Traktamenten?

1
Hej! Jag är lite ny på företagsområdet och skulle va tacksam för lite hjälp! Jobbar som frilansjournalist och åkte häromdan från Uppsala till Gävle för att göra en intervju. Nu undrar jag vad och hur jag kan dra av kostnaderna.

Jag har dels tågresekostnaden t.o.r.
Sedan har jag representationslunch, dvs, jag bjöd de jag intervjuade på lunch.
Sedan har jag hört att man kan dra av för ökade levnadskostnader vid tjänsteresa, halvdag dryga 100 kr.

Hur gör jag detta? Kan jag bokföra resekostnad och representation som kostnader i bokföringen och sedan köra ökade levnadskostnader i inkomstdeklarationen. Eller ska de också bokföras som tex. skattefritt traktamente?

Är jag helt ute och cyklar? Väldigt tacksam för svar!
1324
4
Traktamenten kan man bara dra av om man övernattat. Vid endags resor kan man inte dra av detta. Sedan biljettpriset sätter du upp i bokföringen som resekostnad (och momsen som moms) Representation är också OK. Men endast 90:- + moms per person. Om det kostat mer får du inte dra av summan över detta. Sedan för framtiden. Om man skulle övernatta så är ju traktamenten OK. Men det skall då justeras om man ex haft fri lunch (ex vid represenation). Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.