Senaste inläggen

Vinst i enskild firma.

Jag startade min enskilda firma under våren 2011 och ska nu göra ett bokslut om jag har förstått det hela rätt.

Eftersom jag inte under det gångna året gjort några uttag, så ska jag nu skatta på vinsten jag gjort. Problemet är att jag har tänkt att göra några större investeringar under kommande år, för att utveckla min verksamhet. Ja...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Årsskifte - fordringar och skulder

Hej,

ursäkta en förvirrad nybörjare - hoppas på lite hjälp. Driver enskild firma och bokför enl faktureringsmetoden. Omsätter långt under 3 miljoner så det bör vara förenklat bokslut om det spelar någon roll. Trodde jag hade koll men nu blev jag lite förvirrad när jag läste Skatteverkets "Bokföring, bokslut och deklaration".
<...

Bokföra glömda kvitton

Hej,

Har ett AB och nu när räkenskapsåret är slut har jag kollat på siffrorna och upptäckt att jag missat att bokföra fyra kvitton från mitten av september 2011.

Anledningen till att jag inte sett detta tidigare var att jag betalade med kreditkort och betalade sedan kreditkortsfakturan. Fakturan bokfördes men inte kvit...

Feedback på Simulo.se

Hej!

Vi har nyligen lanserat en ny tjänst som heter Simulo.se, och vi skulle väldigt gärna vilja få lite feedback på både hemsidan och tjänsten som sådan!

Stort tack!

//Lukas, Simulo.se

P.S. Som jag skrev i en annan tråd här på Foretagande.se, kan ni få ett BAS-test till självkostnadsprise...

Kategori: Feedback

Korrigera felaktig insättning i bokföringen?

Hej.
Jag har enskild firma och har råkat bokföra en egen insättning på företagskontot två gånger i April 2011 och upptäcker det först nu när det blivit år 2012. Hur gör jag enklast för att korrigera?
Mina tankar är:
1. Skapa en ny verifikation som kvittar ut den felaktiga insättningen (Men vilket datum ska jag sätta på den? Kan...

Bokföra försäljning på Clickbank etc.

Hejsan,

Jag blev nyss medlem här på forumet efter att ha sökt i 2 dagar efter hur jag ska bokföra försäljning av digitala produkter på exempelvis Clickbank eller dylika tjänster.

Jag vill alltså sälja min digitala produkt via t.ex. Clickbank. De sköter ju transaktionerna till slutkund och sedan får jag ett belopp insat...

Söker telemarketingbolag för B2B-sälj

Mitt företag (vanligt svenskt aktiebolag med flera år på nacken) har ett nytt verksamhetsområde och här behövs säljare som ska ringa och göra sälj till företag i hela landet, så underlaget är stort.
Företagen köper per år, så när ett år gått är det bara bearbeta om även befintliga kunder som då blir enklare och mera lönsamma. En växande kun...

Kategori: Söker/eftersöker

Etablerat Säljbolag söker uppdrag

Vi är ett väletablerat säljbolag med vår egen produkt men vi vill nu utöka med en återförsäljarprodukt. Har tidigare erfarenhet av försäljning av telekom, el, annons, försäkringar och böcker m.m.

Har du en produkt/tjänst som du tror skulle fungera att sälja via telemarketing så tycker jag absolut att du ska dra iväg ett mail och berä...

Kategori: Söker/eftersöker

Billeasing, vad är korrekt?

Hej,

Har fått olika svar på denna fråga och blir småtokig på vad som är korrekt.

Har några bilar leasade på firman och ska bokföra fakturorna.

Ett konkret faktura ex.

Leasingavgift 830kr
Uppläggningsavgift 400kr
Fakturaavgift 35kr
Moms 25% 316kr
TOTALT: 1581kr

Redovisningsperiod för moms??

Ditt beskattningsunderlag överstiger inte 1 miljon kronor per år.
Du kan välja någon av de nedan angivna momsredovisningsperioderna.

Välj redovisningsperiod:

I inkomstdeklarationen för helt beskattningsår.
I skattedeklaration var tredje månad, med redovisning den 12:e i andra månaden efter redovisningsper...

Kategori: Allmänt

Starta företag: Omsättning per år ??

Hej!

Jag håller på och startar ett företag via verksamt.se och undrar vad det minsta omsättningen är som jag kan lägga ? ( ange den beräknade omsättningen (för ett helt år) för varje näringsgren )

Jag har ingen aning vad jag kommer få in per år.. Svårt att säga, och vad jag hört av andra så om jag lägger för mycket där...

Privatkonto istället för företagskonto.

Jag undra om man kan ha två privatkonton (bankkonton), där ett är för ens privata ekonomi och ett är för ens företags ekonomi, istället för ha ett vanligt företagskonto (bankens benämning)?

Jag undra för jag är verkligen inte nöjd med swedbanks företagskonto (bara en enda röra, då de håller på och omsorterar allt hela tiden) och vil...

Enkätundersökning Budget

Hej,

Anna heter jag och vidareutbildar mig till redovisningsekonom på affärshögskolan i Uddevalla.

Under mitt sista år skriver jag en examensuppsats om budgetens vara eller icke vara, och till grund gör jag en enkätundersökning.

Är mycket tacksam om ni vill ta er tid ca 3-5 minuter att fylla i den här we...

När måste Proforma invoice bokföras?

Hej.
Som topic lyder.

Om jag handlar från EU länder får jag ju Proforma fakturor, hur som ett underlag där ja betalar i förskott.

Måste ja boka det som jag gör vid import från andra delar av världen, dvs både proforma och commercial invoice eller bara en?

MVH/

Köpa in solfilm från USA, säljer som företag i sverige

Hej!

Ska snart starta egen firma. Jag ska sälja solfilm i sverige via e-handel. Jag köper in solfilmen från USA..

Vad jag läst så behöver man inte betala moms på vissa varor??

Hur är de om min leverantör skickar den som gåva? finns de några avgifter över huvudtaget i detta?

Kommer ju inte...

Kategori: Inköp

Webbutveckling Företag Uppstart

Ska starta ett företag som tillverkar snygga, stabila, skräddarsydda webbsidor SNABBT, helt baserade på ett omständigt CMS system som mitt team utvecklat.

Idén är att på några dagar efter beställning fixa en snygg webbplats som vi levererar med en admin som är anpassad efter webbplatsen.

Jag vill ha så mycket kritik so...

Kategori: Feedback

Hur ta kontakt med återförsäljare?

Hej
Jag tänkte äntligen komma igång med mitt företagande.Har fått till en design på min prydnadsbrunn som funkar.Men jag vill använda mig av återförsäljare så jag slipper den tunga biten.Jag vill kunna fokusera på tillverkning och design.
Hur tar man kontakt med en ev.återförsäljare?
Skickar man reklam via mail och hoppas på na...

Reklam på varuavskiljare?

Det är ett par företag som har ringt mig och försökt få mitt företag vara synlig på varuavskiljare i butikerna här mitt företag finns.

Men jag är mycket skeptisk på detta sättet att synas så har alltid tackat nej. Men jag undrar om det är någon här som har provat på detta och om ni har någon kommentar om det?
Vad tror ni om de...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

starta AB -brutet räkenskapsår - när kan utdelning utbetalas?

Tänkte starta AB nu innan årsskiftet och börja som konsult under nästa år. Har kollat en del men vill kolla några saker med er

Som jag förstått det.

1) Startar jag nu dec 2011 och väljer vanligt räkenskapsår, kan jag tidigast betala ut utdelning efter årsstämman för 2012 dvs antagligen jan 2013 för 2012 års verksamhet....

En dag för dig som skall starta eget klädmärke

Har drivit en fabrik som tillverkar kläder i 5 år i Indien.
Många nystartare kontaktar mig men kan inte basics.

Så nu planerar vi en utbildningsdag om att starta företag, starta klädmärke, hur man placerar en order och hur man importerar.

Intreserad? Maila per.oberg@dragonstarpro.com

Ha en bra...

Kategori: Affärsidéer