Jag bokför enligt kontantmetoden och skickar inte fakturor utan betalningen sker via PayPal direkt vid försäljningstillfället.
Principen vid en försäljning är:
1. Kunden betalar in i USD till mitt PayPal konto och de lagras som USD på PayPal kontot.
2. Vid jämna mellanrum kommer jag att flytta över pengarna från alla inbetalningar från PayPal till SEK på mitt företags bankkonto.
Om jag har förstått det rätt så är det lämpligt att jag hanterar PayPal kontot som eget kapital (2010) i bokföringen eftersom jag även använder det privat och att jag hanterar mitt företags bankkonto som ett bankkonto (1930). Jag har också förstått att all bokföring skall ske i SEK även om pengarna hos PayPal egentligen kommer att ligga lagrade i USD som valuta.
Min tanke var att bokföra enligt följande (om vi antar att jag har två försäljningar en för 50 USD och en för 100 USD inkl moms under en period, och förenkelhetensskull var valutakursen 7 SEK/USD vid tillfället)
Transaktion 1:
- 3000 K: 560 kr (7 * 80 USD)
- 2610 K: 140 kr (7 * 0.25*80 USD)
- 2010 D: 700 kr (7 * 100 USD)
Transaktion 2:
- 3000 K: 280 kr (7 * 40 USD)
- 2610 K: 70 kr (7 * 0.25*40 USD)
- 2010 D: 350 kr (7 * 50 USD)
Så företagsdelen av saldot skulle vid dessa båda försäljningstillfällen på PayPal vara 150 USD (eller 1050 kr).
Sen lite senare så flyttar jag över pengarna till mitt företags bankkonto och då skulle det bokföringsmässigt om dollar kursen är samma bli.
Transaktion 3:
- 2010 K: 1050 kr
- 1930 D: 1050 kr
Men nu över till min fundering, hur hanterar jag fallet att dollarkursen inte är exakt samma vid transaktion 3 (exempelvis att den vid transaktion 3 är 8 SEK/USD eller 6 SEK/USD) ?
Behöver inte denna valutakurs vinst/förlust bokföras genom att jag bokfört de initial transaktionerna mot eget kapital (2010) och de därmed hanteras utanför företagets bokföring ?
Eller skall/kan jag på något sätt bokföra en post mot valutakursförluster (7960) och i sådana fall i vilket läge ?
Ursäkta om detta är dumma frågor men jag är nybörjare på det här, jag är tacksam för all hjälp.