När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
[quote="Robaino"]Hej,
[br]
[br]Någon som har ett tips på ett bra CRM program? Helst som ligger online.
[br]
[br]MVH
[br]
[br]Robaino[/quote]
[br]
[br]Fortsätter på min egen tråd. :)
[br]
[br]Jag har funderat på Mamut. Någon som vet något om detta?
[br]
[br]MVH
[br]
[br]Robaino
Har inte gjort mer än gluttat på Mamut... Men vilka sorters funktioner behöver du?
[br]
[br]Vi är på gång att utveckla en del CRM-funktionalitet till vårt online verktyg för fakturering (Fakturan.nu) men i dagsläget är det mest ett kundregister på plats. Så småningom kommer dock anteckninar, att-göra-listor och även tidrapportering.
[br]
[br]Om det är några särskilda funktioner du är ute efter får du gärna berätta det så kanske vi inkluderar dem i nästa version...
[quote="jonis"]Har inte gjort mer än gluttat på Mamut... Men vilka sorters funktioner behöver du?
[br]
[br]Vi är på gång att utveckla en del CRM-funktionalitet till vårt online verktyg för fakturering (Fakturan.nu) men i dagsläget är det mest ett kundregister på plats. Så småningom kommer dock anteckninar, att-göra-listor och även tidrapportering.
[br]
[br]Om det är några särskilda funktioner du är ute efter får du gärna berätta det så kanske vi inkluderar dem i nästa version...[/quote]
[br]
[br]Mamut var lite dyra tycker jag. Dessutom var det MASSOR av funktioner som jag inte behövde. Kändes inte som det skulle förenkla min vardag, snarare tvärt om.
[br]
[br]Jag har tittat på 6 olika program nu och inget är bra för min verksamhet. De flesta verkar vara byggda av företag som är duktiga på programmering men inte har en ANING om hur en säljare jobbar. Enligt min åsikt får inte ett CRM ställa till med merarbete för säljarna. Dom har (förhoppningsvis) andra saker att tänka på än att köra ett avancerat CRM program.
[br]
[br]”less is more” är ett utryck som bara några få förstått, men i de programmen finns inte ens normala basfunktioner.
[br]
[br]Jag tror receptet för ett BRA CRM program består av 5 säljare, en säljchef och en som knackar :roll:
[br]
[br]Om jag låter bitter och uppgiven så stämmer det bra :wink:
[br]
[br]
[br]MVH
[br]
[br]R
Jag använder mamut och tycker dom är helt kanon. Vad är det du anser vara för mycket? Och innebär det att du måste använda allting, eller tycker du "bara" att du inte vill betala för dessa?
[quote="xt nordic"]Jag använder mamut och tycker dom är helt kanon. Vad är det du anser vara för mycket? Och innebär det att du måste använda allting, eller tycker du "bara" att du inte vill betala för dessa?[/quote]
[br]
[br]
[br]Hej,
[br]
[br]Det är säkert toppen, men investeringen i början känns tung. Framför allt om man inte tycker att det fungerar bra efter ett tag.
[br]
[br]Man behöver inte använda allt, men precis som du skrev vill jag inte betala för ett CRM där jag använder 20% av funktionerna. Som att köpa en Ferrari när man bara kör på 50 vägar :wink:
[br]
[br]MVH
[br]
[br]R
Har jobbat med Mamut dagligen i över ett års tid på ett företag med omsättning på 50Mkr.
[br]
[br]Jag avråder BESTÄMT från det.
[br]
[br]* Programmet saknar viktiga effektiviseringsfunktioner.
[br]* Viktiga rapporter måste köpas till i efterhand, såsom lagervärde vid visst datum. Dessa rapporter är inte billiga och verkar vara gjorda av praoelever då de oftast visar fel.
[br]* Programmet innehåller flertalet logiska fel, det går inte att lita på siffrorna som presenteras.
[br]* En EDI/API lösning till Mamut tar de 10'000:- exkl för! Samma tjänst tar SPCS 990:- för!!!
[br]En sådan lösning är nödvändig om ditt företag växar, tex kunna skriva ut frakt etiketter automatiskt. De ger ingen som helst support på denna EDI utan man får göra allt själv, det finns inga företag som tagit fram EDI lösningar till Mamut då systemet har för få användare. Alltså måste du anlita konsulter.
[br]* TID TID TID, Mamut arbetar EXTREMT långsamt! Du kommer att bli frustrerad av att det tar 30minuter att leverera ut 30 ordrar. Man kan INTE automatisera det så att leveransklara ordrar skrivs ut automatiskt utan VARJE order måste man MANUELLT gå in på och klicka i 5 RUTOR och välja leverera. Det är 210!! musklick och 30 minuters bortkastad arbetstid för att leverera ut dagens ordrar.
[br]* När mamuts databas växer, efter fler kunder och ordrar, blir systemet långsammare och långsammare!
[br]
[br]Så som sagt, välj vad som helst utom Mamut, det är nästan bättre att köra Excel som affärssystem än Mamut.
[quote="Kristofer"]Har du kollat på Fortnox?
[br]
[br]www.fortnox.se[/quote]
[br]
[br]
[br]Hej,
[br]
[br]Ja det provade jag en stund. Det verkade ok, men det var alldeles för mycket funktioner som skulle komma "senare" Kändes som om det var halvfärdigt
[br]
[br]det blir säker bra om dom får utveckla det hela ett tag.
[br]
[br]MVH
[br]
[br]R
Hej,
[br]
[br]Det här CRM-systemet verkar okej och ligger helt online, har ännu inte hunnit utvärdera det för egen del ännu men de har en online demoversion för den intresserade: [url]http://www.b2bcrm.net/[/url].
[br]
[br]Mvh,
[br]Mikael Hansson
[quote author=mikaelyourlink2asia link=topic=899.msg7463#msg7463 date=1172568096][br]Hej,[br][br]Det här CRM-systemet verkar okej och ligger helt online, har ännu inte hunnit utvärdera det för egen del ännu men de har en online demoversion för den intresserade: [url=http://www.b2bcrm.net/]http://www.b2bcrm.net/[/url].[br][br]Mvh,[br]Mikael Hansson[br][/quote][br][br]Något som är helt oumbärligt för det lilla företaget är sync med outlook eller någon form av sync med telefon och handhållna enheter.[br][br]Detta system kostar 31 GBP i månaden för detta. Jag tycker det är för dyrt. Det blir vär över 4000 om året.[br]
Ur användarsynpunkt så tycker jag att Kontakt är väldigt bra och lättarbetat. Tror inte att de har någon onlinevariant dock.[br]De som är gratis och ligger online tycker jag är lite inriktade mot amerikansk marknad men freecrm är ju något som du kan testa.
[quote author=Marius11 link=topic=899.msg28624#msg28624 date=1255623054][br]Testa http://www.freecrm.com. Den är gratis.[br][/quote][br][br]Har tittat på FreeCRM och det första som slår mig är att jag har svårt att förstå varför de döpt den så. Den version som faktiskt är grtatis innehåler inget direkt användbart ens för ensamföretagaren. Och vill du kunna synka (vilket är ett absolut minimum) så kostar det 15 $ i månaden. 20 om du vill ha support via epost.[br][br]Vidare är gränssnittet på tok för överbelastat och funktionaliteten för avancerad.[br][br]Kontakt har jag kört för länge sedan och jag gillade det skarpt. Det blev mot slutet för komplext även det. Det verkar som om problemet är att programmakarna utvecklar för de som skall "övervaka" säljprocesssen" och i väldigt liten utsträckning tar hänsyn till de som driver processen och arbetar i systemet dagligen. [br][br]Ett bra CRM hjälper säljaren och inte säljchefen. Detta är regel nummer ett. Därefter är det ok att sälchefen "tappar" systemet på info. Men så fort kraven kommer från denna beställare så förlorar man effektivitet.[br][br]Är det någon som är duktig på databaser som vill utveckla en robust och bra (enkel) lösning för små och mindre företag? Jag har letat länge och det närmaste jag kommer är Kontakt och det programmet har blivit för stort för min smak.[br]
Jag har faktiskt funderat några gånger på att skapa ett enkelt crm med basfakta som man sedan själv ska kunna utvidga med egna fält. Men om tiden finns till vet jag inte :)[br][br]Själva grunden är ju inget svår alls. Man skulle ju kunna bygga en grund först och se vart det leder.