Senaste inläggen

Uttag av kontanter

Hej,

har en enskild firma, med separat kassa (kassaskrin) men inget företagskonto. Har blivit en del kontanter i kassan och jag har nu gjort ett uttag och bokfört det mot eget kapital (alltså kredit kassa och debit eget kapital).

Nu min fråga: Jag har fortfarande några tusen i kassaskrinet som jag vill ta ut - men bara en tjugolapp kv...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur hittar man redaktörer inom Hälsa?

Hej!
Jag har en ny produkt "akpunktur massagesula" som är en hälsoprodukt. Den är en ny forskning med ny teknik och den är mönsterskyddad. Jag skulle gärna vilja hitta redaktörer inom hälsa så att de kan skriva några rader om min Akupunktur Massagesula. Vet någon här på företagande.se hur man kan hitta de?

Besök gärna min hemsida: www.foo...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Miljöimperiet

Tjenare!

Här hemma i byn så var det ett par bönder som investera i ett vindkraftverk för ett par år sedan! Så vitt vet så har det lönat sig väldigt bra för dem!
Och så funderade jag på att, varför kan inte alla få möjlighet att göra det samma. Vet att ex. Falkenbergenergi har andelar man kan köpa så man får billigare el.
Så vad säger...

Kategori: Affärsidéer

Olaglig handling eller ej?

Hej,

ett figurerat exempel för att få klarhet i om det föreligger något som av någon anledning kan ses bryta mot lagen.

antag att vi har Adam som är delägare (50%) och med i styrelsen i aktiebolaget FÖRETAGET AB och även delägare (50%), VD och med i styrelsen i aktiebolaget FIRMAN AB.

FÖRETAGET AB h...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Arbete i bostad

Jag har hört lite olika bud på ifall man får göra avdrag på arbetsrum i den egna bostaden. Får jag göra schablonavdrag på 2000 om jag har arbetat mer än 800 timmar i bostaden? Jag har inget särskilt inrett rum men jag driver hela verksamheten hemifrån, har alltså ingen annan lokal. Det är min sambo som äger bostaden.

Om det är så att jag kan...

Fråga om IB av en nybörjare..

BAKGRUND
================

Detta är andra året jag gör boksult för ett firma med väldigt liten omfattning som drivs som Enskild firma vid sidan om en annan anställning.

Är kass på bokföring så jag hoppas att någon kan vara hygglig att hjälpa mig med min fråga. Jag försöker nu – som den klant jag är – få ihop årets bokföring och få t...

Hur hårt styrs/kontrolleras hur en verksamheten drivs

Hej,

hur hårt styrs eller kontrolleras hur en verksamhet drivs utifrån vad som är verksamhetens affärsområde?

T.ex. om ett aktiebolag har bildats och rörelsen/firman är att sälja skor till privatperson. Om rörelsen/firman av någon anledning börjar med att sälja verkstadsutrustningar till verkstäder, finns det något juridiskt som man b...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

AB i Sverige, sälja tjänster i Sverige, bo utomlands

Om jag jobbar som teknikkonsult med eget AB i Sverige, flyttar till Asien med familjen pga att min sambo har fått jobb där, men fortsätter att leverera tjänster (programmering & rådgivning) till mina tidigare kunder i Sverige: Hur går det till att betala ut lön till mig själv?

Kategori: Företagande över gränserna

Hur bokföra drivmedel och milavdrag leasingbil

Hej
Vi har köpt in en leasingbil till företaget
Hur bokför man drivmedel och milavdrag
Det är företaget som står för kostnaderna
Ingen bilförmån

Behöver hjälp att registrera Enskild Firma

Hej!

Jag har försökt registrera en enskild firma på verksamt.se ett antal gånger nu, men finns hela tiden saker jag hakar upp mig på och blir osäker över. För det första undrar jag vilka delar som faktiskt är viktiga att fylla i 100% realistiskt.

På verksamhetens omsättning tex. Är det viktigt att det är realistiskt utträknat?<...

Kategori: Allmänt

Vad fylldes i förra året? (R40)

Tjena

I stort ett färdig med min deklaration nu och är lite fundersam över ruta R40. Det är ju den summa man schablonmässigt drog av förra året. Jag minns dock inte om jag gjorde avdrag för det överhuvudtaget eller om man jag missade det...

- Kan man se vad man fyllde i förra året?

Jag deklarerar på internet och antar att den h...

Hur bokför jag avdrag för underskott av nystartad näringsverksamhet?

Jag är nystartad företagare och i deklarationen för 2009 så angav jag "underskott av aktiv näringsverksamhet som du får kvitta mot förvärvsinkomst" (ruta 45). Dessutom hade jag en momsfodran på staten. Således fick jag tillbaka en del pengar i dec 2010.

Min fråga är hur dessa ska bokföras? Ska de in på 2009 eller 2010? På vilka konton?

Ekonomisk livslängd på laptop

Nån som vet vad som menas med Inventarier som bedöms ha en ekonomisk livslängd
på högst tre år får du dra av redan samma år de skaffas
till näringsverksamheten ( så kallade treårsinventarier
). Det är du som i första hand ska visa att livslängden
är högst tre år.

Jag har köpt en laptop för 6000:-, kommer den att vara duglig om...

Webshop köpes

Hej, jag vill bara informera alla som vill sälja sin webbshop att jag letar efter ett nyförvärv.

Kriterier

1) Bolaget ska syssla med e-handel och inte ha någon fysisk butik.
2) Alla verksamheter utan större förkunskaper om produkt/bransch ärr av intresse.
3) Ska helst vara lönsam, men även shoppar med mindre förlust är a...

Kategori: Söker/eftersöker

Fråga: Hur bokföra körning leasing bil

Jag har ett handelsbolag och vi har köpt in en leasingbil
Vi använder den endast i företaget
Min fråga: Hur bokför jag drivmedel och körning på bästa sätt

R43

Jag ska göra min första NE-deklaration, tillämpar förenklat årsbokslut. Ska jag i ruta R43 på NE-blanketten fylla i vad jag tror att jag kommer att betala i skatt under året inkl det som jag redan betalt? Jag har fått mer intäkter än i senaste prel deklarationen, och skatten jag betalat utifrån det är ca 21.5 %. Kan jag skriva 21.5 % av bokfört res...

Bokföra utbetalningar för rutavdraget

Ska man bokföra utbetalningar från skatteverket för rutavdraget bland fakturorna man skickat ut till kunder för jobben de får rutavdrag för?

Bokföra inkassoräkningar

Vad händer om man inte bokför inkassoräkningar? Kan man bli av med f-skatten om man inte bokför rätt?

Förlustavdrag

Vi är 4 delägare i ett aktiebolag som avregistrerades februari 2010. Ingen verksamhet bedrevs under 2010 varpå det inte finns någon omsättning under 2010.
I bolaget finns ett underskott från 2009. Kan vi på något sätt kvitta detta mot inkomst i privata deklarationen?

Observationskonto vid ingående balans

Hej!
jag använder mig av HOGIA bokföringsprogram. När jag efter skulle börja med 2011 års bokföring och automatiskt föra över ingående balans, fick jag ett observationskonto 1799.
Beräknad resultat från 2010 var just den summan som ligger på 1799 kontot. Hur ska jag bokföra dessa i 2011? Skall dessa in på mitt tillgångskonto?
Tack för hjä...