Senaste inläggen

Ta betalt?

Hej,

Tänkte kolla om någon har erfarenhet och kan tipsa mig i denna för mig nya situation. Jag driver ett relativt nystartat konsultbolag inom IT och har nu en förfrågan från ett företag ca 35 mil ifrån mig. Kunden vill träffas hos dem och vi behöver åka två man.

Tar vi betalt för vår tid och resa? Vi har inte gjort up...

Kategori: Allmänt

bokföring tjänstebil nettolöneavdrag, ingen lön

Hej, har skaffat tjänstebil i mitt ab, men tar inte ut någon lön.
Kan jag bokföra så här om jag absolut vill använda nettolöneavdrag på hela förmånsvärdet.
Förmånsvärdet är 3000kr

1930 Checkräkningskonto DEBET: 1500
7011 Löner DEBET: 3000
7511 Sociala avg. DEBET: 942
2731 Avräkn. Soc. avg KREDIT...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Skydda mig mot konkurrenter och sabotage?

Vill gärna få svar på hur jag kan skydda mig.

Vi är ett litet företag i startfasen som vill tappa upp våran produkt på flaskor. I första skedet måste vi vända oss till kontraktsfyllare som utför detta uppdrag med fyllningen då vi själva inte har resurser att utföra detta själva. Då vi kommer bli en stor konkurrent (förhoppningsvis) t...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Inköp av böcker från USA ( Amazon.com)

hej,

Hur bokför jag ett inköp av böcker (6% moms) från USA (amazon.com)?

betalar med mastercard

1930 300kr kredit
6970 300kr debet
2645 18kr debet
och tex 2639 18kr kredit

2639 Beräknad utgående moms på varuförvärv från utlandet, 6 %

???

Prestationsmarknadsföring, få betalt per kund?

Jag hade tänkt att börja samarbeta med en webutvecklare då jag vet att jag kan få kunder till detta ändamål. Jag har nu börjat fundera lite på hur det skulle gå till i praktiken.

Jag hade tänkt mig att ta betalt en procentsats av totaltkostnaden för websidan, eller en fast summa för varje kund. Men det kluriga som jag inte riktigt ve...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Tips på företagsnamn

Två män i sluttampen av en idrottsvetenskaplig utbildning och med ett brinnande intresse för gruppdynamik, teambuilding och äventyrsevents behöver lite inputs på företagsnamn. Vi vill förmedla en känsla av mystik och upplevelse som för tankarna till äventyr!
Vi har spånat på allt från namn med ändelsen ...äventyr till populära äventyrsfilmer...

Kategori: Feedback

Investera 1.000.000kr...! I vad...?

Har tänkt investera i min framtid...! Jag har ett skitjobb som jag inte trivs med och vill göra något annat som kan ge mig en bättre inkmst, öppna eget!

Jag har lyckats få fram närmare 1 miljon som jag vill investera i en verksamhet/företag. På sikt skulle vilja kunna ta ut en lön på närmare 40.000 i månaden.

Har titta...

Finasiering i uppstarten. Sälja presentkort?

Lite om läget först:

Jag håller på att start upp en Godisbutik. Vi ska erbjuda volym och stort utbud (ca 3000 kg i omsättningslager/mån)Vi kommer också att erbjuda ett exklusivt sortiment av choklad och praliner, även chokladprovning. Butiken ligger i centralorten i en kommun med ca 17 000 inv. och centralorten har ca 9 000 inv. En g...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Tips på företagsnamn inom vård och omsorg

Hej!
Jag kommer att starta ett aktiebolag inom vård & omsorg (Bemanning ,Hemtjänst och Service). Hjälp mig hitta ett namn som gärna är enkelt att komma ihåg och börjar med bokstaven A .

Tack

Förbrukningsinventarier

Hej!
Om jag handlar till en servering glas, porslin, bestick osv., är det då inte att bokföra som förbrukningsinventarier? Medan t.ex. servetter är förbrukningsmaterial?

Mvh Christian

Guide: Enkel bokföring i Excel (kontantmetoden)

Hej,

Jag skrev en kort blogartikel med enkla instruktioner och en färdig Excel-mall för enkel bokföring enligt kontantmetoden för enskilda firmor. Kolla gärna in artikeln för att komma igång, hoppas att du har nytta av den. Feedback är välkommen.

http://www.zervant.com/se/news/2011/09/09/enkel-bokforing-i-excel-gratis-...

Söker webbyrå/reklambyrå..

Hejsan.
Jag söker alltså en webbyrå/reklambyrå eller företag som sysslar med marknadsföring som behöver en duktig och utvecklingsbar webbdesigner/grafisk formgivare.

Rickard heter jag, 25 år, försöker för tillfället att lyckas som webbdesigner. Jag har goda kunskaper inom: HTML, CSS, Flash, Photoshop, viss kunskap inom: Java &...

Kategori: Söker/eftersöker

Kollektivavtal & arbetsgivaravgifter

Jag har startat ett städbolag och ska anställa en reklamutdelare till att dela ut företagets reklam.

1. Kommer personen att omfattas av kollektivavtal

2. Hur räknar man ut arbetsgivaravgiften?

Kategori: HR - Personalfrågor

Nedskrivning personallån

Hej en liten fråga.

Vi har tidigare för en anställd givit ett personallån till marknadsmässig ränta utan säkerhet, 100,000:-, 5 år med ränta som dras mot nettolön vartefter. Personen har nu slutat sin anställning och kan ej betala tillbaka på grund av skulder hos KFM mm
Vi vill nu skriva bort lånet och kostnadsföra.
Vil...

Programvara Kursanmälan

Hej

Känner någon till företag som säljer programvara för kursanmälan? Som också är enkla att få till själv? Jag vill att mina kunder ska kunna boka in sig på kurs direkt på min hemsida. Tacksam för tips!

Kategori: Inköp

Datordelar.net söker medhjälpare!

Hej!

Kort presentation:
Mitt namn är Martin och jag är 21 år gammal. Jag bor i en lägenhet i Åkersberga och arbetar inom skola.

Företaget:
Mitt nystartade företag www.datordelar.net, söker nu en medhjälpare!

Företaget är en auktionssida för datordelar och hårdvara.

Kategori: Söker/eftersöker

Värdera sitt företag

Hej,

Jag har en fråga om hur jag kan värdera mitt bolag vid ett eventuellt övertagande. Historiken är följande:

Företaget är snart 2 år gammalt varav AB 1 år vid årsskiftet, det finns inga skulder och omsättningen blir mellan 1 - 1,3 milj. Jag är själv heltidsanställd och har en halvtidsanställd till och bedriver IT-k...

Kategori: Företagande över gränserna

Var hittar jag produktutvecklare / designer?

Jag har en idé om en produkt, och har en väldigt klar bild av hur jag vill att den ska se ut och vilken funktion den ska ha.

Nu behöver jag hjälp med att ta fram en mall, eller dummy som jag kan fylla med den tekniska lösningen. Jag behöver alltså hjälp med att tillverka själva skalet till produkten. Var vänder jag mig då? Vem hjälp...

Marknadsföra en webbyrå

Hej!
Har under en tid drivit en webbyrå och fått in lite små jobb från sidan Blocket där jag annonserat om mina hemsidor jag erbjuder. Nu har det dock vart stendött ett bra tag och har därför bestämt mig att ta tag i marknadsföringen ordentligt.

Nu behöver jag hjälp av erfarna personer, då jag inte är någon direkt erfaren pers...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Skulsanering en unik men kompliserad möjlighet

Hej!
Jag har en fråga! Om jag har skuldsanering där mitt återbetalande baseras på X antal kronor initsialt.
Vad händer rent konkret om jag paralellt med min inkomst Startar ett företag och säljer på nätet låt säga med en omsättning på 200 000 kr och ett vinstutfall på ca 70% av omsättningen.
Måste jag ta ut det som lön eller ka...

Kategori: Affärsidéer