Ekonomi

Bilresor

Hur verifierar man bilresor? Jag tankar ju inte varje gång jag ska använda bilen och exakt så mycket som jag tänker köra, så ett tankkvitto är väl int...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Telefon i företaget eller privat

Kan jag bokföra och göra avdrag på en del av min telefonräkning eller är det som jag hört att telefonabonnemanget måste tillhöra företaget? Hur gör ma...

Bokföra sponsring

Jag ska sponsra ett lopp inom en idrott.
Tänkte bara kolla rätt konto för det.
Förmodligen 5980? (PR, institutionell reklam och sponsring)

skatten

Hej hej
Jag har precis startat ett litet eget företag. Jag undrar hur man gör med skatten. När betalar man den och hur vet man hur mycket man ska b...

Anställa personal

Tjänar man något på att anställa personal som egen företagare? Det kostar väl rätt mycket?

Fråga om lån och bokföring

Förra året när jag startade mitt företag (enskild firma) tog jag ett lån innan jag startade upp företaget. Det står i mitt namn (inte företagets). Jag...

Kund betalt innan varor faktura ställts ut?

Jag har en kund som beställt varor av mig. I samband med denna beställning har han betalat in pengarna på mitt bankgiro. Fakturan är utställd vid leve...

Bokföringsteknisk fråga.

Hej!

Jag ska sköta bokföringen för en enskild firma som startades i slutet på 2008. Firman har inte haft några intäkter under 2008 eller 2009 u...

Hur beräkna avdraget för traktamente

Hej

Jag har en liten fråga ang hur jag ska beräkna ersättning med traktamente Om det ska dras av på skatten eller räknas som inkomst?. Ska jag...

Numrering av fakturor - någon som vet vad som gäller

De flesta verkar vara av den uppfattningen att kundfakturor måste numreras i en obruten serie för att fusk inte ska misstänkas vid en granskning. Men...

Rekommendera mig en redovisningskonsult

Hej på er!

Nybliven företagare (egen firma) som säljer IT-konsult- och andra tjänster till både svenska företag och företag utanför EU (Japan,...

Hur hanterar ni garantier?

Hej

Om jag köper in en vara av min ÅF så har jag säg 2 års garanti gentemot ÅF. Om jag sedan säljer varan 3 månader senare så är det ju bara 18...

Kategori: Inköp

Innan kommande bokslut, vad bör göras?

Vet att jag är ute i väldigt godtid. Men tanken dök upp när vi satt ett gäng och pratade Budget för nästa år.

Vad bör vi titta på innan 31 dec....

fakuranummer 0001?

Hej!

jag har skickat några fakturor som jag gjort i excel, nu har jag skaffat bokföringsprogram och tänkte fortsätta uppgiften där.

När...

tjänstepension vad innebär det?

Hej!
Jag har nyligen registrerat företag på verksamt.se men är tveksam på vilka skattemässiga effekter  att dra ut tjänstepension från
intäkter...

Fel moms i Visma EF

Hej
Använder Visa EF och allt fungerar bra förutom en sak.
I översikten för moms så har det stått en summa på momsdeklarationen för Okt-Dec nu i...

Bokföra inbyte

Driver enskild firma i vilken jag är Åf för ett större släpvagnsfabrikat. Är nu på väg att göra min första affär där kunden delbetalar med sin gamla v...

Är det tillåtet att göra avdrag för hemtelefonen när min fru står på fakturan

Är det tillåtet att göra avdrag för en del av räkningen för hemtelefonen (som jag även använder i firman)trots att min fru står på fakturan och kvitto...

Räknas inköp av förbrukningsvaror köpta med privata medel som kontant betalning?

Räknas inköp av förbrukningsinventarier köpta med privata medel som en kontant betalning ? Jag har bokfört genom att använda enen insättning som motko...

Dra av Exp.avg.??

Hej!
Jag undrar om man får dra av exp.avg. på lev.faktura?

Vet ju att man får dra bort fakt.avg. (om inget annat är avtalat) men gäller det...