Köpa loss kamera från mitt egna företag, hur gå tillväga?

25
Det är såhär:

Köpte en kamera via företaget nu i slutet på juli. (behövde den för att fota produkterna och hade tänkt fixa med en foto-tjänst också).

Nu är produkterna fotade och jag har insett att foto-tjänsten jag tänkte mig inte kommer vara hållbar alls.

Skulle nu vilja köpa loss kameran från mitt företag så den är min privata istället, men hur går man tillväga?

Det går ju inte att bara ta som eget uttag, men måste jag betala mer för kameran än vad företaget gjorde? (om jag räknar med momsen företaget betalade)

Någon som vet hur jag ska göra för att få det rätt?
www.tillfest.se
49
Ligger kameran med i bokföringen som en inventarie?[br]Är det en enskild firma?
2360
49
Är den ett korttidsinventarie  upptill 5´+ moms skrivs den av direkt och kameror för arbete brukar skivas av direkt av fotografer även mycket dyrare, men i ditt fall?
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
25
Det är en enskild firma, och kameran är med som inventarie.[br][br]Kostade ca 7500 :- att köpa in.[br][br]Men har sedan jag postade inlägget tänkt om och tänkt "bortom" min första idé, och kommit fram till att det nog är bäst att låta kameran vara kvar inom företaget.[br]Jag kommer visserligen inte börja med fototjänster nu på en gång, då jag håller på att lära mig hur man tar snygga kort.[br]Men hoppas på att kunna lansera fototjänsten under nästa år.  :)
www.tillfest.se
2360
49
Med nuvarande regler som är luddiga i just det här fallet är annars 5 års avskrivning, men eftersom det redan nästa år är ett halvt basbelopp så borde du kunna dra av hela summan som fotografer gör annars är gränsen 6250 inkl. moms
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.