Bokföring av aktiekapital - Datum?

2
Jag har en riktigt klurig verifikation. Att kontera den är inga problem men jag har problem med att välja rätt datum för den.

Det gäller aktiekapitalet som sätts in vid start av ett AB. Man sätter ju in aktiekapitalet på ett bankkonto innan man blir godkänd och registrerad hos bolagsverket. Räkenskapsåret startar också den dag då man blir registrerad.

Men pengarna sattes in på bankkontot innan räkenskapsåret startade och kan därför inte bokföras på "rätt" datum. Jag antar att man ska låta bokföringsdatumet vara den första dagen på räkenskapsåret? Men hur gör man då med verifikationen(På den står det ett datum utanför räkenskapsåret.)?



Tusen tack i förväg!! 🙂
394
1
Enligt aktiebolagslagen SFS 2005:551 2 kapitel är bolaget bildat när stiftelsurkunden undertecknas. Bokföringen för AB kan alltså börja från det datumet. [i]När bolaget anses bildat 4 § Bolaget anses bildat när stiftelseurkunden har undertecknats av samtliga stiftare. Av 24 och 25 §§ framgår att frågan om bolagsbildning faller om registrering inte sker inom viss tid och att bolaget får rättshandlingsförmåga först i och med registreringen av bolaget.[/i]
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.