sökmotoroptimering?

5
Hej!

Jag har suttit och funderat lite ang sökmotoroptimering som Hitta och Eniro. I och med att jag bara har fått offert från Hitta så kan jag inte riktigt jämföra med det Eniro har att erbjuda.

Jag undrar om någon företagare här har någonsin använt sig av hitta/eniro?
För att på bästa sätt veta ifall det är lönsamt så måste man väl på nåt sätt få sammanställd statistik på exempelvis antal klickar för sitt företag? Men ingår sånt, hur kan man ta reda på hur många av kunderna som kontaktar mig kommer från en sökmotor?
14
Hej Sofia. Jag har själv funderat på och pratat med Eniro om just en bra placering på deras sida, och de mäter alla klicka på alla annonser på deras sida, och de svarar gärna på hur många klick andra har m.m. en helt okej annonserings metod. För att få en andra sida placering för några månader sedan på Eniro för min webbyrå så skulle det kosta runt 5000kr. Angående SEO (Sökoptimering) och Google så tycker jag personligen att det är här man skall lägga pengarna, för att synas på Google speciellt första sidan är att finnas på marknaden i mina ögon. Gör att mäta vart du får alla besökare ifrån så kan man enkelt installera Google analytics på sin hemsida som är gratis och ett av de bättre statistik verktygen som finns att erbjuda. Det är detta program jag använder till alla mina kunders hemsidor. Jag kollade på er hemsida, vet du om ni använder och vad ni använder för CMS? För om ni har ett CMS som t.ex wordpress så är det antagligen extremt enkelt att lägga in koden för Analytics. Jag kommer att skicka dig ett meddelande med mer detaljerad information om just vilken form av SEO jag skulle kunna erbjuda er. Mvh Robin Årman
Vi bygger din professionella företags hemsida till ett bra pris. Vi erbjuder även Logotyp och SEO tjänster. - www.rawdesigns.se
11
Google driver 92% av alla sökningar i hela Sverige, vilket betyder att sajter som Eniro och Hitta [b]delar[/b] på 8% med alla andra aktörer på marknaden. Du skall synas på Google - punkt! :)
Läs vår SEO blogg om hur du kan synas på Google !
14
Han har så rätt :)
Vi bygger din professionella företags hemsida till ett bra pris. Vi erbjuder även Logotyp och SEO tjänster. - www.rawdesigns.se
5
Ja visst, pratar vi om enbart sökningar så ligger google top. Men hur många av dessa är köpbenägna? många sökare på eniro och hitta är redan köpklara men de vill bara hitta leverantör. jag har ingen statistik, men tänk dig att 80-90% av alla användare av eniro/hitta är köpklara, men hur många procent av alla användare av google är köpklara?
117
Jag håller med om att google är vägen att gå. Du har möjligtvis rätt om att besökarna via hitta och eniro är mer redo att köpa, men jag tror du har igen de köparna många gånger om via google då det är så fantastiskt många fler som använder google som sökmotor. Själv använder jag hitta och eniro enbart för adresser och telefonnummer, inget annat.
11
[quote="Sofia.kau" post=41591]jag har ingen statistik, men tänk dig att 80-90% av alla användare av eniro/hitta är köpklara, men hur många procent av alla användare av google är köpklara?[/quote] Se det från den andra sidan. 72% av alla svenskar Googlar innan ett köp. Vad betyder detta för dig som företagare, som inte syns på Google?
Läs vår SEO blogg om hur du kan synas på Google !
86
6
[quote="Sofia.kau" post=41462]Hej! Jag har suttit och funderat lite ang sökmotoroptimering som Hitta och Eniro. I och med att jag bara har fått offert från Hitta så kan jag inte riktigt jämföra med det Eniro har att erbjuda. Jag undrar om någon företagare här har någonsin använt sig av hitta/eniro? För att på bästa sätt veta ifall det är lönsamt så måste man väl på nåt sätt få sammanställd statistik på exempelvis antal klickar för sitt företag? Men ingår sånt, hur kan man ta reda på hur många av kunderna som kontaktar mig kommer från en sökmotor?[/quote] Jag skulle också satsa på att synas på Google, det är där majoriteten av alla söker. Problemet är bara att hitta någon som kan hjälpa dig utan att det kostar skjortan. Dessutom finns ett antal aktörer som inte är riktigt seriösa, utan använder fula metoder. Det kan tyvärr innebära tråkigheter för dig om du använder sådana. Jag letar själv efter något bra, under tiden försöker jag lära mig mer om SEO själv. Tror att det tyvärr inte finns några enkla och billiga genvägar ... och definitivt inga bra sådana. :unsure:
1
Google är självklara valet! Sen är det som Gnulia säger. Det finns väldigt många aktörer som är "oseriösa". Adwords branschen är ganska oseriös. Tips är att anlita en konsult som hjälper dig att skapa kontot, som visar hur du gör eller så lär du dig själv. Men OBS! se till att det är du som står som ägare till kontot... Adwords behöver inte vara svårt (allt beror på konkurrens och din produkt/tjänst). Det är en uppfartsbacke att lära sig men efter en stund sköter sig detta utav sig själv och du behöver bara lägga någon timme eller två i månaden.. Angående mätning. Allt beror på vilken produkt/tjänst du erbjuder. Trafiken du köper in ska "konvertera" dvs. sälja! Om du har en e-handelsbutik är detta enkelt. Men om du erbjuder en tjänst som t.ex. redovisning blir detta svårare. Mätning kan göras med många olika verktyg. Favoriten är Google Analytics för att det är enkelt att installera + "gratis!" Tjänst: 1) antingen frågar du direkt din potentiella kund hur hon/han hörde om ditt företag = kostnad/1 kund = kostnad per kund t.ex. 3000kr/6 kunder = 500 kr kostnad per order 2) om du har ett kontakt formulär (kontakta mig) så kan du enkelt sätta upp en "mål omvandling" i Google Analytics som du kopplar ihop med Adwords. Detta gör att du kan sätta upp regler i Adwords t.ex. spendera inte mer än 40kr per lead. - du kan också se enkelt i datan om ett lead kommer från Google eller om personen skriver in detta själv i url fönstret Produkt: 1) denna är enklare. E-handels pixel genom Google Analytics = boom nu kan du mäta din prestation i Google Analytics PS! Ett tips är att även experimentera med Yahoo/Bing kostnaden per order blir lägre eftersom färre konkurrerar om sökorden //Robert http://www.vandiene.com
7
Ja det är google som gäller, lär dig seo i stället så du kan synas på google. Eller sponsrade länkar. Du kommer inte att tjäna några pengar på att syna genom eniro tror jag.
http://www.wahlmansklader.se/ http://wahlmansklader.wordpress.com/
338
25
Butik på Blocket, sälja på Tradera och prisjämförelsesajter är fler sätt att synas på. Inom marknadsföring brukar man inte räkna ut någon sak förrän man har testat eller i alla fall tagit reda på rätt info. Säger inte nej till seo men det finns andra sätt med. Det framgår inte vad det är sofia säljer men det borde också räknas in i ekvationen. Det finns många oseriösa seo-företag även om många har städats bort. Att dessutom betala 100-200kr/dag för att synas på top 10 på Google som många företag tar, är i min mening inte klokt om man inte har bra marginaler vid ett sälj. 3000-6000kr/månad för ett ord eller fras som kanske inte ger mer än några hundra besökare/månad. För garanterad top 3 hade det däremot varit intressant. I det fallet tycker jag sponsrade länkar och Google Adwords är riktigt bra då man kan få tusen eller flera tusen besökare för samma kostnad. Jag har ingen statistik men tror mig dessutom ha läst att de som klickar på Adwords annonser ofta är mer köpbenägna.
117
[quote="janeo" post=41652]Jag har ingen statistik men tror mig dessutom ha läst att de som klickar på Adwords annonser ofta är mer köpbenägna.[/quote] Jag har heller ingen statistik på detta och jag vet många som endast kör på adwords, personligen fungerar det inte för mig. Jag säljer SEO-tjänster för 100:- per månad/sökord men det var bara en massa "klickare" som tryckte på mina annonser. Det blev väldigt dyrt så nu har jag skippat det och kör endast på vanlig SEO för mina egna weebsidor. Tar lite längre tid men är enligt mig mer effektivt.
7
Vill bara lägga in ett snabbt svar... Google analytics som är gratis, har man även en hemsida i cms´et wordpress är det otroligt lätt att lägga in! + google adwords, som dock tar ett tag att lära sig att bli bra på med bra sökord osv. men man får igen det så mycket. Ta gärna kontakt med mig ifall ni har några frågor. Mvh Marcus på [url=http://www.intencent.se]intencent webdesign[/url]
117
finns ett bra SEO-verktyg till Wordpress också som är gratis och hter "All-in-one-SEO". Sen finns det andra men de får man betala för :) Google gillar wordpress bloggar för de är bra uppbyggda enligt HTML-syntaxen. Inga skräpvärden (oftast).

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.