Varumärke, AB eller bifirma?

2
Hej allihopa!

Om vi antar att vi har ett aktiebolag som heter Bolaget AB och som har två verksamhetsområden, att sälja bilar och att reparera cyklar. Hur är det bäst att dela upp dessa verksamheter rent praktiskt, juridiskt och skattemässigt? Jag tänker om man t.ex. skulle kunna tjäna på att ha flera AB och flytta vinster/förluster mellan dessa.

1. Bolaget AB med två varumärken: "Bilförsäljningen" och "Cykelrep".

2. Bolaget AB med två bifirmor: "Bilförsäljningen" och "Cykelrep".

3. Bolaget AB med två dotterbolag: "Bilförsäljningen AB" och "Cykelrep AB".

Motivera valet?
1165
15
Alternativ 1 är nog den mest kostnadseffektiva lösningen under förutsättning att det inte finns några avtal mellan delägarna som i alla fall gör att allt måste särredovisas.[br][br]Även om man inte kommer ned riktigt på nivån att man har ett hålslag det står "Bilbolaget" på och ett som det står "Cykelrep" på så är det viktigt när man har flera bolag att man någorlunda håller isär kostnaderna för respektive bolag. Ligger det i samma bolag så slipper man tänka så.[br][br]Att man sedan kanske vill ha koll på hur verksamheterna går är en fråga som man kan lösa relativt enkelt ändå.[br][br]Bifirmor tycker jag personligen är mest rörigt att hålla på med, men jag har sett en del lyckade exempel där föräldrarna låter sina barn starta sina företag som bifirmor till deras företag för att komma igång med hjälp av kapital som man inte behöver skatta bort för att ta ut det ur ett bolag och stoppa in det i ett annat.[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.