Ekonomi

Köpa eller Leasa?

Hej Allihop!

Jag funderar på att börja med varu-leveranser till mina framtida kunder. Jag kommer att behöva en liten skåpbil typ en Renault Kan...

Kategori: Inköp

Bokför tävlingsvinster

Tjena!

Funderar på att ordna några minitävlingar på min site. Typ svara på några frågor + motivering för att få t.ex. konsertbiljetter och likn...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Använda eget (privat) material i enskild firma

Hej,

Tänk följande scenario:

Jag har en enskild firma som sysslar med byggnation/renoveringar. Till ett jobb jag har gjort åt en kund ha...

Parfymgrossister?

Jag har sökt och sökt efter en bra parfymgrossist till min kommande webbshop och hittat några stycken seriösa utanför Sveriges gränser med ganska bra...

Köpa genom företaget eller ej?

Hej!

Har nyligen startat ett handelsbolag och behöver nu en dator. Tänkte köpa en macbook, och frågan är: ska jag köpa den genom företaget och...

momsinbetalning, har jag missat nått ?

Hejsan! jag deklarerade underskott i min enskilda firma i år, och momsen lyckades jag inte helt kvitta.

Tänkte då att denna summa kommer dyka...

Hur bokföra export (som skickats momsfritt)?

Hittar inget bra svar så jag försöker här  ;D

Jag har sålt en vara till en kund utanför EU/export, och kunden har alltså inte behövt betala mom...

F-skattsedel för småjobb

Jag har haft mitt företag vilande i drygt 3 år och funderar på att ta upp vissa delar av det. Kontaktade Skatteverket för en tid sedan med förfrågan o...

Kontering av resor i tjänsten

Hej!

Jag hjälper en kompis som driver ett byggföretag som enskild firma. De allra flesta av de fakturor han skickar till sina kunder innehåller...

Projektor Vs. TV/bildskärm.

Hej!

Jag söker tips, råd, tankar och funderingar.

Min huvudsyssla i företaget (nystartat) är filmproduktion. Och jag behöver en extern s...

Moms vid varuinköp från annat EU land

Vi har köpt varor som transporteras till Sverige från ett tyskt företag i Tyskland med tysk momsregistrering. Vi har inte uppgett vårt Svenska VAT num...

Bokföra fakturaavgift (till leverantör)

Ja, jag hittar inget lämpligt konto för detta och har hittills bokfört det som övriga kostnader. Någon som har ett lämpligare förslag?

Dela företag

Många rådgivare tycks sky tanken på hb ab för mindre företag. Jag har startat ett företag med min fru och för enkelhetens skull och snabbhet valde jag...

HB till AB!

Hej!

Driver idag en HB med en partner. Vi har funderat över att gå över till AB. I dagsläget redovisar vi en gång om året så vi har en del intj...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Lite frågor inför bokslut osv.

Hejsan!

Jag har lite frågor om NÄR jag ska redovisa allt för skatteverket.

Jag har en enskild firma, driver webbsidor så det är reklamin...

Köpa kassasystem

Jag behöver införskaffa någon form av kassasystem inom kort och har snabbt konstaterat att det är en djungel som dessutom kostar lite väl mycket i mån...

Aktiebolag

Är bolaget skyldigt att betala ej bokförda skulder om det är en ny ägare till företaget?

Ska avisering bokföras som faktura (faktureringsmetoden)?

Jag fick idag en avisering från banken där de meddelar mig att pengar kommer att dras från mitt konto nästa månadsskifte. Pengarna avser banktjänster....

Dra av hela kostnaden på datorn/kameran.

Hej!

En hypotetisk fråga.

Låt oss säga att jag enbart fakturerar en kund på hela inkomståret i min firma, och fakturan blir 100.000 med...

Hewal Företagsrådgivarna

Jag blev kontaktad av en telefonförsäljare från företagsrådgivarna idag. http://www.hewa...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag