Fastighet som delvis är taxerad som lantbruksenhet

1
Jag bor på en fastighet som delvis är taxerad som lantbruksenhet, (det är fyra fastigheter, en är tomten där huset ligger på, de övriga tre är alltså lantbruksenheter).
Jag diver också en enskild firma.

Idag bedriver jag inget lantbruk och har således ingen inkomst från detta, men om jag till ex ska bygga ekonomibyggnad eller anlägga ridbana på någon avfastigheterna som är LB-enhet, kan jag betala med firmans pengar, eller ta upp kostnaden son underskott i firmans deklaration? Hur blir det med moms?
Kan man ta upp den del av huslånet som vi har, (baserat på taxeringsvärden), som ligger på lantbruksdelen, som underskott i den enskilda firman?

Om man köper gård som delvis är lantbruksenhet, är detta då per automatik en rörelse eller måste man registrera en firma där detta ingår?
450
Det enda jag kan hjälpa dig med är www.lantbruksforum.se [br][br]Där har de erfarenhet av liknande saker tror jag.
1165
16
Något av det mest snåriga som finns i svensk skattelagstiftning är dessa lantbruk. Det är specialer överallt.[br][br]Generellt gäller att om du skall kunna göra momsavdrag så bör du kunna göra gällande att det kommer att bli intäkter av det hela också, som är momsbelagda så att staten tjänar pengar på momsen i det långa loppet.[br][br]När det gäller bostaden och dess lån så är det väldigt omständligt regelverk. Jag rekommenderar dig där att ta kontakt med LRF Konsult som på någon eller ett par timmar brukar kunna presentera olika alternativ för dig, och hur de påverkar din ekonomi.
394
1
[list]Grundförutsättningen för underskottavdrag såväl moms som inkomsskatt är att man bedriver näringsverksamhet. Skatteverket har efter några rättsfall börjat neka vissa "hästgårdar" momsavdrag då man inte anser dem bedriva näringsverksamhet.[br][br]Det normala när man bedriver enskild näringsverksamhet är att alla verksamheter redovisas gemensamt på en NE blankett[br][br]Man ska göra en fördelning av lånekostnader så att näringsfastigheterna belastas med räntor för sin andel. Man kan använda taxeringsvärdena eller någon annan lämplig fördelningsgrund.[br][br]När man tillträder en näringsfastighet är man näringsidkare och ska lämna in en skatte- och avgiftsanmälan till Skatteverket.[br][br]Mangårdsbyggnaden på lantbruk betraktas som en privatbostad och man inte får göra några avdrag för den i näringsverksamheten.[/list]
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.