Hur räkna ut sociala avgifter?

2
Har en nystartad enskild firma, så jag är lite grön på eget företagande och har dessutom fått totalt hjärnsläpp känns det som.
Hur som helst, i sommar ska jag ta ett sommarvikariat, som jag fakturerar på firman då det är i samma bransch.
Frågan är dock vad jag ska fakturera, så att det ska bli rätt.
Det de skulle betala ut i lön om jag var anställd är 25000kr/mån före skatt.
Löneavdelningen ville att jag själv skulle räkna ut och lägga till sociala avgifter på fakturan, så hur gör jag det?

Är det bara att ta de 25000 kronorna och lägga på procentsatsen för sociala avgifter/egenavgifter, som jag har för mig är på 28,97%?
Eller tänker jag helt fel? Kanske missat något?

Tacksam för svar!
1073
139
Ja, ifall du enbart ska få "extra" betalt för egenavgifter så lägger du på aktuell procentsats. Sen borde du kunna motivera att du har omkostnader så att du kan lägga på lite mer, en sak du absolut borde lägga på är den semesterersättning som din kund annars skulle betalat som lön till dig.
2
Tack, för ditt svar! Då var jag inte så fel ute i alla fall. Har tänkt lägga på lite mer vad det gäller omkostnader, såsom milersättning, ersättning för användning av egen utrustning osv.. Men semesterersättningen hade jag inte en tanke på. Ska prata med chefen där imorgon, så det blir att förhandla fram något bra.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.