När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Vi får en del mejl från företagare som råkat ut för blufföretag och fakturaskojare. Jäkla skit är väl det minsta man kan säga.
Är du osäker på om företaget du varit i kontakt med eller fått en faktura av, kolla då först på svensk handels varningslista. Där listas blufföretag och de uppdaterar varningslistan efterhand som de får in nya tips. Använd sökfunktionen.
Så här står det på Svenskhandels hemsida:
Just nu drabbas många företag av bluffakturor. Svensk Handels Varningslista varnar bland annat för blufföretag, men också för företag med oseriösa försäljningsmetoder. Alla företag finns inte med på vår lista. Var alltid vaksam!
Näringsidkare som exempelvis bedriver aggressiv och/eller vilseledande marknadsföring eller på annat sätt bryter mot god marknadsföringssed eller vars faktureringsrutiner är oacceptabla kan publiceras på Svensk Handel Varningslista efter anmälan från drabbade företagare. Ta gärna del av de kriterier som kan ligga till grund för publiceringarna på listan.
Fortsätt gärna tråden nedan om du stöter på ett blufföretag. Många gånger skickar bedragarna ut bluffakturor i kluster och om du varnar här kan de hjälpa andra i samma situation, då Svensk handel inte alltid hinner uppdatera sin varningslista.
Fick en blufffaktura från ett företag som numera heter European Tenders men som tidigare hette Svensk Affärsförmedling. Och eftersom jag varken har varit i kontakt med dem och ej heller har beställt något från dem så bestred jag naturligtvis fakturan. De står med på Svensk Handels varningslista över blufföretag. European Tenders hemsida heter Bevakaupphandling.se. European Tenders står avregistrerade för F-skatt men skriver ändå ut på fakturan att de innehar F-skatt. Läs mer om detta blufföretag på [url=http://www.reco.se/european-tenders-ab]RECO[/url] och på [url=http://www.rejta.se/omdome/656952/Svensk+Aff%C3%A4rsf%C3%B6rmedling+AB]REJTA[/url]. Svensk Företagsförening har också skrivit några ord om European Tenders/Bevaka Upphandling/Svensk Affärsförmedling.
Så se upp alla för blufföretag och bestrid fakturan samma dag som du får den. Funkar inte det så [url=http://www.polisen.se/Skane/sv/Aktuellt/Nyheter/Stockholm/april-juni/Se-upp-for-bluffakturor/]polisanmäl företaget[/url]! Här hittar du en [url=http://www.svenskhandel.se/Documents/S%C3%A4kerhet/Polisanm%C3%A4lan.pdf?epslanguage=sv]blankett från Svensk Handel[/url] som du kan använda vid polisanmälan.
[url=http://svt.se/2.22620/1.2562791/bluffakturor_engagerar_politiker&from=rss?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Svtse-Inrikesnyheter+%28svt.se+-+Inrikesnyheter%29]I Rapport den 11 oktober[/url] tog man upp att bluffakturor även engagerar politiker. Man skriver såhär: I en motion daterad 30 september 2011 skriver Jonas Eriksson och fyra andra miljöpartister att ”regeringen bör skyndsamt låta utreda och återkomma till riksdagen med förslag på åtgärder som minskar företagens problem med bluffakturor”. Och motiveringen är bland annat att man som företagare måste lägga ner mycket tid och pengar på att bestrida dessa och att enligt Svensk Handel så betalar svenska företag 1,2 miljarder kronor årligen i onödan. Här kan du läsa motionen till Riksdagen.
Att tänka på:
Teckna aldrig avtal per telefon
Ingå inte något muntligt eller skriftligt avtal om ett företag kontaktar dig, innan du är säker på vad det är för företag du har att göra med.
Motring om personen som ringer antyder att de företräder ett företag som ni redan har ett samarbete med.
Bestrid fakturor som ni anser är felaktiga.
Dessutom kan du som bloggar eller har en hemsida hjälpa till att sprida information om just detta. Jag fann en sida som heter [url=http://bluffregistret.se/]bluffregistret.se[/url]. De bedriver en kampanj för att öka medvetandet om rådande bluffar som cirkulerar både på Internet och utanför. Tipsa dem!
[quote="Carfleet" post=42087]Jag kan ge ett gott råd i hur jag brukar göra, det fungerar ganska bra.
Var gång en försäljare ringer upp mig och skall sälja någonting till firman säger jag enbart en fras. "Jag vill inte tala med er, adjö!" Därefter lägger jag på luren.[/quote]
ööööö, är det ett bra råd?
Det finns en och annan bra säljare med bra produkt där ute med ;) å nä, vi kan inte själva kolla upp allt och därför behöver vi säljare som hjälper oss. Men visst problemet är att många av de som verkligen har en bra produkt inte säljer via telefon. Det tycker jag är synd! Vi behöver alltså måååånga fler telefonförsäljare :tfn:
[quote="janeo" post=42112][quote="Carfleet" post=42087]Jag kan ge ett gott råd i hur jag brukar göra, det fungerar ganska bra.
Var gång en försäljare ringer upp mig och skall sälja någonting till firman säger jag enbart en fras. "Jag vill inte tala med er, adjö!" Därefter lägger jag på luren.[/quote]
ööööö, är det ett bra råd?
Det finns en och annan bra säljare med bra produkt där ute med ;) å nä, vi kan inte själva kolla upp allt och därför behöver vi säljare som hjälper oss. Men visst problemet är att många av de som verkligen har en bra produkt inte säljer via telefon. Det tycker jag är synd! Vi behöver alltså måååånga fler telefonförsäljare :tfn:[/quote]
Jag kanske skall förtydliga mig något. Det gäller ju när företag som finns med på svarta listor och liknande ringer. Jag brukar läsa på om sådana företag och när ett företag som jag vet är ett blufföretag ringer så vägrar jag ta samtalet.
Ringer ett bolag som inte är svartlistat (händer nästan aldrig mig) så försöker jag ju ta reda på vad saken gäller och är trevligare. Jag har dock personligen svårt att köpa någonting per telefon. Jag vill ha ordentligt underlag och granskat alla alternativ, när det ringer upp någon så blir det mer av ett impulsköp, något som stider emot min natur.
Sedan brukar man kunna ringa upp seriösa telefonförsäljare. Då ber jag att få återkomma. Men är det någon tomte som sitter på ett callcenter så brukar det inte bli någon affär.
Ny statistik från Brottsförebyggande rådet visar att bedrägeribrott med bluffakturor ökade med 29 % under 2011 jämfört med 2010. Totalt gjordes 3850 fler anmälningar förra året.
Så var på er vakt ;)
Eftersom jag hör lite dåligt ber jag dem att tala högre och en del tröttnar så det kan vara en bra metod för de har inte så lång tid för varje samtal.
Lars
Kontrollera först att det inte bara är ett erbjudande. Vissa företag (oseriöst tycker jag) skickar ut inbetalningskort med ett erbjudande och hoppas att företaget ska betala. Det är dock inget tvång att betala något och måste stå på erbjudandet.
Personligen hade jag ringt upp företaget om det finns kontaktuppgifter.
Hos kronofogden står det att du ska göra så här vid fakturabedrägeri:
1. Bestrid fakturan genom att stryka ett streck över den och skriv "Bestrider betalningsansvar- ej beställt". Bestrid på ett sätt som visar datum och tid, till exempel via e-post, fax eller rekommenderat brev. Returnera sedan fakturan till avsändaren och spar kopia på det du skickat.
2. Gör en polisanmälan. Falska fakturor är försök till bedrägeri och bör anmälas till polisen.
3. Får du påminnelse eller inkassobrev ska du bestrida dem på samma sätt. Motivera varför du bestrider och skicka med kopia på tidigare bestridande.
4. Om betalningskravet lämnas till Kronofogden får du ett brev från oss. Bestrid även detta omgående, annars blir fordran fastställd som en skuld. Skriv att du bestridit fakturan och att det inte finns någon skuld.
5. Efter du bestridit till oss kan företaget välja att driva ärendet vidare till tingsrätten. Det är då upp till företaget att bevisa att ni ingått ett avtal.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.