Bokföra utländsk faktura utan moms

5
Hej!
Jag har beställt en konsult tjänst från ett företag i Asien.
Jag gjorde en betalning och fick ett underlag för det.
På fakturan finns ingen moms.

Nu när jag skall bokföra kostnaden på låt oss säga 10.000:-
Hur skall detta så bokföras så allt blir rätt och riktigt.
Mvh Lennie
73
Vad är det för varor? 25% Svensk moms skall du räkna på varans värde, inkl frakt.
Jonas
5
Det är endast IT Konsulttjänst (webb). Men hur skall detta bokföras rent teoretiskt? Tack på förhand!
73
Jag har dessvärre ingen säkert svar på din fråga =( men något liknande bör det vara, när jag importerar varor så betalas ingen moms i utlandet eftersom jag får momsfri faktura, istället momsar jag varan när jag hämtar ut den, och sedan skall den deklareras till skattemasarna. Liknande bör det vara!
Jonas
50
1
Det var ett tag sedan jag bokförde något sådant så jag minns inte exakt. Men man får lägga på en fiktiv moms. Minns att jag hittade information om det på skatteverkets hemsida, så leta där om du inte får något klart svar här på forumet.
394
1
Ja köparen ska lägga på en "fiktiv" lika stor utgående som ingående moms enligt huvudregeln. Du kan läsa mer i Skatteverkets broschyr moms vid utrikeshandel SKV 560 sidan 19 och framåt. [i]Köp från utländska företagare Om en tjänst är omsatt i Sverige enligt huvudregeln och säljaren är en utländskt företagare, är den svenska näringsidkaren som köper tjänsten skattskyldig för omsättningen (omvänd skattskyldighet). Som fram - går av rubriken ”Näringsidkare eller någon som inte är näringsidkare” på sidan 14 kan en köpare anses vara närings idkare även om denne endast bedriver momsfri verksamhet.[/i]
Ulf Bjarme
632
3
Gäller detta även från land utanför eu?
394
1
Ja så tolkar jag regelverket. Portalparagrafen i 5 kap ML [i]Huvudregler 5 § En tjänst som tillhandahålls en näringsidkare som agerar i denna egenskap är omsatt inom landet, om näringsidkaren antingen har sätet för sin ekonomiska verksamhet i Sverige eller har ett fast etableringsställe här och tjänsten tillhandahålls detta. Om näringsidkaren varken här eller utomlands har ett sådant säte eller fast etableringsställe är tjänsten omsatt inom landet, om näringsidkaren är bosatt eller stadigvarande vistas i Sverige. En tjänst är dock inte omsatt inom landet om den tillhandahålls ett fast etableringsställe som näringsidkaren har utomlands. Lag (2009:1333).[/i]
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.