Ekonomi

Moms på försäljning till Danmark ?

Hallå
ursäkta min svenska, men jag är från Danmark.
Jag har med en kompis startade ett webbhosting företag i Sverige och nu är jag bara inte säk...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Behöver bankkonto

En fråga.Ett företag som jag ev. ska starta har svårt att få bankkonto på firman då jag varit utomlands i flera år så har noll i inkomst i Sverige osv...

Ha koll på utskickade fakturor

Hej!

Finns det något bra alternativ till OCR nummer för att veta vilka fakturor som är betalda?

Schablonavdrag

Har svårt att fatta en sak angående schablonavdraget på 25% av vinsten på enskild firma.

Har gjort en budget på verksamt.se
https://www.ver...

Hjälp med årsbokslut

Hej, sitter och funderar om jag bokförde åretsvins, preliminärskatt och moms rätt. Skulle vara väldigt tacksam om nån kunnig själ kunde hjälp mig med...

Starta holdingbolag offshore, vilket land?

Godkväll!

Hade tänkt mig senare i livet(troligtvis inte inom 6 år) starta upp ett/flera aktiebolag inom olika industrier, och då hade jag tänkt...

Återbetald skatt efter ändrad preliminär deklaration

Hej!

Jag betalade förra månaden in på mitt företags skattekonto från mitt privata konto och bokförde detta med kredit på 2017 (Egna insättninga...

Bokföra dagskassa

Hejsan!

Hur bokför jag dagskassan för en webshop med ett antal försäljningar om dagen enl kontantmetoden? I klump eller varje händelse för sig?...

Vilket kostnadskonto passar bra för detta?

Hejsan!

Jag har nyligen köpt ett domännamn för 4k +moms. Det används i ett projekt och ska alltså inte säljas vidare. Jag har då fått svaret at...

många frågor

Hej, jag har en hel del frågor som jag hoppas att någon/några här kan hjälpa mig att bena ut  8)

1. KFM/Inkasso
Jag hjälper ett sedan tidiga...

Kontantfakturor med faktureringsmetoden

Hur bokför man kontantfakturor med faktureringsmetoden?

Rotavdraget

Vem får man pengarna av om man fakturerar kunden hälften av beloppet för hushållsnära tjänster pga rotavdraget? Är det skatteverket? Har de blanketter...

Obetalda fakturor och bokföring

Hej,

Jag har obetalda fakturor i mitt bokföringsprogram. Men kunden kommer inte att betala dem och jag tänker inte gå vidare till Kronofogden...

Ska köpa kassaregister, men behöver råd och tips!

Jag har ett ganska litet företag. Har en webbshopp med produkter som är relaterade till den japanska subkulturen. 😛 I snitt en gång varje månad åker...

Kategori: Inköp

Mina anställda har nystartsjobb

Hej!

Jag driver ett företag med 2 stycken anställda som har nystartsjobb via ams, vilket innebär att jag får tillbaka dubbla arbetsgivaravgifte...

Handelsbolag, dubbla EF eller Frilansfinans?

Hej, jag skulle vilja höra lite med er om vad ni tycker är lämpligast val för mig och min fru.
Idag har har vi båda fasta heltidsjobb som vi kommer...

Moms vid inköp utomlands

Hur hanterar jag bokföring och momsredovisning vid köp av varor och tjänster när jag är på tjänsteresa i a) ett EU-land, b) utanför EU?

Alltså...

Skatt vid avgångspremie/avgångsvederlag/engångsbelopp

Hej, vi har äntligen blivit av med en person och kommit överens om 5 månadslöner.
Vad sparar vi om vi betalar ut detta som ett engångsbelopp eller...

Vilande Aktiebolag & Revisor

Hejsan,

Jag undrar om man startar ett aktiebolag och varken har utgifter eller intakter inom foretaget alltsa ingen verksamhet alls forlorar ma...

Hitta finansier

Hej,

http://www.fubi.com/

Är med i ett företag som har utvecklat en ny hopvikbar cykel "FUBI" =(future bike) Patent ansökningarna är inl...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag