Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 13 år sedan

Bokslutsmoms från föregående år

Har en fråga angående moms. Mitt AB med räkenskapsår 30 April. Redovisar momsen kvatalvis. I samband med årsbokslut för föregående år redovisning konsult bokade konstaterade kundförlust i November i år. För att återjustera momsen skapade han speciell konto 2651 ”Bokslutmoms 2001” i räkenskapår 2010-2011 och debiterade den konto med X kr.
Hur överför jag detta i nyår? Visst kan jag skapa sama konto 2651 i år och överföra balancen. Men det visar sig att momsrapprten i Fortnox räknar inte dem X kr. Kanske det beror på att det var redan momsrapport (andra kvartalet) i ny år och ingående balance räknas bara i den första momsrapport i år. Det vet jag inte för säkert. Jag måste kanske göra någon verifikation som hamnar i tredje kvartal för att momsrapport för tredje kvartal räknar dem X kr eller överföra X från 2651 till annan konto? Men vilket i så fall?
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: