Bokförd momsrapport / utbetalning av moms

44
Skulle gärna vilja veta om jag gjort rätt på dessa vertifikationer. Vi kan börja med en vertifikation där jag betalat med mitt privatkonto:

1.
Efter inköp av vara utanför EU:
Tullverket (0% tullskatt, endast moms)
2018(egna insättningar/uttag) Kredit 436
2640(ingående moms) Debet 336

Postens avgift:
5720(tull& sped. kostnad) Debet 80
2640 Debet 20

2.
Jag hade endast denna moms att deklarera från maj - juni 2011.
2640 Kredit Ingående moms: 356
2010 Debet Eget kapital: 356

Använder konto 2010. Har hört 2012, 2025 från alla möjliga moderatorer på olika företagsforum. Enligt en hemsida är de 2 sista främst tillägnat för AB, så jag skippar dem. Rätt? Har enskild firma.

3.
Jag har fått tillbaka denna ingående moms på mitt privatkonto:
2018 Debet Egna insättningar/uttag: 356
2010 Kredit Eget kapital: 356
Rätt?

4. Har ett kontoutdrag papper från skatteverket. Avdragen skatt enligt kontrolluppgifter: 1078 kr. Men då jag tjänade för lite fick jag tillbaka samma belopp? Hur bokför jag detta?


Extremt tacksam för svar. Den som ger det bästa svaret kan jag betala 30 kr 😛
9
Hej! När man köper något med ingående moms, redovisas momsen i debet. Vilket du också verkar ha gjort. I enskild firma är det lämpligt att använda konto 2018 för egna insättningar (när du köper något för privata pengar) och 2013 för egna uttag (när du tar ut pengar ur firman). Den ingående momsen och den utgående momsen, t ex konto 2640 resp 2610, tömmer man mot avstämningskonton varje månad (om du har månadsredovisning). Om du har en skuld till skatteverket läggs det mot konto 2650 och om du ska få tillbaka moms mot konto 1650. När man sedan betalar momsen/får tillbaka momsen bokar man mot avstämningskontona. Det innebär att punkt 2 borde bokföras mot 1650, inte 2010. Punkt 3 blir då mot 2013/1650 Om jag förstår punkt 4 rätt avser det någon form av lön du fått från någon arbetsgivare. Då ska den inte bokföras i din firma. Annica
44
Är du helt 100 på det du säger nu? Jag blir förvirrad då såkallade experter på ett flertal olika hemsidor, forum anger helt olika konton. Finns det inga regler? Man verkar kunna bokföra hursomhelst. Punkt 4: Fick ett papper kallat för "kontoutdrag för perioden 5 dec 2010 - 6 augusti 2011". Blev reggad för F-Skatt 2011-04-15 och det enda papper jag hittills lämnat in är skattedeklration för moms, maj-juni, 356 kr ingående moms. På detta kontoutdrag papper står det just 356 kr moms maj - juni 2011. Samt avdragen skatt enligt kontrolluppgifter: 1078 kr. Överskott före eventuell utbetalning: 1083 kr. Utbetalning: -1078 kr. Jag har inte fått någon lön från någon arbetsgivare. Vad är det då och hur bokför jag?
44
Hur skulle punkt 3 vara om det blev utbetalning/inbetalning till/från företagets 1930 konto istället för det privata? Utbetalning av moms till mig...? 1930 Debet Företagskonto: 356 1650 Kredit Momsfordran: 356 Betalning av moms till staten...? 1930 Kredit Företagskonto: 356 2650 Debet Redovisningskonto för moms
9
Hej igen! Jag är helt 100 på det jag säger ang momsen mot avstämningskonton. Under de år jag arbetat så har jag aldrig bokfört moms mot 2010! När det på kontoutdraget står "avdragen skatt enligt kontrolluppgift" syftar det till just en kontrolluppgift som är lämnad av en arbetsgivare. Du bör därför ha haft någon inkomst från en arbetsgivare under år 2010 och även själv fått denna kontrolluppgift. Står det inte också något om den slutliga skatten för 2010 års taxering på kontoutdraget? Som jag skrev innan så ska inte skatt på tidigare löneinkomst bokföras i företaget. Annica
9
Precis! Under förutsättning att du tömt ing moms/utg moms till avstämningskontona. Annica
44
[quote="AnnicaN" post=41523] Står det inte också något om den slutliga skatten för 2010 års taxering på kontoutdraget? Annica[/quote] Det står slutlig skatt enligt 2011 års taxering: 1078 Överskott före eventuell utbetalning: 1083 Utbetalt belopp: 1078 Men oavsett så är du säker på att det inte har med företaget att göra?
44
Det står slutlig skatt enligt 2011 års taxering: 1078 Överskott före eventuell utbetalning: 1083 Utbetalt belopp: 1078 Då ingen arbetsgivare lämnat in kontrolluppgifter och så för 2011. Har endast företaget detta året, så borde ju 1078 vara preliminärskatten. Jag körde på en låg summa så måste vara den. Hur bokför jag det?
9
Avdragen skatt enligt kontrolluppgifter avser skatt som är avdragen [b]inkomstår 2010[/b]! Det kan även vara avdragen skatt på kapitalinkomster du fått t ex inkomstränta från en bank. Det är den slutliga skatten för inkomstår 2010 och vad som enligt kontrolluppgifter har inbetalats i skatt det året. Den debiterade preliminärskatten för inkomstår 2011 redovisas inte så på kontoutdraget från skatteverket. Annica
44
En snabb fråga. Jag använder kontantmetoden. När jag betalar en faktura, ska jag bokföra händelsen det datumet jag betalar, eller det datumet beloppet dras på mitt bankkonto? Det är inte alltid det dras samtidigt som man betalar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.