Bokföra sprit och mat

7
Måste man särskilja inköp av sprit och mat i bokföringen för en restaurang?
DebetMaja
632
3
Inte för själva bokföringens skull. Men det underlättar ju när restaurangrapport ska lämnas. En eventuell revisor föredrar nog också om det går att räkna ut bruttovinsten på varje varugrupp. Detta är ju något som också är bra för sin egen skull.
1073
139
Man kan ju vända på frågan och undra hur man ska bokföra som kund på en restaurang. Det handlar då om den nya restaurangmomsen som innebär att mat har en momssats på 12 % och alkohol en momssats på 25 %. Frågan är hur momsen för avdragsgill representation ska bokföras för ett restaurangbesök när 90:- + moms per person är avdragsgill. Jag kontaktade skatteverket i frågan strax efter årsskiftet (jag var antagligen den förste) och fick ett lite diffust svar om att man kan tillämpa en schablon om att 3/4 av momsen kan betraktas som mat (12 %) och att 1/4 kan betraktas som alkohol (25 %). Vad jag förstod så kunde man alternativt bokföra enligt restaurangnotans faktiska fördelningen mellan mat och alkohol.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.