Bilersättning

5
Jag har nyligen startat enskild firma och undrar lite över bilavdrag. Hur fungerar det om jag äger bilen privat och vill ha ersättning med 18,50 per mil ? Måste jag då ligga ut med detta under hela året och sen göra avdrag i deklaration eller finns det nåt sätt att få dessa pengar löpande ? Det handlar ju om ganska mycket pengar då jag räknar med en körsträcka på 4-5000 mil per år.
1324
2
Normala är väl att man bokför sina resor månadsvis i bokföringen. Och att man då tar ut pengarna samtidigt. Debit 5618 Kredit 1930 exempelvis Skattemässigt så betalar du ju f-skatt vare månad beräknat på vinsten. Och har du då inte tagit hänsyn till resorna när du beräknade f-skatt så får du skicka in en ändring. Hans
4
Eftersom jag inte går till banken och tar ut pengar för varje resa jag gör brukar jag betala med konto 2018 (egen insättning) istället för 1930. Sedan är det som Hans säger att du bör skicka in en preliminär självdeklaration (SKV 4314) för att jämka så du inte betalar in för mycket skatt (= No Good!) mvh Per

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.