Ekonomi

Egetkapital till nytt bolag

Hej!

Behöver tips på hur man ska få ihop egetkapital till ett nytt bolag. Vi är några st (<5) som har tänkt att starta ett nytt bolag i Sverige...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

SGI för företagare

Jag läste på Försäkringskassans hemsida att man som ny företagare har rätt till en sjukpenninggrundande inkomst under uppbyggnadsskede, 24 mån. Jag st...

Hur är det egentligen med soc.avgifter?

Jag har en fråga som kanske låter dum, men jag har inte lyckats få klarhet i den. Betalar jag sociala avgifter, egenavgifter och allt det när jag beta...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

anställa andra musiker

Om jag har en spelning (jag har mitt företag som musiker) tilsammans med två andra som inte har F-skattesedel och vil ta betalt för hela gruppen med m...

Hur bokföra felbokning ifrån bank?

Hej!
Har i veckan fått en felaktig insättning ifrån Swedbank på mitt bankgirokonto på 100 000kr som skulle in på ett Plusgirokonto med samma nummer...

Skatta för vinst/kickback från USA?

Jag har alltså köpt en tjänst ifrån USA och sedan fått tillbaka vinst (kickback) från dessa tjänster från USA, hur ska denna vinst skattas/bokföras i...

Hur ska kostnaderna innan uppstart redovisas

Jag är en nystartad företagare med enskild firma. Jag skulle hjärtligt uppskatta om någon kunnig skulle kunna vara snäll och svara på min fråga. Ett s...

Redovisning särskilt stöd vid start näringsverksamhet från AF

Jag är en nystartad företagare med enskild firma. Jag skulle hjärtligt uppskatta om någon kunnig skulle kunna vara snäll och svara på min fråga. Ett s...

Bokföring av körjournalen - kan alla milen slås samman varje månad?

Sprit avdragsgillt?

Hej!

Jag ska bokföra en intern representation på ca 10.000:- där det ingår sprit. Enligt vissa på skatteverket är sprit avdragsgill enligt viss...

Avveckla nystartat företag

Hej,

Jag startade en enskild firma för 1 år sedan med ett förlängt räkenskapsår. Jag har sen dess försökt att skapa ett par hemsidor med tanken...

Lån a la LoanLand?

Hm... Precis när jag hittade den perfekta lösningen för mitt pyttelån, så ska LoanLand avvecklas. Suck, stånk och stön. Tillbaka till ritbordet.
<...

Bokföring för ett mellanhand-företag

I min enskilda firma säljer jag varor till svenska kunder. Jag samarbetar med en leverantör utanför Europa.

Hittills har jag beställt från leve...

Tankar om investeringar, avskrivningar, eget kapital och amorteringar

Hej, Jag vill ha era tankar om det optimala läget(om det finns) i frågan om investeringar.

Om ett företag har 70 000 i avskrivningar 30 000 i a...

Kanske en dum fråga men MÅSTE man betala ut semesterersättning?

Vi är ett litet AB med 3 anställda. Måste man betala ut semesterersättning? Alltså göra ett avdrag för semesterersättning vid varje lönekörning? I mit...

Hur hantera ränta för lån?

Hej!

Vi driver aktiebolag och har tidigare lånat pengar kortfristisgt av närstående, då utan ränta. Då har det inte varit så svårt att hantera/...

Hur bokföra lön för anställd som vi även får lönebidrag för?

Har en anställd som vi får lönebidrag för.. hur ska detta bokföras?`Ska jag bokföra hela lönekostnaden ex 10.000 som vanligt på 7010 och sen dra av bi...

Hur fungerar VMB?

Hej, har en fråga angående hur man gör om man tillämpar VMB (vinstmarginalbeskattning), och så köper man en låda med vi säger 9 st kaffekoppar,...

Köp från Kina (moms)

Hej.
Jag har en liten fråga ang moms. Har letat och sökt efter svaret men har inte hittat något speciellt bra svar.

Jag har precis dragit ig...

Hur ska jag boföra försäljning från Tradera?

Jag har nyss sålt 2 artiklar på Tradera.
Såldes för 2709:-
Det såldes till privatperson och de förde över pengar till mitt privata konto.
Hur...