Senast uppdaterad för 16 år sedan

avdrag

hejsan!
jag är helt ny på sidan och även helt ny när det gäller bokföring.

jag kommer nog ställa en hel del frågor  här..så tröttna inte på mig, snälla 🙂

hur gör jag när jag ska bokföra avdrag?
tex reseavdrag,avdrag för telefoni osv..

vilka konton ska användas??

tack på förhand!
Tycker nog du skall fixa lite utbildning i bokföring. [br][br]Hans
jag har gått en utbildning i bokföring och det är några år sen...så lite uppfriskning är jag ute efter..[br][br]
Du bokför till att börja med inte avdrag, ett avdrag är något du gör som en justering i deklarationen.[br]Det du ska bokföra ex då en mobiltelefonräkning, inköp av kontorsmaterial är dina kostnader.
http://www.expowera.se/mentor/ekonomi/bokforing_exempel.htm  kan ju vara en början. [br][br]Hans
tack så mycket..jag förstår att man inte ska bokföra själva avdragen..tänkte bara att det skulle bli lättare att förklara..[br][br]tack Hans men dom grunderna kan jag redan!
Vad är det du frågar egentligen?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
hur jag skulle göra med tex en mobilräkning som jag får göra avdrag på....om jag måste lägga med någonstans i bokföringen att jag gjort avdrag på just den..eller om jag bara ska bokföra den på ex tele.[br][br]inge bra på att förklara..[br]
Är inte säker på att jag egentligen förstår frågan, men när du bokför telefonkostnaden så får ju du ett verifikatnummer ex 10 och räkningen som sitter i verifikationspärmen får då också nummer 10 så då vet man ju exakt vilken räkning du har bokfört och kan kontrollera att du tagit upp den med rätt belopp, rätt moms , rätt kostnad och att fakturan verkligen är ställd till ditt företag.
Jag tror att du hänger upp dig på ordet "avdrag". Och detta ord används nog lite för mycket. [br][br]Men under alla omständigheter. Om du bokför din mobilräkning i din bokföring. Då har du ju gjort "avdraget" iom att din bokföring är grunden till ditt bokslut (förenklade) och bokslutet är grunden i deklarationen. [br][br]Hans[br][br]
Ok, det är som sagt ordet avdrag som känns fel. Menar du helt enkelt att telefonräkningen ska tas upp som en kostnad för företaget?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
hehe...jag kanske hänger upp mig på det ordet, ska inte upprepas,haha![br][br]tack så jättemycket för er hjälp,vad snabba ni är på att svara här inne,man behöver inte gå flera dagar och grubbla.[br][br]jag vet hur jag ska göra nu, tror bara att jag missförstog allting från början![br][br]tack ännu en gång!!
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: