Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 16 år sedan
Nykomling
2

Bokföring i Visma Enskild Firma

Hej på er!
Ny  här 🙂

Ska bokföra en digitalkamera jag köpt till min verksamhet som kostade 9016:- inkl moms.
Tänkte ta upp den som inventarie med avskrivningstid (jag antar man måste det?)
Men när jag gjorde det i Visma EF och skrev in momsen (2254🙂 så kom en meddelande upp: "Kontrollera inskrivna belopp. Det är enbart i undantagsfall som inskrivet mombelopp kan vara större än 20% av den totala utbetalningen".

Vad innebär det? (Moms är ju 25%)  Hur gör jag här?

Tack på förhand.
Tomas
Toppskribent
1324
5
Dags igen för lite matteutbildning.

Momsen är 25% på summan av inköpspriset exkl moms.

dvs om du handlar en pryl för 100:- + moms så blir momsen 25:- (25%)
Om du däremot vill ha momsen från dessa 125:- så blir det altså 25/125  = 0,20 = 20%.

Så momsen är 25% av nettot. 20% av bruttosumman.

Sedan får man aldrig skriva en annna moms än det står på kvittot. Så står det ingen moms där kan du inte dra momsen. = kontakta säljaren för ett nytt kvitto.

Hans
Nykomling
2
Hej!
Tack för svaret,
Jo jag vet väl hur man räknar ut momsen, i normala fall 🙂, men detta köp var på mediamarkt och beräkningarna med moms på deras kvitto var lite annorlunda än vad jag är van vid. Men ok jag förstår nu.

Säkert ett återkommande fråga men (såg att det har diskuteras kring datorer...)
Användningstiden för en digitalkamera (inom grafiska branschen).
Upp till 3 år, eller över 4 år?

Tomas
Engagerad medlem
394
1
Inventarier som kostar mindre än 21400 + moms kan man dra av direkt som förbrukningsinventarier (konto 5410).
Ulf Bjarme
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.