Senaste inläggen

Hjälp med ändring i bokföring från föregående år

Under 2010 köpte jag en jordbruksfastighet som precis hade avstyckats. Eftersom det inte fanns några taxeringsvärden på fastigheten så fick jag, (efter råd från skatteverket) göra en bedömning på hur den procentuella fördelningen såg ut mellan privat- och näringsdel. Till min hjälp använde jag mig av taxeringsvärdena på den ursprungliga och större...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur bokför man matsvinn?

Har en mobil korvvagn och undrar hur man bokför när man blir tvungen att slänga mat som inte blivit såld, och hur man bokför mat som man äter själv om man står ute tex på en marknad?

Hur bör min kollega göra?

Idag jobbar hon strötimmar då jag behöver hjälp med större grupper.
Hon letar nytt jobb och är arbetslös (Nyexamiserad)förutom mina uppdrag. Hon har ingen A-kassa.
Hon funderar på att starta eget för att kunna hyra ut sina tjänster till mitt företag bland annat.

Jag vet inte vad som är bäst för både mig och henne.

Kategori: HR - Personalfrågor

Söker revisor till ett nytt och ungt designföretag

Hejsan,

SDG design HB söker en revisor för ett långsiktigt samarbete, vi är unga och har låg kompetens inom bokföring och företagsekonomi.

SDG design (Sound and Digital Graphics design), har sitt säte i Farsta och har funnits ett par år, detta är ett väldigt litet företag med väldigt få uppdrag. Främst för att det var...

Kategori: Söker/eftersöker

All feedback is good feedback :)

Hey

Im looking for a little feedback on my website - www.kazi-networks.com

at the moment its only in English and Danish, but we are working on Norwegian, Swedish and Icelandic as we speak.

So what do you think ?
Any Feedbac...

Kategori: Feedback

Nummerordning på verifikationer

Ska man lägga alla verifikationer i följd efter datum när man lämnar in dem till bokföringsbyrån eller ska man dela upp dem i inkomster och utgifter? Och ska man skilja på fakturor och kvitton på kontanta betalningar eller ska man numrera alla i en följd?

Hitta grossister och importörer för billiga mössor

Hej,

Jag och en kompis har startat ett Ungdomsföretag och vi planerar att sälja mössor och en tanke om att beställa hem från Kina har präglat oss. Vi letar mest väldigt enkla mössor, utan tryck och i färgerna, svart och vit då vi planerar att göra vårat eget tryck på dem.
Vi undrar då vart man kan hitta bra grossister och im...

Kategori: Inköp

Dela på bredband med privatperson

Hej!

Jag driver en enskild firma som främst pysslar med byggande av hemsidor. Fram tills för inte så länge sedan hade jag ett eget bredbandsabonnemang som jag tog in i firman eftersom jag mestadels använde surfandet till företagsrelaterade ärenden.

Nu lutar det dock åt att jag och en kompis kommer dela på hans bredband...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

[Nybörjare]iPhone programmerare vill starta företa

Hej,
Jag heter alex och studerar civ. ing robotik. Men jag programmerar till iOS på min fritid och har några appar ute som säljs bra. Både till iPad och iPhone. Nu vill jag starta en enskild firma pga att jag är den ende anställde. Nu har jag några frågor:

0. Varför ska jag ens starta en firma? Vad är fördelen med det? Jag t...

Kategori: Allmänt

Kolla upp folk i register innan anställning

Vad ska man kolla innan man anställer någon? Vilka register?

Kategori: Off Topic

Försäkring för anställda

Behöver man teckna försäkring för personer man anställt till att dela ut reklam?

Frågor gällande start av handelsbolag

Hej.
Ska snart starta ett handelsbolag och har några frågor gällande detta:

1.
Om jag förstått det rätt så är det här de formulären som ska fyllas i:
Preliminär självdeklaration 1 (enskilt)
Skatte- och avgiftsanmälan (tillsammans med delägare)
Nyregistrering (tillsammans med delägare)
...

All rekrytering är positiv

Såvida du inte har en onaturligt hög personalomsättning bör du inte se rekryteringar och således inte heller uppsägningar som något negativt, visst rekryteringsprocessen kan i sig vara ett jobbigt och tidskrävande moment men jag menar ändå att det finns något positivt med alla rekryteringar. Rekrytering kan vara ansträngande av olika anledningar, b...

Låta sy upp hemtextil i Indien

Var kan jag komma i kontakt med en seriös firma/företag i Indien som kan hjälpa mig att sy upp enklare hemtextilvaror mot en billig penning? Det behöver inte vara just Indien, men jag har hört att det är vanligt med sådana fabriker just där.

Kategori: Företagande över gränserna

Vad kostar industristäd?

finns här någon som vet vad städbolag som rengör produktionslokaler för livsmedel debiterar sina kunder per timme?

När gör skv revision?

Hej!

När gör skatteverket en revision?

BILLIG bokföring av student!

Jag pluggar till redovisningskonsult vid högskolan. Ställer gärna upp med att sköta ditt företags bokföring.

Kontakta för att diskutera pris (Billigt!).

Kategori: Till salu

Delägare i allt för detaljstyrt företag

Hej!

Det här är första inlägget här - så jag ber om ursäkt om jag bryter mot några oskriva regler 🙂

Min situation är som följer:

Jag är delägare i ett företag som säger sig vara ett säljföretag inom byggbranschen, men tyvärr har en helt felaktig bild av vad säljföretag gör. Företaget spenderar ingen tid...

Lön för reklamutdelare

Vad tjänar en reklamutdelare i timmen? T ex de som jobbar för svensk direktreklam.

Ränta på skattekonto

Har några tusen över på skattekonto och varje månad får jag ca 100 kr i ränta,hur bokför jag den? Har EF.

D 1630 100
K 8310 100

Är det rätt?