Bokföring i Visma Enskild Firma

2
Hej på er!
Ny  här 🙂

Ska bokföra en digitalkamera jag köpt till min verksamhet som kostade 9016:- inkl moms.
Tänkte ta upp den som inventarie med avskrivningstid (jag antar man måste det?)
Men när jag gjorde det i Visma EF och skrev in momsen (2254🙂 så kom en meddelande upp: "Kontrollera inskrivna belopp. Det är enbart i undantagsfall som inskrivet mombelopp kan vara större än 20% av den totala utbetalningen".

Vad innebär det? (Moms är ju 25%)  Hur gör jag här?

Tack på förhand.
Tomas
1324
4
Dags igen för lite matteutbildning. [br][br]Momsen Àr 25% pÄ summan av inköpspriset exkl moms. [br][br]dvs om du handlar en pryl för 100:- + moms sÄ blir momsen 25:- (25%)[br]Om du dÀremot vill ha momsen frÄn dessa 125:- sÄ blir det altsÄ 25/125  = 0,20 = 20%. [br][br]SÄ momsen Àr 25% av nettot. 20% av bruttosumman. [br][br]Sedan fÄr man aldrig skriva en annna moms Àn det stÄr pÄ kvittot. SÄ stÄr det ingen moms dÀr kan du inte dra momsen. = kontakta sÀljaren för ett nytt kvitto. [br][br]Hans[br]
2
Hej![br]Tack för svaret,[br]Jo jag vet vÀl hur man rÀknar ut momsen, i normala fall :), men detta köp var pÄ mediamarkt och berÀkningarna med moms pÄ deras kvitto var lite annorlunda Àn vad jag Àr van vid. Men ok jag förstÄr nu.[br][br]SÀkert ett Äterkommande frÄga men (sÄg att det har diskuteras kring datorer...)[br]AnvÀndningstiden för en digitalkamera (inom grafiska branschen).[br]Upp till 3 Är, eller över 4 Är?[br][br]Tomas
394
1
Inventarier som kostar mindre Àn 21400 + moms kan man dra av direkt som förbrukningsinventarier (konto 5410).
Ulf Bjarme

Du mÄste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.