avdrag

9
hejsan!
jag är helt ny på sidan och även helt ny när det gäller bokföring.

jag kommer nog ställa en hel del frågor  här..så tröttna inte på mig, snälla 🙂


hur gör jag när jag ska bokföra avdrag?
tex reseavdrag,avdrag för telefoni osv..

vilka konton ska användas??

tack på förhand!
1324
4
Tycker nog du skall fixa lite utbildning i bokföring. [br][br]Hans
9
jag har gått en utbildning i bokföring och det är några år sen...så lite uppfriskning är jag ute efter..[br][br]
720
3
Du bokför till att börja med inte avdrag, ett avdrag är något du gör som en justering i deklarationen.[br]Det du ska bokföra ex då en mobiltelefonräkning, inköp av kontorsmaterial är dina kostnader.
1324
4
http://www.expowera.se/mentor/ekonomi/bokforing_exempel.htm  kan ju vara en början. [br][br]Hans
9
tack så mycket..jag förstår att man inte ska bokföra själva avdragen..tänkte bara att det skulle bli lättare att förklara..[br][br]tack Hans men dom grunderna kan jag redan!
2066
22
Vad är det du frågar egentligen?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
9
hur jag skulle göra med tex en mobilräkning som jag får göra avdrag på....om jag måste lägga med någonstans i bokföringen att jag gjort avdrag på just den..eller om jag bara ska bokföra den på ex tele.[br][br]inge bra på att förklara..[br]
720
3
Är inte säker på att jag egentligen förstår frågan, men när du bokför telefonkostnaden så får ju du ett verifikatnummer ex 10 och räkningen som sitter i verifikationspärmen får då också nummer 10 så då vet man ju exakt vilken räkning du har bokfört och kan kontrollera att du tagit upp den med rätt belopp, rätt moms , rätt kostnad och att fakturan verkligen är ställd till ditt företag.
1324
4
Jag tror att du hänger upp dig på ordet "avdrag". Och detta ord används nog lite för mycket. [br][br]Men under alla omständigheter. Om du bokför din mobilräkning i din bokföring. Då har du ju gjort "avdraget" iom att din bokföring är grunden till ditt bokslut (förenklade) och bokslutet är grunden i deklarationen. [br][br]Hans[br][br]
2066
22
Ok, det är som sagt ordet avdrag som känns fel. Menar du helt enkelt att telefonräkningen ska tas upp som en kostnad för företaget?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
9
hehe...jag kanske hänger upp mig på det ordet, ska inte upprepas,haha![br][br]tack så jättemycket för er hjälp,vad snabba ni är på att svara här inne,man behöver inte gå flera dagar och grubbla.[br][br]jag vet hur jag ska göra nu, tror bara att jag missförstog allting från början![br][br]tack ännu en gång!!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.