När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej,[br][br]Som Redov. Kontrollera skrev i ett tidigare inlägg:[br][br][i]"Vad det gäller förbrukningsinventarier så har man från 2007 (taxeringsår 2008) 2 olika regler: Alla företag skall numera göra bokslut, men företag som räknas som mindre får göra förenklat bokslut, det innebär att vid förenklat bokslut får förbrukningsinventarier uppgå till max 5000 kr, gör man däremot ett "riktigt" bokslut får förbrukningsinventaierna uppgå till ett värde av 10 000 kr.[br][br]http://www.skatteverket.se/rattsinformation/allmannarad/2007/skva200702ink.4.3dfca4f410f4fc63c86800019263.html"[/i][br][br]Skulle tro att detta ger dig svar på din fråga?! :P[br][br]//Marta
I den grafiska branschen är datorer grymt kortlivade då de oftast går på högvarv både vad gäller antal program som körs samt även at tman så gott som uttnytjar fullt ramminne.
Verkar ju inte vara någon värstingdator Pyret köpt (5592:- + moms) så man kan ju anta att den duger 3-4 år för bokföringen. Så då kan man ju anta att den bör läggas som en inventarie och skrivas av om han ny gör förenklat bokslut. [br][br]Hans
fr. skatt: "Du kan få avdrag på en gång för inventarier som normalt har en beräknad ekonomisk livslängd på högst tre år." [br][br]Hur avgör jag om en dator har en ekonomisk livslängd på högst tre år?[br][br]Ska köpa in två nya iMacar för kring 10k +moms för grafiskt arbete, är de då kortlivade? Mojo ;)[br][br]Länk[br][url=http://www.skatteverket.se/funktioner/svarpavanligafragor/foretagbalansposter/foretagbalansposterfaq/20050415jagharkoptmaskinerochkontorsinventariersomskaanvandasiminnaringsverksamhethurskajagberaknaavdragetfordessainventarieinkop.5.18e1b10334ebe8bc8000117864.html]http://www.skatteverket.se/funktioner/svarpavanligafragor/foretagbalansposter/foretagbalansposterfaq/20050415jagharkoptmaskinerochkontorsinventariersomskaanvandasiminnaringsverksamhethurskajagberaknaavdragetfordessainventarieinkop.5.18e1b10334ebe8bc8000117864.html[/url][br]
Hur du beräknar ska du fråga SKM eller din revisor.[br][br]Jag tittar bara på de egna förbrukningarna av datorer. [br][br]Sedan 1996 har jag förbrukat 4 maccar och 3 pc totalt 7 datorer samt diverse byten av moderkort och andra komponenter. Dvs mina datorer har en ca livslängd om 1,571 år[br][br]Faktorer som avgör livslängden frånsett den maskintekniska delen är också programstöd. För att ligga i led med branchutveklingen för tryckta eller digitala grafiska produktioner så ställs också ett relativt högt krav på rätt programresurser. Vanligtvis utvecklas program för framtida maskiner. Programutvecklingen går i en rasande fart. Det var inte länge sedan man använde CS tätt följt kom CS2 för att justera buggar, och nu CS3 som kan ha vissa problem med ex Vista. Vista är ännu inte utvecklat till SP2. Som vi minns tog det lite tid innan SP2 kom till XP. [br][br]De olika programstöden inklusive operativsystemen ställer högre krav på datorns tekniska komponenter. Ex när XP släpptes ställdes högre krav på hårddiskutrymmet samt ramminnet. Man skulle ha minst rekommenderat 256mb i ram (även om det gick mot förmodan med vissa risker att köra på 64 resp 128mb.) Nu när vista släppts så rekommenderas att man ska ha 64-bitars processorer för att utnyttja fullt stöd samt minst rekommederat 512 mb ram, se microsofts rekommendationer för vista: [br]http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvista/editions/systemrequirements.mspx[br][br]Vad det gäller de tekniska detaljerna så ställer en uppgradering av ex processor och eller ramminne krav på vilket stöd som finns inbakat i moderkortet. Om stödet inte finns behövs även andra komponenter bytas ut. Det kan bli kostsamt och tidsmässigt om man inte har koll. Varpå att köpa en ny dator kan vara billigare.[br][br]Att jag inte tar upp Mac här är för att jag släppte all produktion på mac när OSX släpptes. Programmen och maskinvarorna var för dyra samt att kompabiliteten mellan PC och Mac idag knappt ger upphov till konflikter bortsett från vissa specialapplikationer. Dessutom finns det fler möjligheter i dagens läge med PC ex programvaruutvecklingen sker snabbare där, samt att krascherna på PC fronten har minskat radikalt.[br][br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Nej, min dator är en helt vanlig.. Fujitsu Siemens med Amd Athlon 64 X2 Dual Core 4200 +, 2 Gb DDR2, 250 GB hårddisk, Nvidia Geforce 7500 och priset var utan skärm.[br]Bärttre behöver jag inte ha till det jag gör...[br]Men min dator står på i stort sett hela dagarna, och min andra dator höll inte i tre år, och när det är så lite över gränsen och jag inte anser att livslängden är tre år, så trodde jag att man kunde dra av den direkt.[br][br]Om jag nu ska bokföra om det med en avskrivningstid på tre år, hur korrigerar jag min bokföring?
[br]Jag skulle beräkna att den inte kommer att hålla i mer än max 3 år, och skulle därmed bokföra den på förbrukningsinventarier...[br][br]Men du frågar efter hur du ändrar bokföringen: Du har debiterat 5410 förbrukningsinventarier (antar jag) och nu krediterar du samma konto och debiterar istället ett 12xx-konto, detta gör du antingen genom en rättelse direkt på den verifikationen i ditt bokföringsprogram (kanske lättast) eller genom en bokföringsorder där du skriver en kort förklaring, krediterar samma belopp som du debiterade 5410 och debiterar 12xx- kontot, avskrivningar gör du i samband med årsavslut så det behöver du inte tänka på nu.
Själv är jag inne på 6:e året av öveerklagande - De håller mycket längre än själva datorn som var förbrukad och slängd innan 3 år. På den tiden var det 2´som gällde samt att datorprogram skrev av direkt. Tröttnar vi helt på svensk byråkrati så kan vi alltid flytta över verksamhet till vårt Lettiska bolag men jag är envis och vill ha rätt när jag har det, det är bara synd att man inte begriper det på skm eller också har man dåligt om jobb.
Håller med om att reglerna är föråldrade. Min tre år gamla laptop går på knäna, fem år är inte att tänka på. Min revisor gav mej rådet att antingen köpa datorn "i delar" (separat fakturerade eller betalade) som understiger 5000 kr eller att lease den. Att lease var klart att rekommendera enligt honom. Jag står inför att skaffa en dator, funderar på att leasa. Finns det någon som avråder från leasing, så säg gärna till![br][br]/Inkan
Hörde nyss på TV att man ska ändra inriktning i Sverige från socialisering till lberalisering. Vad har det med datorinköp att göra. Enormt mycket. Jag provade att köpa program separat för snart 5 år sedan avdrag för dator var på den tiden löjliga 2´ Idag hade man nästan kastat den efter mig. Gränsen borde vara 10´med en uppräkning med 10 % årligen under en 10-års period. Liberalisering kan få regeringen att tänka om om inte annat föratt slippa alla överklaganden vilket jag uppmanar att göra föratt få en verklighet. Systemet idag bygger i modern tappning på 15 år gamla lagar och bakåt i tiden. Leasa den inte. Undvik överhuvudtaget att leasa saker. Det är dyrt.
[quote author=marta link=topic=2548.msg10103#msg10103 date=1184147751][br]Hej,[br][br]Som Redov. Kontrollera skrev i ett tidigare inlägg:[br][br][i]"Vad det gäller förbrukningsinventarier så har man från 2007 (taxeringsår 2008) 2 olika regler: Alla företag skall numera göra bokslut, men företag som räknas som mindre får göra förenklat bokslut, det innebär att vid förenklat bokslut får förbrukningsinventarier uppgå till max 5000 kr, gör man däremot ett "riktigt" bokslut får förbrukningsinventaierna uppgå till ett värde av 10 000 kr.[br][br]http://www.skatteverket.se/rattsinformation/allmannarad/2007/skva200702ink.4.3dfca4f410f4fc63c86800019263.html"[/i][br][br]Skulle tro att detta ger dig svar på din fråga?! :P[br][br]//Marta[br][/quote][br]Gammal tråd men jag lånar den :)[br][br]Jag har köpt en dator för under 5000 kr och funderar på att bokföra den som förbrukningsinventarie. Jag kommer också att plocka ut diverse produkter ur mitt lager att ha som demoexemplar. Dessa har jag förstått att jag ska bokföra som förbrukningsinventarier också. Hur ska jag gå tillväga ifall jag vill överskrida de 5000 resp 10000 ovan?
[quote author=lars arenander link=topic=2548.msg28692#msg28692 date=1255989210][br]Förbrukningsartiklar är idag ett halvt basbelopp + moms[br][/quote][br]Det låter bra! Annars, är det rätt tänkt av mig att bokföra mina demoexemplar (hobbyprodukter) som förbrukningsartiklar?[br][br]Föresten, datorn är levererad och jag har inte fått fakturan än. När fakturan väl kommer, blir det då den som blir verifikatet för inköpet? Jag ska inte på något vis visa i min bokföring att jag redan har datorn tillgänglig?
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.