Senaste inläggen

Moms på artistuppträdanden?

Någon som kan upplysa mig om vad som gäller vid artistuppträdanden. Om jag som artist har enskild firma, momsregistrerad. Får jag lägga på moms för mina sånguppträdanden? jag ska uppträda på nattklubbar. Är utrusting och dylikt som jag använder vid mina uppträdanden avdragsgillt? Tacksam för svar.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

F-skattesedel när man måste skjuta upp företaget några månader

Hej!
Jag har en fråga angående FA-skattesedel. Jag har fått hem min och var redo att starta mitt företag. Då uppstod lite problem med tryck (jag ska sälja linnen)och det tar kanske ett litet tag att fixa detta. Dessutom arbetar jag samtidigt. Därför skulle jag behöva skjuta upp företaget ett tag. Hur fungerar nu FA-skattesedeln? För jag kan...

Bokföring av kamera och gymkort

Jag har försökt mig på att bokföra för första gången och tänkte kolla ifall det har blivit rätt, har gjort på följande sätt:

Datum 2011-12-25
Kontonr - 5400 Förbrukningsinventarier
Moms - I25
D/K - Debet
Belopp - 2299sek

Verifikation - 10001
Motkonto - 2017 Egna insättningar - Det är...

servicefinder.se

Är servicefinder.se en seriös tjänst?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hur bokföra såld firmabil

Hej har egen firma och köpte in firmabil 2009

bokförde så här då
D 2641 35000
D 1242 140000
K 2018 28000
K 2840 147000
det är avskrivningar gjorda 2009 med 5833 konto 7834 och konto 1249 5833 sen år 2010 är avskrivningar gjorda med 35000 på dessa konton.

NU HAR JAG SÅLT BILEN år 201...

Starta telemarketingföretag

Jag har tänkt att starta ett telemarketingbolag.
Har lång säljerfarenhet så den biten vet jag.
Men är det ngn som har tips hur man hittar kunder
som vill att man säljer deras produkter eller bokar besök ??

Är det ngt annat man behöver tänka på??

Tack för alla tips !!

Kategori: Affärsidéer

Tacksam för lite feedback

Hej allihopa!

Jag vore tacksam för lite feedback på vår hemsidan..

www.andreasstad.se

Kategori: Feedback

Första fakturan, hjälp!

Hej!
Den här frågan har säkert kommit upp flera gånger men jag hoppas ni kan hjälpa mig.
Kan tillägga att jag googlat runt efter svar men fått olika bud och bara blivit mer förvirrad.
Så här ligger det till:
Jag är musiker och har startat enskild firma för att kunna fakturera mina spelningar. Nu ska jag skicka min första...

Affärsåret 2012 - en ny övning varje dag

I december bestämde jag mig för att döpa 2012 till Affärsåret - året med fokus på affärer, helt enkelt. Då jag själv brinner för företagande och kommer att starta utbildning inom kulturföretagande i år tänkte jag att jag kunde dela med mig av mitt affärsår till andra.

Därför lägger jag varje vardag upp en 15-minutersövning (på Facebo...

Kategori: Allmänt

Vår hemsida.

Skulle vilja ha feedback på vår hemsida. Tips på vad vi kan göra mer för att få den så bra som möjligt:mrgreen:

www.tryggabarnvakten.se

Mvh Jessica

Inköpt av maskin med privatkortet hur bokför man det.

Hej!!

Är ny företagare enskild! Har inte hunnit fått mitt företagskort än. Var tvungen göra ett köp med mitt privata kort detta var under december månad och eftersom det är en kredit kort kommer fakturan betalas den 31 januari 2012. Det är så att jag har valt kontantmetoden som bokföring. Undrar hur och när man bokför detta?
<...

Utlandstraktamente, hur fungerar det?

Har jobbat som konsult under över 7 månader utomlands och undrar hur det funkar med utlandstraktamenten. Jag vet min kostnadsersättning per dag men hörde att den sjunker efter ett visst antal månader.

Tack på förhand!

Vinst i enskild firma.

Jag startade min enskilda firma under våren 2011 och ska nu göra ett bokslut om jag har förstått det hela rätt.

Eftersom jag inte under det gångna året gjort några uttag, så ska jag nu skatta på vinsten jag gjort. Problemet är att jag har tänkt att göra några större investeringar under kommande år, för att utveckla min verksamhet. Ja...

Årsskifte - fordringar och skulder

Hej,

ursäkta en förvirrad nybörjare - hoppas på lite hjälp. Driver enskild firma och bokför enl faktureringsmetoden. Omsätter långt under 3 miljoner så det bör vara förenklat bokslut om det spelar någon roll. Trodde jag hade koll men nu blev jag lite förvirrad när jag läste Skatteverkets "Bokföring, bokslut och deklaration".
<...

Bokföra glömda kvitton

Hej,

Har ett AB och nu när räkenskapsåret är slut har jag kollat på siffrorna och upptäckt att jag missat att bokföra fyra kvitton från mitten av september 2011.

Anledningen till att jag inte sett detta tidigare var att jag betalade med kreditkort och betalade sedan kreditkortsfakturan. Fakturan bokfördes men inte kvit...

Feedback på Simulo.se

Hej!

Vi har nyligen lanserat en ny tjänst som heter Simulo.se, och vi skulle väldigt gärna vilja få lite feedback på både hemsidan och tjänsten som sådan!

Stort tack!

//Lukas, Simulo.se

P.S. Som jag skrev i en annan tråd här på Foretagande.se, kan ni få ett BAS-test till självkostnadsprise...

Korrigera felaktig insättning i bokföringen?

Hej.
Jag har enskild firma och har råkat bokföra en egen insättning på företagskontot två gånger i April 2011 och upptäcker det först nu när det blivit år 2012. Hur gör jag enklast för att korrigera?
Mina tankar är:
1. Skapa en ny verifikation som kvittar ut den felaktiga insättningen (Men vilket datum ska jag sätta på den? Kan...

Bokföra försäljning på Clickbank etc.

Hejsan,

Jag blev nyss medlem här på forumet efter att ha sökt i 2 dagar efter hur jag ska bokföra försäljning av digitala produkter på exempelvis Clickbank eller dylika tjänster.

Jag vill alltså sälja min digitala produkt via t.ex. Clickbank. De sköter ju transaktionerna till slutkund och sedan får jag ett belopp insat...

Söker telemarketingbolag för B2B-sälj

Mitt företag (vanligt svenskt aktiebolag med flera år på nacken) har ett nytt verksamhetsområde och här behövs säljare som ska ringa och göra sälj till företag i hela landet, så underlaget är stort.
Företagen köper per år, så när ett år gått är det bara bearbeta om även befintliga kunder som då blir enklare och mera lönsamma. En växande kun...

Kategori: Söker/eftersöker

Etablerat Säljbolag söker uppdrag

Vi är ett väletablerat säljbolag med vår egen produkt men vi vill nu utöka med en återförsäljarprodukt. Har tidigare erfarenhet av försäljning av telekom, el, annons, försäkringar och böcker m.m.

Har du en produkt/tjänst som du tror skulle fungera att sälja via telemarketing så tycker jag absolut att du ska dra iväg ett mail och berä...

Kategori: Söker/eftersöker