Har köpt saker på företaget, hur gör jag?

2
Hej,

För ett par månader sen så köpte jag en dator till mitt företag.
Totala beloppet för inköpet var 19223,75:- inkl moms (16.029,00:- ex)

På mitt företagskontot var jag 9500kr kort (dvs jag hade 9733,75🙂.
Eftersom jag behövde datorn så sköt jag till de resterande 9500kr från mitt egna personliga konto för att komma upp i rätt belopp.

På företagskontot hade jag då mao 19223,75:-.
Men eftersom jag saknar betalningskort för företagskontot så förde jag över pengarna till mitt personliga konto och betalade med mitt vanliga betalkort.

I samma veva så köpte jag även ytterligare ram-minne till den nya datorn och gjorde således på samma vis, flyttade över beloppet 539,48:- till personkontot och köpte med mitt betalkort.

Jag undrar hur jag ska bokföra det här nu. Som ni säkert märker så är jag väldigt novis på området och det vore jättesnällt om någon kunde beskriva hur jag ska göra. Jag använder mig av iOrdning till Mac som är ett bokföringsprogram för att underlätta (har funkat fint tidigare med fakturering osv, men det här är ju något annat).

Sedan undrar jag; Jag har för mig att jag har läst någonstans att eftersom jag sköt till 9500kr ur egen ficka, så har jag således rätt att plocka ut 9500kr ur företagskontot utan att skatta för dem, stämmer det? Hur bokför jag isåfall detta när det blir aktuellt?

Tusen tack för hjälp i förhand!
7
Hej, Med vilket kort betalade du med? Företagets, eller ditt privata? Vilken företagsform bedriver du? Mvh SME
2
Hej, tack för snabbt svar! Ursäkta om jag var lite otydlig. Jag betalade med mitt privata kort, jag har inget betalkort till företagskontot. Det handlar om en enskild firma.
7
Hej, Ursäkta för sent svar. Saken är den att du bokför som vanligt, sen när årsbokslutet skall göras, så kommer detta att så där, hur mycket egna uttag du gjort och hur många egna insättningar. Så om du har tagit ut 20 000:- men har också lagt in 20 000:- Så blir ju resultatet noll. Hade jag varit du hade jag inte plockat ut dessa ca 10K, utan vänta med det när du gjort klart bokslutet. För detta är en liten säkerhet kan man nog säga för din skull, för då vet du att du har ca 10K tillgodo. Sen när du gjort bokslutet och skall skatta vinsten så har ju du detta som fördel. Så mitt tips blir, bokför det som vanligt och vänta med att plocka ut ´´dina´´ pengar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.