i egen firma och kontantmetod

Hallå
Har en egen firma och bokför enligt kontantmetod då jag betalar och får betalt.
Ska nu ha en en anställd som är 43 år.
Nu undrar jag hur jag bokför verifikat och vilka konton

Låt säga att personen en månad ska ha 20 000 i lön
1930 kred där jag betalar ifrån summa?
lön 20 000 konto? debe...

Olagligt att köpa kopior från kina?

är det lagligt eller olagligt att köpa kina varor ex, kopior? ser ju på nätet de är ju ganska många som säljer det. så ställer frågan till och hoppas kunna få svar på den.
de är bra om ni har en länk där man kan läsa mer om det.

MVh/Z
zyzo01_2010@hotmail.com

Hur hitta traderasäljare?

Hej,

Jag önskar lite tips om hur andra företag har gjort när de hittat folk som säljer deras produkter på Tradera. Vårt företag har produkter som jag tror skulle kunna passa på Tradera då de säljer mycket bra på ebay i andra länder. Vi vill själva inte sälja som företag utan hitta återförsäljare. Någon som har erfarenhet av att lock...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bokföra avbetalning - men skulden ökar!?

Har nyligen köpt bokföringsprogrammet iOrdning till min mac som funkar skitbra. Men en fråga:

Jag betalar löpande av ett objektiv på avbetalning & vid årets början var skulden beräknad till 15 215:-. Jag bokför sedan avbetalningarna som följer:

bank Kredit = 1941:-
låneskulder Debet = 1549:-
ränta Debet =...

Köpa ett vilande AB

Hej!

Jag är intresserad av att köpa ett vilande AB till en förhoppningsvis billigare peng om möjligt.

Finns det någon som gjort detta eller finns det någon som känner någon som gjort det och är villig att berätta lite kring hur den affären gick?

Det jag tänkt mig är att försöka hitta någon som har ett AB...

tips om kompensationsmodell till redovisningskonsu

Hej alla, jag har nyligen startat en enskild firma som jag kör 100%. Jag vill lyfta alla så mkt pengar som möjligt för att amortera mitt villalån nu när räntorna drar iväg.

Jag betalar en redovisningskonsult ett fast belopp varje månad, men funderar på att föreslå att gå över till en modell där hon får en bonus baserad på hur kreativ...

Kategori: Off Topic

Exklusivitet inom EU?

Jag undrar om någon kan svara på frågor om vad som gäller om exklusivitet inom EU.
Jag köper produkter från ett företag i USA sedan ett par år tillbaka. Nu hävdar ett annat företag att det har exklusivitet i Norden på samma produkt och är återförsäljare av produkten.
Får man ha exklusivitet inom EU? Detta är ju ett marknadshinder anse...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Köper inkomstgenererade hemsidor.

Hej

Jag är Intresserad av att köpa inkomstgenererande siter inom olika segment.
Hör av dig via PM med vad du har, lite kort info runt den, omsättning, affärsmodell + prisförslag.

Pengar finns.

/ C

Kategori: Söker/eftersöker

Finansiera som omyndig?

Jag har en grym affärsidé som jag skulle vilja starta i ett aktiebolag. Det behövs ungefär ett par hundra tusen i startkapital, men jag har ingen aning om hur jag ska finansiera det. Jag vill verkligen satsa för jag vet att det är en bra idé, men jag är ganska ung (fyller 17) och har därför inte mycket kapital att gå in med samt att man måste väl v...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Föra över bil till enskild firma - hur funkar det?

Jag har under de första 18 månaderna med företaget använt min privata bil, vilket har fungerat hyfsat. Nu har vi dock köpt en ny bil som jag inte vill använda i min enskilda firma utan endast privat.

Eftersom vi inte har behov av två privatbilar vill jag föra över min gamla personbil till min enkilda firma. Eftersom den endast kommer...

Starta annonssida , hur göra?

Hej! :-D

Har fått en idé om att starta en annonssida, alltså INTE auktionssida utan bara annonser (typ blocket).
Men den ska vara nischad till ett visst område :cheer:

I alla fall...
Är det nån som vet lite hur man gör? :o
T.ex. vilken moms är det som gäller?
Finns det några speciella...

Kategori: E-handel

Bokföring av skattedeklaration av moms

Jag har startat en liten enskild firma som än så länge inte har några inkomster. Däremot har jag köpt in en del prylar m.m. jag behöver i firman.

Har lämnat in två skattedeklarationen då jag redovisar momsen kvartalsvis. Har förlängt räkenskaps år fram till december 2011.

Första kvartalet deklarerade jag den 2011-01-2...