Bokföra på enklaste vis?

8
Hej!
Jag håller precis på att start upp min firma, har försökt att läsa på om bokföring då jag hoppas kunna sköta det själv, men det känns som alla skrivelser är avsedda för mer "avancerade" företag...

Jag kommer att hyra ut mig själv som mekaniker/svetsare (åt andra företag).
Jag kommer förmodligen skicka max en faktura i veckan, så det borde väl inte bli så mycket att bokföra.
Men hur gör man rent praktiskt? Måste man ha ett bokföringsprogram eller går det bra med penna och papper?
(Jag har valt redovisning var 3:e månad.)

Hur gör man med traktamente och milersättning som man får göra avdrag på?
394
1
Det går mycket bra föra bok på papper. Du kan läsa det mesta i Bokföringsnämndens lilla skrift "Att föra bok" Den finns här: [url=http://www.foretagande.se/Ekonomi/Bokforing-Att-fora-bok.html]Att föra bok[/url]
Ulf Bjarme
1073
139
Visst kan man bokföra på papper, men ett bra redovisningsprogram kan ge ett mervärde som papperet har svårt att matcha. Att t.ex. hela tiden veta hur mycket skatt man är skyldig blir ganska så krångligt att räkna ut manuellt. Traktamente och milersättning bokför du som en resekostnad (med de bolopp som gäller för avdrag enligt statliga normen).
86
6
Visst går det att bokföra för hand, och boken "Att föra bok" av bokföringsnämnden är en jättebra början. Själv kör jag med ett jättebra bokföringsprogram, där jag har kontoplan och kan skapa nya fakturor på ett enkelt sätt. Skatteverket hjälper till med vilka konton som funkar till vad, de är verkligen hjälpsamma tycker jag. Orkar du inte att sköta det själv kan du alltid låta en ekonom hjälpa dig, förstås förutsatt att du har skrivit upp alla data (datum, tid, timpris m.m. ) och sparat alla kvitton.
8
Tack för tipsen! Har studerat lite i att föra bok, och blir väl lite klokare. Funderar på bokföringsprogram på datorn ändå, finns det gratis eller måste man köpa det?
86
6
[quote="Jonas L" post=41543]Tack för tipsen! Har studerat lite i att föra bok, och blir väl lite klokare. Funderar på bokföringsprogram på datorn ändå, finns det gratis eller måste man köpa det?[/quote] Det finns inga gratis bokföringsprogram som jag känner till, men det finns en uppsjö av program att köpa, antingen sådana som är webbaserade där du hyr per månad eller sådana du installerar och köper en gång för alla. Jag kör Mac och har ett installerat program som heter iOrdning, det finns många fler program för PC, googla bokföringsprogram så ser du. Visma är ett populärt program för PC vad jag vet.
355
1
[quote="Gnulia" post=41544] Det finns inga gratis bokföringsprogram som jag känner till, men det finns en uppsjö av program att köpa, antingen sådana som är webbaserade där du hyr per månad eller sådana du installerar och köper en gång för alla. Jag kör Mac och har ett installerat program som heter iOrdning, det finns många fler program för PC, googla bokföringsprogram så ser du. Visma är ett populärt program för PC vad jag vet.[/quote] Det finns många gratis bokföringsprogram att ladda ner från nätet. Du har många att välja på här:http://www.drivrutiner.net/program/kontor/bokforing.php Sedan är det en tidsfråga om hur mycket du vill lära dig själv. Jag skulle nog föreslå du provar något av alla de webbbaserade bokföringsprogram du kan använda. Framförallt om du är ute och arbetar på olika ställen.
86
6
[quote="webbgbg.se" post=41546][quote="Gnulia" post=41544] Det finns inga gratis bokföringsprogram som jag känner till, men det finns en uppsjö av program att köpa, antingen sådana som är webbaserade där du hyr per månad eller sådana du installerar och köper en gång för alla. Jag kör Mac och har ett installerat program som heter iOrdning, det finns många fler program för PC, googla bokföringsprogram så ser du. Visma är ett populärt program för PC vad jag vet.[/quote] Det finns många gratis bokföringsprogram att ladda ner från nätet. Du har många att välja på här:http://www.drivrutiner.net/program/kontor/bokforing.php Sedan är det en tidsfråga om hur mycket du vill lära dig själv. Jag skulle nog föreslå du provar något av alla de webbbaserade bokföringsprogram du kan använda. Framförallt om du är ute och arbetar på olika ställen.[/quote] Jag menade BRA gratis bokföringsprogram, har inte hittat något som verkar tillräckligt enkelt, men jag har förstås inte testat alla!
8
En annan fråga: Dom här kontona som det verkar finnas oändligt av, är det nåt man måste använda eller är det frivilligt?
86
6
[quote="Jonas L" post=41559]En annan fråga: Dom här kontona som det verkar finnas oändligt av, är det nåt man måste använda eller är det frivilligt?[/quote] Det finna regler för hur kontona är numrerade, men i princip kan du använda endast ett fåtal. Själv använder jag inte många.
8
Okej, tack så mycket. Jag har börjat överge idén med bokföringsprogram, känns nog som att det är enklare att bokföra för hand ändå för mig som inte har så många räkningar osv. Hittade dagboksblad på bfn.se, kan man använda dom? Bara skriva ut å sätta i en pärm? Undrar även vad man ska skriva på debet och kredit, om vi ponerar att jag betalar en räkning på 1250 kr från mitt företagskonto, Hur skriver man då på papperet? Det finns 6 kolumner, längst upp en ruta som jag antar är för kontonummer, under den två små som jag antar är för debet och kredit. Stämmer detta? Sedan finns det förutom rutor för verifikationsnummer och datum en lite större ruta märkt "text". skriver man Betalningsmottagare/kund el dylikt där? Känner mig ganska korkad men det är väl lika bra att man får allt rätt från början...
8
Hej igen! Nu har det klarnat ganska bra men nu undrar jag över momskonton, har sett att det finns konto för ingående moms, 2611? och utgående moms, 2610 tror jag?, Hursomhelst, jag skulle vilja använda bara ett konto och sätta ingående moms på debit och utgående på kredit... FÅÅR man göra så? och vilket konto ska man då nyttja?
86
6
[quote="Jonas L" post=41676]Hej igen! Nu har det klarnat ganska bra men nu undrar jag över momskonton, har sett att det finns konto för ingående moms, 2611? och utgående moms, 2610 tror jag?, Hursomhelst, jag skulle vilja använda bara ett konto och sätta ingående moms på debit och utgående på kredit... FÅÅR man göra så? och vilket konto ska man då nyttja?[/quote] Det är precis därför jag har skaffat programvaran, som håller reda på allt åt mig. Jag har ingen lust att behöva sätta mig in i alla regler. Det enda jag gör är bokför och sparar alla kvitton.;)
8
Ja just, jag vill nog helst ha järnkoll på allt, men det är väl inte möjligt kanske... Har börjat bokföra på papper och det känns rätt för mig, eftersom jag inte har så många transaktioner på kontot. En ny fråga har jag dock, alla mindre engångskostnader och sånt som inte kostar mer än några hundringar per år, typ bankavgifter, kan man sätta det på övriga kostnader bara? Och om nån vet vad som gäller på min förra fråga om momskonton?
86
6
[quote="Jonas L" post=41687]Ja just, jag vill nog helst ha järnkoll på allt, men det är väl inte möjligt kanske... Har börjat bokföra på papper och det känns rätt för mig, eftersom jag inte har så många transaktioner på kontot. En ny fråga har jag dock, alla mindre engångskostnader och sånt som inte kostar mer än några hundringar per år, typ bankavgifter, kan man sätta det på övriga kostnader bara? Och om nån vet vad som gäller på min förra fråga om momskonton?[/quote] Jo, jag har satt bankavgifter och annat jag inte kan hitta något kontoslag för på 6900 övriga kostnader. Det har mer med kontoslag att göra än summan i sig. Jag tittar i kontoplanen och försöker hitta något som passar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.