Hjälp att välja rätt/bra företagsform, 2 personer ca 400 000kr invest.

12
HejHej!

Vi är två stycken som tänker starta ett företag (eller 2 Enskilda Firmor?) för att jobba lite mer med det vi idag har som hobby.
Vi behöver investera ca 400 000 i en mätutrustning för att kunna göra lite roligare arbeten, inget lån kommer tas för detta.
Omsättningen kommer vara väldigt låg och vi båda har vårt vanliga arbete och har inte för avsikt att göra detta till en heltidssyssla. Vi kommer alltså driva detta på kvällar och helger.

Det vi inte vet är om vi ska ha två stycken enskilda firmor där vi fakturerar varandra en mindre summa när den andra använder utrustningen. Eller om man bör ha ett handelsbolag eller aktiebolag för att det kanske finns fördelaktiga regler?

Jag har idag enskild firma och det är ju ganska enkelt.. men det finns ju både fördelar och nackdelar med alla varianter. Kanske finns det något som är mer fördelaktigt för oss?

Till en början vill vi bara arbeta tillbaka pengarna för mätutrustningen dvs ca 400 000kr och få tillbaka dessa i egen ficka. För enskild firma kan man ju enkelt ta tillbaka det man lånat till företaget. Är det likadant med AB eller enskild firma?

Edit: har också läst om att man kan ha gemensamt handelsbolag och 2st enskilda firmor...

En annan diverse fråga: Om kollegan i ett handelsbolag sätter sin privata ekonomi i träsket och får för mycket skulder av någon anledning och inte kan betala. På vilket sätt påverkar det min privata respektive min företagsekonomi?

//Newbie ;)
2066
22
Kan inte svara på vad som är bäst, men kanske några av de andra frågorna.[br][br]Fördelen jag ser med ett AB är att företagets ekonomi är helt skilt från er privatekonomi. Om företaget går med mycket vinst kommer det inte direkt att påverka din skatt. Ni har även möjlighet att plocka ut extra pengar som utdelning med något lägre skatt.[br][br]Det är inga problem att låna ut pengar till ett företag oavsett form. Du kan dessutom plocka ut ränta på pengarna.[br][br]I ett HB är ni båda personligt ansvariga för företagets ekonomi. Om ni har skulder och din kollega inte kan betala har fordringsägaren rätt att kräva betalt av dig personligen.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
12
Tack så mycket för svaret  :)[br][br][i]Om företaget går med mycket vinst kommer det inte direkt att påverka din skatt. Ni har även möjlighet att plocka ut extra pengar som utdelning med något lägre skatt.[/i][br]Oook, innebär det att jag inte behöver betala höginkomstskatt för det 'lilla' jag tar ut i lön genom ett AB?[br][br][i]Du kan dessutom plocka ut ränta på pengarna.[/i][br]Jasså, gäller det endast AB eller går det bra även i Enskild Firma?[br]Hur hög ränta får man ha?[br]Och måste man betala vinstskatt på den räntan?[br][br]
1324
4
[quote author=tobiasw link=topic=5920.msg28559#msg28559 date=1255272440][br]Tack så mycket för svaret  :)[br][br][i]Om företaget går med mycket vinst kommer det inte direkt att påverka din skatt. Ni har även möjlighet att plocka ut extra pengar som utdelning med något lägre skatt.[/i][br]Oook, innebär det att jag inte behöver betala höginkomstskatt för det 'lilla' jag tar ut i lön genom ett AB?[br][/quote][br][br]På den summan du tar ut i utdelning betalar du inte inkomstskatt. Dock är summan begränsad till 120000:- per år för ett fåmansbolag. (Om bolaget går med mycket stor vinst kan det bli högre men 120 000:- är enligt schablonmetoden)[br][br]Vad man gör är då att man väntar till bokslutet är klart (dvs året efter intjänandet). Då får man betala vinstskatt på företagets vinst. (drygt 26%)[br]Sedan kan man alltså ta ut ca 120 000 i utdelning om årsmötet så bestämmer. Och på denna betalar man normal kapitalskatt på 2/3 av det uttagna. = I praktiken betalar man 20% på dom 120 000:- så man tar ut 94 000:- . [br][br][quote author=tobiasw link=topic=5920.msg28559#msg28559 date=1255272440][br][i]Du kan dessutom plocka ut ränta på pengarna.[/i][br]Jasså, gäller det endast AB eller går det bra även i Enskild Firma?[br]Hur hög ränta får man ha?[br]Och måste man betala vinstskatt på den räntan?[br][/quote][br][br]Detta gäller bara ett AB. Eftersom du och ditt AB är olika juridiska enheter. Och som all annan ränteinkomst går 30% till skattmasen. Å andra sidan gör ju företaget avdrag för räntan som dom betalar.  [br][br]Och storleken på räntan finns det regler för. Kan dom dock inte i huvudet. [br][br]Kom dock ihåg att när du startar ett AB måste du idag ha ett aktiekapital på minst 100 000:- och detta är inte ett lån utan ses som du handlar aktier för dina privatpengar. Här är det bara utdelningen enligt punkt 1 som är "ränta". + Om du en dag säljer ditt AB och får mer än dom 100 000:- du satte in vid start.  [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.