Ekonomi

Försäljning av fast inventarie i industrifastighet

Hej,

Har en mindre industrifastighet som vid köp även inkluderade en större skruvkompressor och en ventilationsanläggning. Dessa ligger m a o i...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföra kreditbeställning?

Jag funderar lite hur det går till att bokföra en beställning man gör som man betalar med kreditkort. Räcker det med att bokföra det en gång som t.ex:...

Visma Admin, koppla faktura till verifikation?

Jag har valt att inte bokföra med hjälp av journaler och undrar om jag i Visma Administration 500 manuellt kan koppla ihop mina fakturor med dem verif...

Egen näringsverksamhet från år 2010 - lån från hustru

Jag behöver kapital till ett egen näringsverksamhet som jag skall starta i början på nästa år.

Min fru skall ut ett belopp till företaget till...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Verifikation reg. avgift till bolagsverket?

Bokför registreringsavgiften till Bolagsverket nu (har EF) och undrar om meddelandet jag fått via brev från Bolagsverket kan användas som verifikation...

Hur bokförs uttag ur handelsbolag?

När man ger sig själv lön ur handelsbolaget, kallas det "lön", "uttag" eller "utdelning"?

Och framförallt, var i kontoplanen bokförs det?

Glömt avskrivningen på invent.

Hej
Jag hade ett underskott i Handelsbolaget 2008 och gjorde därför ingen avskrivning på inventariet. Så här får man tydligen inte göra.  :...

Förenkla bokföring av skickade fakturor

Just nu så använder jag mig av fakturorna man kan skriva ut direkt från efredo men det är inte riktigt anpassat för mängden kunder och fakturor jag ha...

Nyregistrering Arbg-, Moms-, Preliminärskatteplanering

Jag håller på att gå igenom företagsregistreringen av ett AB och har fastnat lite på det faktum att jag är väldigt osäker på vad för siffror jag skall...

Dela upp betalningen

Jag har haft kontakt med Klarna förr hette de Kreditor ang att mina kunder kunde dela upp fakturan på 3-12 månader.
Nu undrar jag är det bara Kredi...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Bokföringsprogram - Valutor

Har läst igenom alla trådar (och olika tester), men hittar inte riktigt svar på just den här frågan:

Vi fakturerar i EUR, men när pengarna komm...

Underskott i enskild firma

Om jag år 1 har ett underskott på tex 80.000 kr, betyder det då att jag ej behöver skatta på inkomst tills jag betat av underskottet?

Dvs, får...

Starta bolag i annat land

Fick upp ögonen för denna annons via aftonbladets hemsida: http://mediaupdate.se/starta-eget-bolag-%E2%80%93-pa-fyra-timmar/

Någon som har erfa...

Hur bokföra fraktintäkter?

När jag skickar en vara betalar jag frakt som jag bokför som 5710 (Fraktkostnader). Vad ska jag bokföra.

När jag säljer en vara tar jag ett fas...

privatabonnemang telefon och marknadsföringsresor

Jag har två ämnen som vore mycket tacksam för hjälp med!

Jag har en enskild firma och bokför enligt kontantmetoden

Privat telefonabon...

Bokföring i fastighetsbolag

Jag har ett nystartat AB som äger ett par fastigheter och hyr ut lägenheter till privatpersoner. Jag är ju van vid den "vanliga" kontoplanen men använ...

hur bokföra moms?

Jag vore tacksam för tips om bästa metod för bokföring av moms. Jag bokför enligt kontantmetoden och redovisar moms kvartalsvis. Mitt bokföringsprogra...

Gratis faktureringsprogram?

Hej allihop!

Någon som har tips om ett bra, framför allt gratis faktureringsprogram? Bara det duger till att printa ut en faktura till kunden.<...

Prova på e-handel, ett par frågor till dig som har koll på företagsformer mm

Hej! Låt säga att du har en enskild firma med moms registrerad i vilken du utför låt säga programmering mm till kunder mot betalning. Men så kommer du...

Anlita Factoring?

Hej allihop,

Jag har små resurser och måste betala kontant när jag köper in de varor som jag sedan ska sälja.

I och med det så behöver j...