Några frågor om avdrag för bil m.m.

9
Hej!

Jag är underkonsult åt ett stort uthyrningsföretag, och nu har jag ett uppdrag där jag ska jobba 4 dagar i veckan på plats hos uppdragsgivaren (15 km från min bostad). Har jag rätt att i min redovisning dra av för resor med min privata bil till/från arbetsplatsen? Eller ska detta dras av i inkomstdeklarationen precis som om jag hade vanlig anställning på företaget?

Var i inkomstdeklarationen drar jag av för
- dagstraktamenten för resor i tjänst,
- arbete i bostaden > 800 tim/år.

Tacksam för svar.
1
Hej satie![br][br]Du har inte benämt hur många månader kommer uppdraget att vara, men jag kommer och räkna ditt avdrag på dom dagarna du ska jobba (4 dagar/vecka). Så att ditt avdrag blir enligt nedan:[br][br](15*2)*18,50(faktiska kostnaden)= 555[br]= 555*4(dagar)= 2220 har du rätt och dra av om du nu har kört bil under 4 dagar, sen ska du naturligtvis beräkna din bilkostnad alltså det som du har betalad från din egen fick, beloppet ska sedan reduceras med 2220. Kom ihåg också att du kan bara göra avdrag om din kostnad överstiger 9000(fribeloppet) som står i själva deklarations blanketten under Avdrag - Tjänst ruta 01. Mellan skillnaden ska då summeras med din lön och ska skattas som vanligt. [br][br]Allt detta som jag gjorde nu ska du naturligtvis inte göra, utan att det ska din arbetsgivare göra.[br][br]Hoppas jag gav dig ett bra svar.[br][br]Aysar
1324
2
Eftersom du nu lägger denna fråga i ett företagarforum så antar jag att du kommer att jobba hos detta bolag som egen företagare. DVS ditt bolag fakturerar uthyrningsföretaget. [br]Om så är fallet drar du av för resorna i bokföringen. Och här finns inget gränsvärde. [br][br]Är du däremot anställd hos uthyrningsföretaget gör du det i deklarationen.  Dock är det 18,50 per mil och inte per km så det blir inte riktigt som aysar.sadiq skrivit. Utan 55:50 per dag. Inte 555.  Och då tvivlar jag på om du kommer över det gränsvärde som finns för avdraget. [br][br]Hans
9
Tack för svar, visserligen inte till mycket nytta för mig nu då svaren kom in efter 1 år och 8 månader...!  :o[br][br]Jag gjorde inget avdrag men ska komma ihåg det till nästa gång jag kanske får ett liknande uppdrag.[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.