Hur gör jag något i liten skala?
Jag har en idé... inget revolutionerande alls. Importera en vara från land med billig produktion, sälja med bra marginal i land med dyr produktion. Jag har fullt upp med mitt "heltids+" företag och vill göra det här så enkelt det bara går.
Lös plan:
* Skriva avtal i Kina/Hong-kong, Korea eller något annat land.
* Lägga upp en enkel hemsida med "butik" eller anmälningsformulär.
* Ta in intresseanmälningar och sedan pre-orders med viss % av säljbeloppet up-front innan jag lägger ut större summor för import.
* Ta hem 30-50% fler produkter än sålda för vinsten på de ordrar som redan är bokade.
* Låta företaget flyta på i lite halv-mjäkig takt under tiden jag säljer av resterande produkter som finns kvar i lager.
* Repetera med samma eller ny produkt.
Någon som sysslar eller sysslat mycket med import? Vad är största utmaningen? Hur hanterar man juridiken, reklamationer, eventuella myndighetskrav?
Jag vill alltså helst att detta ska flyta utan att min arbetsinsats måste öka i proportion till försäljningen.
Lös plan:
* Skriva avtal i Kina/Hong-kong, Korea eller något annat land.
* Lägga upp en enkel hemsida med "butik" eller anmälningsformulär.
* Ta in intresseanmälningar och sedan pre-orders med viss % av säljbeloppet up-front innan jag lägger ut större summor för import.
* Ta hem 30-50% fler produkter än sålda för vinsten på de ordrar som redan är bokade.
* Låta företaget flyta på i lite halv-mjäkig takt under tiden jag säljer av resterande produkter som finns kvar i lager.
* Repetera med samma eller ny produkt.
Någon som sysslar eller sysslat mycket med import? Vad är största utmaningen? Hur hanterar man juridiken, reklamationer, eventuella myndighetskrav?
Jag vill alltså helst att detta ska flyta utan att min arbetsinsats måste öka i proportion till försäljningen.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Jonathan