Senaste inläggen

Hjälpa personer med funktionsnedsättning

Hej,

Mitt namn är Samuel Ågren och jag har under en tid jobbat som personlig assistent. Det var även i arbetet som jag fick fram en affärsidé som jag tror skulle kunna fungera dock skulle jag vilja ha lite feedback på idén.

Min idé grundar sig i att hjälpa personer med funktionsnedsättning med elektronik i hemmet. Jag...

Kategori: Affärsidéer

Registrera enskild firma

Hej.

Jag är i startfasen av en webbutik och enskild firma och håller nu på med att registrera företaget och med moms och f-skatt:s ansökan. Kanske bör tilläggas är att detta görs vid sidan av heltidsstudier

Eftersom att jag inte vet om ens jag kommer ha ett köp i butiken i år så vill jag heller inte betala någon prelim...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Lön upp till brytpunkten

Funderar på att i år ta ut lön exakt upp till övre brytpunkten på 545 200 kr. Två frågor:
1. Hur mycket för jag över till mig privat varje månad (enskild firma)?
2. Hur mycket belastar detta företaget så att säga, tillkommer någon skatt utöver dessa 545 000 jag måste betala? Är över 26.

Bokföra "gratisjobb" åt firman

Hallå,
är nystartad som företagare för första gången i livet och jagar uppdrag. Bolaget är ett AB och just nu är det mest utgifter, så pass att halva AK är förbrukat, d.v.s. enligt lagen dags för kontrollbalans.

Eftersom jag är enda ägaren och bolaget inte har några krediter spelar det ju mindre roll MEN har jobbat ganska myck...

Partner sökes till litet produktionsbolag

Hej,
Jag söker en samarbetspartner/säljande producent till mitt enmansföretag, Doom Films, för att kamma in nya filmprojekt. Jag producerar reklamfilmer, musikvideos, företagsfilmer, motion graphics, 3D grafik och visuall effects. Bland mina kunder finns: Warner, SVT, Nordisk Film, Riksteatern, Sound Pollution, Cleopatra Records, Universal...

Kategori: Söker/eftersöker

Vad ska företaget heta?

Nu är det dags att låta kreativiteten flöda.
Företag nr 2 ligger i sin linda och nu behöver jag ett bra namn på min nya "baby".

Jag ska tillverka olika reklamknappar(pins), kylskåpsmagneter, fickspeglar m.m med tryck/logga för företag, föreningar etc.

Namn...? Någon...?

Kategori: Allmänt

bokföra kontantkassa och bankkonto seperat??

Liten nystartad firma med mest kontanthantering. Kan jag i min förenklade bokföring bara ha ett konto ex 1910 som täcker alla pengar som
företaget har totalt, eller måste jag bokföra bankkontot och kontantkassan seperat?? Hur stort bokföringsbrott gör jag isåfall om jag inte gör det?

Tack på förhand

Hur gör jag? :S

Hej!

Jag funderar både på att starta upp ett förlag och ge ut böcker, samt jobba vid sidan av som serietecknare och illustratör. Jag kommer till en början starta upp mitt förlag ensam som en enskild firma, och bara ge ut en antologi första året.

Som serietecknare och illustratör vill jag ha möjligheten att ha f-skatts...

Faktura eller Kvitto?

Hejsan

En arbetskollega fick några uppdrag inom byggbranschen.

20 timmar jobbade han där, och sen skulle han skriva faktura till uppdragsgivaren.

Frågan här: Räcker det om han skriver ett vanligt kvitto som detta?

Typ: 20 timmar X 400 kronor (plus Moms)= 8000 Kronor (plus Moms)

Bidrag för antologiprojekt

Hej alla =)

Jag håller på att sätta ihop en antologi med olika serier från en tävling. Mitt hopp är att helt kunna finansiera den med bidrag och annonser.

Det kommer alltså bli en tryckt bok på cirka 250 sidor i A5-format, och 10 seniorer samt 3 juniorer kommer bli publicerade. Jag kommer publicera den på mitt nystarta...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Hyra lokal av mig själv

Hej,

Jag driver ett AB (fåmansbolag) med inriktning på mobilutveckling.
Nu håller vi på att bygga ett hus och jag har avsett ett av rummen som kontor. Jag vill då hyra ut detta rum till mitt företag.
Rummet saknar egen ingång

Jag har tidigare pratat med en skatterådgivare som säger att när det gäller ensk...

Inköp av datorer

Hej.
Jag och två vänner har valt att starta en webbdesignbyrå i form av ett kommanditbolag, och funderar nu på hur vi kommer göra ett senare inköp av datorer.
Kan vi köpa in "personliga" företagsdatorer för våra delar av kommanditbolagets pengar (t.ex. vi har 30000, vi köper en dator var för 10000 som används inom företaget) och sedan...

Kategori: Inköp

Butik i turistort

Hej. Jag har blivit erbjuden att ta över en butik som ligger i ett turistområde. Turistområdet blomstrar på sommaren och på vintern är det ganska så dött. Jag har redan ett företag i dagsläget som gör olika hantverksprodukter och detta säljer jag året om via webshop.

Det är riktigt turistigt... och mina produkter är inte helt ämnade...

Någon som behöver anställa?

Hejsan där alla härliga företagare!
Jag letar efter något stort eller litet företag som är beredda på att anställa. Bakgrunden till detta är att min nuvarande firma inte går att rädda då jag fick "startaeget birdrag" och firman hann inte blir större, så är jag tvungen att lägga ner det projektet 🙁 .

Själv så har jag...

Vad är rimligt i royalty?

Hej,

I ett studentprojekt designade vi en produkt som beställaren av produkten/projektet fick nyttjanderätt till. De resterande imateriella rättigheterna behöll vi helt själva. Nu är ett annat företag intresserade av att använda samma design (alltså låta tillverka vår produkt för sin räkning). Hur sätter vi ett rimligt värde på vad v...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Feedback på affärsidé för barn

Som ett stort fan av "Biggest loser" och andra liknande program har jag börjat fundera lite kring barnfetma. Idag, verkar det inte finns några företag som jobbar för barnen. Det jag hittat är mulligabarn.se där man stöder föräldrar med överviktiga barn.

Vad hände med att stötta barnen som är överviktiga?
Det jag har tänkt mig...

Kortterminal, ta betalt med kort.

Hej.
Under ca 2 månader varje år bedriver jag försäljning på mässor och marknader. Om jag inte kan ta emot kortbetalningar förlorar jag många kunder.

Jag har försökt hitta en lämplig lösning för kortbetalning, men känner mig fortfarande osäker.

Min första fråga är vilket som är lämpligast, hyra eller köpa en kor...

angående företags lån...

sitter här och fundera lite på de med lån på företag ..
när man ta ett företags lån på typ AB företag .
stå lånet på företaget så företaget betala lånet eller kommer lånet stå på ägaren för företaget ??

hur funka det ?

någon som kan svara på de??

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

vad gör jag med alla kvitton?

nu ligger det en stor hög med en massa kvitton från de anställda när de har köpt in lite saker till företaget för egna pengar. Frågan e va gör jag med alla dom? dom ska få pengar de vet jag, men var ska jag lägga in dom i visma? dom måste ju redovisas på något sätt. kan någon beskriva hela arbetsgången.. skriv till mej precis som jag e dum i huvet...

TM,Callcenter eller Mediabyrå sökes.

Vi Söker TM,Callcenter eller Mediabyrå för ett annonsförsäljningsuppdrag på provisionsbasis.

Annonserna som ska säljas in ska vara bilrelaterade och kommer att förmedlas på vår hemsida www.allaverkstader.se

För att få veta mer om uppdraget kontakta
Rickard Wigrund
Mekatec AB
Tel: 070-2710603
...