Starta företag i USA/UK - allmänna frågor

36
Hej!

Vi är i tankar att starta ett företag utomlands då våra kunder ligger i USA och i UK.

Dock så har jag inte riktigt greppat hur det ligger till med vissa regler och hur det går till, hoppas Ni kan hjälpa till med detta.

- Vilka bolagsformer passar bäst tycker Ni? Vi är två personer och kommer nog att omsätta allt från 100k uppåt.

- Behöver man något startkapital (som Sverige - aktiekapital - 50k) ?

- Hur går det till med vinstskatt?
- Om jag har ett bankkonto därborta och vinstskattar enligt deras regler (UK/USA).

Kan jag ha ett VISA-kort därborta som jag kan använda här? För om jag överför pengarna här så blir dubbel beskattning som jag förstått det? Känns onödigt om jag kan skatta enligt landets (där jag har företaget och driver) och ha ett bankkonto samt ha kort som jag kan använda här och göra uttag med.

Som sagt, lite allmänna frågor för att försäkra mig om vilka möjligheter som finns.

Tack På Förhand!
632
3
Till att börja med så undrar jag vart du bor? Det är avgörande för beskattningen av dig som privatperson. Limited-bolag finns i UK, där krävs £1 i startkapital om jag inte minns fel. Du kommer dock behöva en hel del hjälp där borta för att det ska fungera väl, men om du bor där så är det ju inget problem. Du behöver ha en adress där. Vilken bank du använder, och i vilket land, har inget med din beskattning att göra.
36
Vi bor i Sverige. Det är bara att jag tänkte om jag har ett bankkonto därborta så behöver jag inte ta hit pengarna, dvs inte skatta de här. Hade varit bättre för mig om jag fick skatta de därborta( pga lägre Skatter)
632
3
Så fungerar det tyvärr inte. Bor du i Sverige så skattar du i Sverige. Ett amerikanskt företag skattar ju dock i USA, så om du inte tar ut några pengar så är det ju lugnt. Men vill du ha lön eller utdelning (vet inte exakt hur det funkar i USA) så får du skatta det i Sverige. Och att försöka mygla med det är inte att rekommendera. Har du ringt telefonsamtal i Sverige, spelat golf regelbundet så åker man dit, de har många sätt att hålla koll på oss :)
36
Det var det jag ville kolla. Om det är tillåtet att göra sså. Trodde inte det gjorde så mycket om jag skattade pengarna i USA. så då blir det deras vinstskatt för företaget som finns där och sedan inkomstskatt i sverige?
632
3
Så bör det vara ja.
2360
37
Att ha 2 enskilda firmor är annars ett bra alternativ, vi har det och att ha företagen Sverige med den omsättning som du säger ger nog mest här. I ett AB är pengarna låsta samt att det kostar mer med admnistation. Om det sedan skulle bli mycket pengar är LETTLAND ett bra land som ligger nära. Från Skavsta flyger man till Riga under 1 timmes flyg till en kostnad som ligger i paritet vad bussen kostar från Stockholm. Tar du å andra sidan båten är det ofta så gott som gratis så när som på maten. Men numera har man iaf båtar som man vet att man kommer tillbaka med som inte går i konkurs stup i kvarten. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.