Senaste inläggen

Traktamenten?

Hej! Jag är lite ny på företagsområdet och skulle va tacksam för lite hjälp! Jobbar som frilansjournalist och åkte häromdan från Uppsala till Gävle för att göra en intervju. Nu undrar jag vad och hur jag kan dra av kostnaderna.

Jag har dels tågresekostnaden t.o.r.
Sedan har jag representationslunch, dvs, jag bjöd de jag interv...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Liten lokal i Stockholm sökes

Letar efter en liten lokal i Stockholm, gärna hyfsat centralt. Med liten menar jag max 40 kvm.

Jag bleker tatueringar med laser och ska ev snart också börja med nikotinavvänjning med laserterapi.

Jag är inte kräsen, så kom gärna med förslag eller kontakter!

Jackie

Kategori: Söker/eftersöker

Kund har ny adress - ändra obetald faktura?

Hej!

Jag har en kund som tidigare inte ville betala en faktura. Vi har nu kommit överens och de har bett mig att skicka fakturan igen.

Är det bara att ändra på originalfakturan och skicka igen?
Den är redan bokförd enligt faktureringsmetoden.

Söker produkter(Accessoarer)

ag driver webshopen Trendystuff.se där jag i dagsläget säljer solglasögon. Tanken är att utöka med fler accessoarer.

Så om du känner till bra leverantörer eller har aker själv som kan passa in, tveka inte att kontakta mig.

daniel.karlsson@trendystuf...

Kategori: Söker/eftersöker

Spcs jämföra olika års bokföring

Hej.
Hur jämför jag min bokföring i maj 2011 med maj 2010, om jag har spcs bokföringssystem?

Mvh evae

Bokföra kredit

Hej,
Jag driver en enskild firma och har en fråga som förhoppningsvis någon av er kan svara på.

Hur bokför jag en leverantörsfaktura i bokföringen 2011, som fanns med bland obetalda fakturor i deklarationen 2010 till en summa på 6000 kr. Vid betalningen betalade jag bara 5000 då jag utnyttjade en kreditfaktura på 1000 kr.

Skattekonto

Hej,har en enskild firma och har betald till skattekonto extra 40.000kr för framtida skatt. Jag ska betala F-skatt ca 5.000kr per månad,men jag får alldrig någon inbetalningsavi från skatteverket,de tar 5.000kr per månad från min skattekonto. Hur ska jag bokföra detta?. Jag måste ju redovisa i min bokföring att jag har betald F-skatt.Tackar för hjä...

VAT utanför EU-land

Hej!

Har precis fått en offert från en tjänsteleverantör utanför EU. På offerten ligger det även VAT på priset och jag undrar om dom verkligen kan lägga på VAT?

Hoppas någon kan hjälpa mig!

MVH

R

Tips på hur vi ska fixa hemsidan

Hej!

Har lite tankar angående att få igång en hemsida då vi vill göra det enklare för kunden att handla men vet inte hur jag ska få till det, det vi vill få till är att vi kommer sätta ett produkt nummer på våra maskiner som vi har sålt till kunden så att när kunden behöver beställa nya förnödenheter till denna produkt så ska kunden...

Kategori: E-handel

Hur bokföra deklarationshjälp?

Hej!

Jag har anlitat ett konsultföretag som stöd för att göra årets deklaration.

Hur bokför jag deklarationshjälpen i praktiken?
Vilka konton i BAS-kontoplanen bör användas för det?

Tack för hjälpen.

sälja samma vara som en annan ?

Ha en liten fråga om att sälja samma sak som någon annan .
Ha hittat flera varor som jag kan köpa som inte ha något märke .
Och vet att dom här varorna säljs av en annan och dom ha satt sitt egna märke på dom .

Kan jag då köpa samma sak och sätta mitt egna märke på dom .

Eller hur funka de?

...

Kategori: Inköp

Hjälp med namnval

Hej alla,

Jag är snart igång med att starta eget och har många tankar kring namn.
Jag kommer jobba med näringsterapi, örtterapi, akupunktur, men även så småningom med hästar i samma inriktning.

Namnet jag funderat på är Northern Biocare.

Tacksam för lite hjälp! :cheer:

Kategori: Feedback

Skriva ut flygblad

Hej!

Tror ni man kan skriva ut flygblad på sin egna skrivare som kan kallas professionella som såna man får på ett tryckeri? Blir det billigare än att trycka dem på tryckeri?

Kategori: Off Topic

hur bokför jag banklån?

Hej!

Jag har lånat pengar från min bank för att betala en leverantör i utomlands( Indien). Jag har nu betalat av hela lånet ink. avgifter och ränta på ca 800 kr. Hur gör jag bokföringen av lånet.

m v h
Patris

någon som vet hur alibaba funkar???

hej ...

som rubriken lyder så är det någon som vet hur den sidan funkar ...

fattar inte mycket av den ..

om jag lägger in en länk här kan någon förklara för mig då ???

Kategori: Företagande över gränserna

Lager, kontantmetoden och olika inköpspriser

Jag ska börja sälja varor som komplement till de tjänster jag erbjuder, bokföringen har varit relativt enkelt, men nu när lager börja komma in bilden så får jag inte riktigt ihop det.

1) Jag kör kontantmetoden, men leverantören är väldigt långsamt med att skicka fakturor för det som levererats. Eftersom jag inte kör något "lev...

Låna privat eller på AB?

Jag behöver låna ca 300 000 kr till mitt nystartade aktiebolag.

Jag är anställd av på mitt eget AB sedan två månader tillbaka. År 2010 hade jag ca 380 000 kr i taxerad förvärvsinkomst.

Det finns en person till kan vara med att dela på lånet, hon har ca 230 000 kr i årsinkomst förra året och är också anställd på mitt bo...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Avdrag för anställda

Jag har en spelning tilsammans med en musikgrupp och vi tänkte ta betalt genom mitt företag och att jag sedan betalar ut lön till de andra. Vi har haft repetitioner vid tidigare tillfällen inför spelningen vilket har inneburit kostnader i tågbiljetter för andra i gruppen. Kan jag göra avdrag för andra personers tågbiljetter om jag anställt dem vid...

Tutorial samling

Kanske redan finns, men jag har funderat på en sajt med en slags tutorialsamling där de vetgiriga kan hänga i brist på bättre sysselsättning. Genom att låta användarna själva lägga upp tutorials inom ett ämne som de själva brinner för så fylls sajten av sig själv.

Fördelarna för dem som lägger upp tutorials är att de får bevisa sin...

Kategori: Affärsidéer

Enskild firma - betala skatt på vinst?

Hej!

Har en enskild firma med boslutsdatum i dec. Det är en liten firma som jag driver som hobby. Jag bokför själv och ska ge mig på ett förenklat bokslut. Totalt sett kommer jag att landa på ett litet antal fakturor och med en vinst på 10.000 kr.

Jag betalar inte in någon preliminär skatt. Min fråga är nu hur och nä...