Visma enskild firma

2
jag använder visma enskild firma men vet inte hur jag i det programmet lyfter moms på de inköp till företaget jag gör från mitt privata konto. Jag bokför som en egen insättning men hur lyfter jag momsen på dessa inköp ?
1324
4
Taget direkt från Vismas egen support. Så i praktiken skall man inte använda egna pengar om man har Visma Enskild Firma. Sedan deras workaround (med kassa) fungerar ju så länge man inte har kassan i en kassaregister som loggar alla transaktioner. Om man har kassaregister eller om man använder bankkontot eller girokontot anser jag dock inte är hållbart. För i det fallet stämmer ju inte kontoutdrag/kassalogg mot bokföringen. Om man har det så är det dags att byta bokföringsprogram. Hans [quote]Betala firmans utgifter med privata pengar Bokföringsnämnden säger i sina regler för enskild firma att företagaren ska göra en fullständig åtskillnad mellan företagets affärer och sina privata ekonomiska förehavanden. Det är ett skäl till att programmet inte har funktioner där man ersätter en kassa med bokföring direkt mot eget kapital. En annan orsak är att det har förekommit att Skatteverket underkänt transaktioner som "icke inträffade" när en företagare gjort betalningar till sitt företag genom att kreditera eget kapital eller motsvarande. I Visma Enskild Firma är det lämpligaste att du betalar med firmans eget kort kopplat till bankkonto/girokonto eller med pengar ur firmans kassa. Om du vill använda ett eget bankkort som inte är kopplat till firmans bankkonto/girokonto när du betalar firmans kostnader, är en metod att du bokför utbetalningen som om den skett från firmans kassa och att du ur firmans kassa sedan gottgör dig själv för utlägget. En annan metod är att du dels bokför beloppet som en utbetalning från kassan och dels som en egen inbetalning till kassan. Detta kräver dock att du gör två separata kassabokshändelser. [ol]Välj Ny inbetalning i Kassaboken. Välj inbetalningstypen Företagarens egen insättning av pengar och bokför mot kassa, bank eller girokonto. Skapa därefter Ny utbetalning med lämplig utbetalningstyp och boka mot samma konto som ovan; kassa, bank eller girokonto[/ol][/quote]
2
Tack så mycket för din hjälp ... då får jag skaffa mig ett kort till företags kontot. Jag har ett företagskort men eftersom jag anser att banker tar ut för många och omotiverade avgifter skaffade jag ett kort utan årsavgift, maestro, men då funkar det nästan inte någonstans trots bankens garantier. :-(

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.